Barndom og oppvekst i et flerkulturelt samfunn 070-071
Læringsmål
Målsettinger for Hovedemne I bygger på rammeplanens forutsetninger i felles innholdsdel for helse- og sosialarbeiderutdanningene og den utdanningsspesifikke delen av innholdet i barnevernspedagogutdanningen:
Hovedemne I om Barndom og oppvekst i et flerkulturelt samfunn skal bidra til at studentene
- får et kunnskapsmessig grunnlag for forståelse av sammenhenger mellom samfunnsmessige strukturer og prosesser, og sosiale og psykososiale problemer for barn, unge og deres pårørende
- tilegner seg kunnskap og forståelse for barn og unges uvikling og læring, og hva som fremmer og hemmer gode oppvekstvilkår
- tilegner seg kunnskap om hjelpeapparatet som et grunnlag for anvendelse i arbeidet med å redusere barn og unges sosiale problemer i samarbeid med andre yrkesgrupper og brukere/klienter
- tilegner seg presis kunnskap om den offentlige forvaltningen, grunnlagskunnskap i forvaltningsrett og oversikt over aktuelle særlover
- tilegner seg kunnskap om utviklingen i velferdsstaten og forståelse for velferdspolitikk
- kan identifisere etiske dilemmaer på samfunnsplan og i sosialpedagogisk arbeid
- har kunnskap om normalutvikling og konsekvenser av ulike utviklingsforstyrrelser
- får innsikt i at brukere skal møtes med empati og respekt basert på likeverd, uavhengig av alder, kjønn, kultur, livsyn og virkelighetsoppfatning
- får kunnskap om og trening i sosialpedagogisk arbeid og bruk av aktiviteter i kommunikasjon og samarbeid med barn, unge, deres familier og nettverk
- tilegner seg kunnskap om lover som omhandler barn og unge, med særlig vekt på lov om barneverntjenester, og får innsikt i det praktiske barnevernsarbeidet i kommuner og stat
Innhold
DELEMNE 1: INTRODUKSJON
5 studiepoeng
Hensikten med delemne 1 er at studentene
- har forståelse for studentrollen i en profesjonsrettet høgskoleutdanning, og Høgskolen i Telemark som læringsarena
- oppnår tilstrekkelige ferdigheter i bruk av aktuell teknologi i studiearbeidet
- introduseres for historisk og nåtidig kunnskap om det barnevernfaglige virkefelt, dets kunnskapsgrunnlag og yrkesetikk
- tilegner seg en begynnende kunnskap om grupper og gruppeprosesser som arbeids- og læringsform
- tilegner seg en begynnende forståelse av kulturbegrepet, og undervisnings- og læringsbegrepene
Innholdet i delemnet dekker områdene etablering av den nye studentrollen i vid forstand, herunder et særlig fokus på begrepene undervisning, læring og kultur. I tillegg omfatter delemnet grunnlagskunnskap om den barnevernfaglige utvikling, yrkesroller, ideologiske forankringer og etiske grunnlag. Studentene får anledning til å bli kjent med Høgskolen i Telemark, avdeling for helse- og sosialfag og institutt for sosialfag, og introduseres for ulike studentmiljøtiltak og organiseringen av studentdemokratiet. Et felles oppstartsprogram, fadderordning og ulike aktivitetsopplegg skal sikre at studentene blir kjent med medstudenter ved høgskolen og sitt eget kull. Det gis tilbud om nødvendig dataopplæring, innføring i Fronter som kommunikasjonsverktøy og opplæring i bruk av bibliotek.
Kunnskap om sentrale utviklingsrelaterte og kulturelle utfordringer vil stå sentralt og danne grunnlaget for en begynnende refleksjonsprosess.
Arbeids- og læringsformer: Forelesninger, introduksjon til gruppearbeid, refleksjonsarbeid, selvstudium, møte med barnevernfaglige yrkesutøvere fra praksisfelt og individuelle skriftlige arbeider.
Vurderingsformer: Delemne 1 har en dokumentasjonsoppgave og en vurderingsoppgave:
Delemnekode: 070-071 DO1
Dokumentasjonsoppgave: Et refleksjonsnotat som skal medvirke til en bevisstgjøring av den enkelte students motivasjon for en utdanning i barnevern, kunnskapsforventninger, forventninger til seg selv og studiemiljøet og tanker om fremtidig yrkesarena. Individuell besvarelse. 700 ord.
