Familie, oppvekst og sosialisering 981HEMN1
Læringsmål
I emne 1, Familie, oppvekst og sosialisering, skal studentene:
- utvikle kunnskap om oppvekst i det moderne samfunn, endrede familieforhold og utfordringer knyttet til ulike sosialiseringsarenaer
- utvikle bevissthet om flerkulturelle muligheter og utfordringer
- få forståelse av ulike risikofaktorer for barn og unge og av relasjonenes betydning for å fremme samarbeid, deltakelse og dialog mellom barn og unge og voksne
- få kunnskap om profesjonell yrkesutøvelse og profesjonelle organisasjoner
- få innsikt i tiltak som kan forebygge sykdom, marginalisering og sosial eksklusjon hos barn og unge
- få økt forståelse av den betydningen tverrfaglig samarbeid har for forebygging
- omsette ny innsikt og nye perspektiver i tiltak og handlinger som bidrar til mestring og forebygging av helsemessige og psykososiale vansker hos barn og ungdom
I emne 1 A, Samfunn og psykisk helse, skal studentene:
- utvikle kunnskap om utviklingsteori, samspill og tilknytning
- utvikle kritisk refleksjon om sammenhengen mellom psykisk sykdom, samfunnsuutvikling og samfunnsforståelse
- utvikle kunnskap om etnisk minoritet og psykisk helse
- drøfte og refelketere over patologisering i det moderne samfunn
- ha kunnskap om forebygging og psykisk helse
I emne 1 B, Ernæring, helse og livvstil, skal studentene:
- få økt kunnskap om sammenhengen mellom mat, kropp og helse
- få økt bevissthet om samfunnsutvikling mht. kosthold, helse og ernæring
- få kunnskap om og drøfte ulike forebyggingsidelogier
- utvikle kritisk refleksjon omkring begrepet helsefremming
Innhold
Emne 1 består av følgende emner:
Famile, oppvekst og sosialisering (20 studiepoeng)
1a Samfunn og psykisk helse (10 studiepoeng)
1b Ernæring, helse og livsstil (10 studiepoeng).
Studentene velger enten emne 1a eller emne 1b
I Familie, oppvelst og sosialisering rettes fokus mot ulike sosialiseringsfaktorer og sosiokulturelle forhold som har betydning for barn og unges oppvekst og identitetsutvikling. Dette inkluderer også drøfting av helsemessige og psykososiale problemer hos barn og unge og deres familier. Studentene skal utvikle forståelse for ulike dilemmaer og utfordringer som barn og unge står overfor i sosialiseringsprosessen. Gjennom slik innsikt skal studentene utvikle en kritisk bevissthet om hvordan barn og unge utfordres i forhold til egen sårbarhet, og i forhold til å mestre eget liv. Dette innebærer også kunnskap om hvordan ulike systemer og kulturer gjennom sin måte å møte barn og unge på, kan bidra både til forebygging og til forsterking av psykososiale vansker. Prosesser som omfatter marginalisering og stigmatisering er sentrale problemfelt. Den skisserte fagkunnskapen er et sentralt grunnlag for å utvikle handlingskompetanse i helse- og sosialfaglig forebyggende arbeid.
Familie, oppvekst og sosialisering, inneholder følgende hovedteamer:
- oppvekst i det moderne samfunn
- flerkulturelle muligheter og utfordringer
- ungdom og ungdomskultur
- skolens som sosialiseringsarena
- oppvekst og risiko
- profesjonell yrkesutøvelse og organisasjonsutvikling
Emne 1 A, Samfunn og psykisk helse, har fokus på sammenhenger mellom psykisk helse hos barn og ungdom, relasjonelle og sosiale utviklingsbetingelser og samfunnsmessige forhold. Psykiske vansker og forstyrrelser er noe som rammer enkeltpersoner, men ses som noe som utspiller seg mellom mennesker og noe som påvirker mellommenneskelig samhandling og kommunikasjon.Videre fokuseres det på psykisk helse og innvandring, strategier for forebygging og personlig ressursmobilisering for å bevare god psykisk fungering. Delemnet presenterer sentrale utviklingspsykologiske teorier som utgangspunkt for å forstå og forklare psykologiske forstyrrelser, men er også opptatt av hvordan vår tid mer og mer preges av patologisering og diagnostisering av menneskelige væremåter. Det innebærer at også ulike sammenhenger mellom psykisk helse, samfunnsutvikling og samfunnsforståelse forsøkes belyst.
Dette emnet inneholder følgende temaer:
- Utviklingsteori, samspill og tilknytning. Relasjonelle og emosjonelle forutsetninger for god psykisk helse
- Psykisk utvikling og psykiske og relasjonelle forstyrrelser hos barn og unge
- Psykisk helse, sykdom, og samfunn
- Psykisk helse og etnisk minoritet
- Patologiseringen av menneskelivet
- Forebygging og behandling
Emne 1 B, Ernæring, helse og livsstil er en tematisk fordypning av emne I, og drøfter forholdet mellom samfunnsutvikling og barn og unges kosthold, helse og identitet. I emnet vil temaet mat, kropp og helse bli belyst ut fra ulike faglige perspektiver. Forebyggingsideologier og ulike forestillinger om hva som er helsefremmende vil bli drøftet i forhold til dimensjoner som kropp, kjønn, alder, klasse og etnisitet.
Dette emnet inneholder følgende temaer:
- kjønn, kropp og helse - fokus på barn og unge
- kropp og helse - fokus på barn og unge
- sosiale og kulturelle perspektiver på mat
- kosthold og helse
- forebyggende kostholdstiltak, virker de?
Organisering
Arbeids- og læringsformer: Forelesninger, seminar, gruppearbeid og skriftlig og muntlig framstilling.
Vurderingsformer
Emnekode: 981HEMN1
Emne 1: Familie, oppvekst og soialisering
Som avslutning på emne 1 gjennomføres individuell besvarelse over en uke.
Oppgaven skal ha et omfang på rundt 5000 ord.
Oppgaven vurderes med gradert karakter (A-F). Vurderingen gis egen emnekarakter på vitnemålet.
I emne 1A eller 1 B gjennomføres en 5 timers individuell prøve under tilsyn. Det er ikke tillatt med hjelpemidler på prøven.
Vurderingen gir egen emnekarakter på vitnemålet.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Hilde Larsen Damsgaard <hilde.damsgaardSPAMFILTER@hit.no>,Anne Thronsen <anne.thronsenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 16.07.2008