Sykepleiefaget og yrkesgrunnlaget - klinisk sykepleie 050E12-2
Læringsmål
Studenten:
Har kritiske og analytiske evner i forhold til sykepleiefagets kunnskapsbase og
egen utøvelse av sykepleie
Anvender redskaper for identifisering og vurdering av pasienters behov for sykepleie
Erkjenner sykepleierens ansvar for og forstår kompleksiteten i samhandling med enkeltpasienter og grupper av pasienter
Har evne til å vurdere forskningsbaserte artikler og deres relevans for sykepleie i kommunehelsetjenesten kritisk og konstruktivt
Utviser holdninger som ivaretar menneskets integritet
Har kunnskaper om faglige utfordringer i internasjonalt helsearbeid
Har kunnskaper og ferdigheter knyttet til kultursensitiv sykepleie
Identifiserer og videreutvikler egne holdninger og verdier knyttet til mennesker med ulik kulturell bakgrunn
Erkjenner betydningen av og deltar i tverrfaglig og tverretatlig samarbeid i kommunehelsetjenesten
Tar ansvar for fagutvikling og forskning i en begrenset situasjon
Innhold
Delemne 12A: Sykepleie i psykisk helsearbeid
Fenomener og teorier knyttet til pasienter i psykisk helsearbeid
Psykisk helsearbeid - psykiske lidelser - psykiatrisk sykepleie -
Intervensjoner i sykepleie; sykepleierens rehabiliterende, behandlende og lindrende funksjoner
Tverretatlig samarbeid og fagutvikling
Delemne 12B: Sykepleie i hjemmebaserte tjenester
Hjemmebaserte tjenester, organisasjon og ledelse
Sykepleieutøvelse i andres hjem; kontekstens betydning for sykepleieutøvelse
Tverrfaglig samarbeid og fagutvikling
Eldreomsorg og geriatri i hjemmebaserte tjenester
Delemne 12C: Sykepleie i eldreomsorg
Fenomener og teorier knyttet til pasienter i sykehjem
Kompleksitet i sykepleieutøvelse blant eldre på sykehjem
Brukermedvirkning
Intervensjoner i sykepleie; sykepleierens rehabiliterende, behandlende og lindrende funksjoner
Delemne12D: Sykepleie i internasjonalt helsearbeid
Tverrkulturell sykepleie
Tverrkulturell kommunikasjon
Ulike kulturers forståelse av helse, sykdom og død
Bistandsarbeid
Organisering
Klasseromsundervisning, læringsgrupper og øvelser
Vurderingsformer
050E12-2 007
Studieoppgave: Tverrfaglig samarbeid i psykisk helsearbeid
Vurderes til bestått/ikke bestått, gir 2 studiepoeng
050E12-2 008
Studieoppgave: Fagutvikling i hjemmebaserte tjenester
Vurderes til bestått/ikke bestått, gir 2,5 studiepoeng
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Live Kaasa <Live.KaasaSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Elin Nordbø - 10.11.2009