Friluftsliv 15FRILUF
Læringsmål
I arbeidet med friluftslivslære, friluftslivspedagogikk og friluftslivsforvaltning skal studentene utvikle egenferdigheter, innsikt i samspillet mellom menneske og natur og økologisk bevissthet gjennom ferdsel og opphold i naturen.
Innhold
3 studiepoeng, 1. studieår / årsstudium
Innhold
Arbeidet med friluftsliv 1. studieår vil gi en grunnleggende innføring og danne basisen for videre arbeid 2. studieår. Kurset vektlegger basisferdigheter knyttet opp mot ulike naturtyper og årstider. Friluftsliv 1. studieår er i hovedsak rettet mot arbeid på mellom og ungdomstrinnet.
Målområdet omfatter følgende emner:
- Utviklingen av friluftslivet i grunnskolen og fagets plass i Læreplanverket for den ti-årige grunnskolen (L 97)
- Friluftslivsloven
- Turplanlegging og etterarbeid
- Gruppeprosesser
- Orientering og veivalg
- Ly og leir
- Planter og dyreliv
- Bekledning og utstyr
- Livberging og kameratredning
12 studiepoeng, 2. studieår
Arbeidet med målområdet bygger på innholdet fra 1. studieår (3 stp).
Innhold
Målområdet legger hovedvekt på tre (3) emner:
Friluftslivslære:
- Innlæring av grunnleggende ferdigheter tilknyttet ulike naturtyper og ferdselsformer
- Sikkerhet – og konsekvenstenkning. Turplanlegging, tur etter evne og turnormer.
- Friluftslivets tradisjon, egenart og verdi, og utviklingen av det ”moderne” friluftslivet.
- Naturopplevelser og holdning til naturen.
Friluftslivspedagogikk:
- Friluftslivets plass i ulike skoleslag, organisasjoner og institusjoner. Muligheter og begrensninger friluftslivet har som pedagogisk arbeidsform.
- Veiledning i friluftsliv; Veilederrollen. Didaktiske og metodiske problemstillinger knyttet til veiledning som arbeidsform.
- Sosialisering i og gjennom friluftsliv.
Friluftslivsforvaltning:
- Friluftslivets betydning i det norske samfunn.
- Friluftslivspolitikk, lovverk og offentlig forvaltning av friluftsliv på ulike nivå.
- Sentrale problemområder innen forvaltning av friluftsliv. Motsetningsforhold til andre brukere av naturen.
I tillegg vil ulike natur og kulturtema bli belyst under feltkursene, eksempelvis landskapsformer, flora og fauna, kulturspor, kulturminner, sagn og folketro.
Organisering
3 studiepoeng, 1. studieår / årsstudium
Erfaring og læring vil i størst mulig grad finne sted utendørs, og i 1. studieår er Friluftsliv organisert rundt tre turer i tillegg til en eller flere dager i nærmiljøet. Høstturen er tre dager i skog og fjell, vinterturen fire dager og vårturen to dager med kano på flattvann.
Arbeidet vil være basert på veiledning som redskap for studentenes opplevelser og læring. Veiledning er den pedagogiske arbeidsformen i friluftsliv, og studentene skal bevisstgjøres omkring hva veilederrollen innebærer. Dette krever engasjement, initiativ og modning hos hver enkelt student.
12 studiepoeng, 2. studieår
Arbeidet med studieenheten vil både ha en praktisk og teoretisk tilnærming. Det vil bli benyttet ulike arbeidsformer som forelesninger og seminarer, gruppearbeid og gruppeoppgave, problembasert og oppdagende læring, veiledning, individuelt arbeid og feltarbeid.
Feltkursene består av:
- En 4 dagers høsttur til fots og på sykkel, med vekt på friluftslivslære, friluftslivsforvaltning, natur og kulturlære
- En 4 dagers vintertur på fjellet, med vekt på friluftslivslære og naturlære. Overnatting i snø og telt
- En 3 dagers kanotur i elv. Friluftslivslære blir vektlagt
- En 4 dagers egenferd i grupper, med vekt på turplanlegging, kulturhistorie og friluftslivsforvaltning
Vurderingsformer
3 studiepoeng, 1. studieår / årsstudium
Følgende arbeidskrav gjelder første studieår:
- All undervisning på friluftsliv 1. studieår er obligatorisk. Dette innebærer også forarbeid og etterarbeid i forbindelse med turene og andre undervisningsopplegg.
- Før studenten kan fremstille seg til endelig eksamen i Friluftsliv 2.studieår, må alt obligatorisk arbeid være gjennomført og bestått.
Hvert delemne må ha bestått karakter for at hovedemnet skal være bestått.
Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
12 studiepoeng, 2. studieår
Målområdet friluftsliv vurderes med undervegsvurdering og avsluttende eksamen. Det gis èn samlet sluttkarakter hvor undervegsvurdering teller 40% og avsluttende eksamen teller 60% av den endelige karakteren. Alle feltkurs er obligatoriske. Dette innebærer også forarbeid og etterarbeid (planer, rapporter og journaler) knyttet til hvert kurs. Det kan bli obligatorisk frammøte til noen forelesninger og seminarer. Før studentene kan framstille seg til eksamen må alle felt- kurs og gruppearbeider være gjennomført og bestått. Dette gjelder også obligatorisk arbeid fra 1. studieår.
Vurderingen blir foretatt etter følgende momenter:
- Undervegsvurdering (40% av sluttkarakter):
-
- Plan for egenferd. Gruppekarakter, 1/3 av undervegsvurdering
- Logg etter vinterferd. Individuell karakter, 1/3 av undervegsvurdering
- Gjennomføring av kanotur i elv. Individuell karakter, 1/3 av undervegsvurdering
Presisering av vurderingskriterier knyttes til hver oppgave.
- Avsluttende eksamen (60% av sluttkarakter)
- 4-timers individuell skriftlig prøve.
Alle øvrige delemner vurderes med bestått/ikke bestått og hvert delemne må ha bestått karakter for at hovedemnet skal være bestått.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Håkon Engstu <hakon.engstuSPAMFILTER@hit.no>,Runar Sørensen <runar.sorensenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 11.11.2008