Delemnekode: 070-071 1-1
Vurderingsoppgave 1-1:Refleksjonsoppgave
En oppgave som omhandler begrepene undervisning og læring, som utgangspunkt for studentens refleksjoner omkring identifiserbare læringsfremmende faktorer. Individuell besvarelse. 1500 ord. Bestått/ikke bestått og gir 5 studiepoeng.
DELEMNE 2: UTVIKLING, OPPVEKST OG IDENTITET.
15 studiepoeng
Hensikten med delemne 2 er at studentene
- tilegner seg kunnskap om barn og unges oppvekstbetingelser, normalutvikling og ulike utviklingsforstyrrelser
- tilegner seg kunnskap om konsekvenser av ulike funksjonsvansker
- kan redgjøre for psykologiske, pedagogiske og sosiologiske/sosialantropologiske perspektiver og begreper
- tilegner seg kunnskap om læring, sosialisering og ulike oppvekstarenaer
- utvikler kunnskaper om ulike oppdragelsesideologier som utgangspunkt for oppvekst
- utvikler et bevisst forhold til egen kommunikasjon
- utvikler begynnende ferdigheter i datainnsamling
Innholdet i delemnet dekker psykologisk, pedagogisk og sosiologisk/sosialantropologisk grunnlagsforståelse og perspektiver i et flerkulturelt samfunn, ulike observasjonsmetoder og kunnskap om ulike funksjonsvansker.
Arbeids- og læringsformer: Selvstudium, forelesninger, seminar, ferdighetstrening i observasjon og kommunikasjon, gruppearbeid, skriftlig og muntlig framstilling.
Vurderingsformer: Delemne 2 har to vurderingsoppgaver og en dokumentasjonsoppgave
Delemnekode: 070-071 DO2
Dokumentasjonsoppgave: Et gruppearbeid hvor det faglige innholdet skal belyse barn og unges oppvekst. Arbeidet skal legges fram av gruppen i plenum. Den enkelte student må dokumentere minimum 75 % nærvær ved gruppearbeidet.
Delemnekode: 070-071 2-1
Vurderingsoppgave 2-1: Observasjon som metode.
Besvarelsen skal inneholde beskrivelse av en observasjon. Individuell besvarelse. 1200 ord. Bestått/ikke bestått og gir 5 studiepoeng.
Delemnekode: 070-071 2-2
Vurderingsoppgave 2-2: Grunnlagskunnskap.
Besvarelsen skal vise studentens grunnlagskunnskap og forståelse av sentrale perspektiver og begreper i delemnet. Individuell besvarelse. 2000 ord.
Bokstavkarakter som utgjør 25% av emnekarakteren for Hovedemne I og gir 10 studiepoeng.
DELEMNE 3: SAMFUNNSMESSIGE RAMMEBETINGELSER
10 studiepoeng
Hensikten med delemne 3 er at studentene
- tilegner seg grunnleggende kunnskap om den offentlige forvaltningens organisering og oppgavefordeling på statlig, regionalt, fylkeskommunalt og kommunalt nivå
- tilegner seg innsikt i juridisk metode, forvaltningsrett og oversikt over aktuell særlovskunnskap
- tilegner seg kunnskap om sentrale helse- og sosialpolitiske spørsmål, velferdsstatens utvikling, velferdsstatens profesjoner og sosialpolitikk i et internasjonalt perspektiv
- har kunnskap om fattigdom som velferdspolitisk tema, og tilegner seg kunnskap om sosiale forskjeller i et flerkulturelt samfunn
- ser betydningen av at reflekterende yrkesutøvere deltar aktivt i diskurser om utsatte gruppers levekår og livskvalitet
Innholdet i delemnet omfatter utvalgte emner fra stats- og kommunalkunnskap, juridiske emner og helse- sosial- og velferdspolitikk. Det legges særlig vekt på å etablere en forståelse for sammenhengene mellom de nevnte fagområdene, herunder betydningen av forholdet mellom fag/administrasjon og politikk i den offentlige forvaltningen.
Arbeids- og læringsformer: Selvstudium, forelesninger, arbeid i grupper og framlegg i plenum.
Vurderingsformer: Delemne 3 har en vurderingsoppgave:
Delemnekode: 070-071 3-1
Vurderingsoppgave 3-1: Grunnlagskunnskap om forvaltningen
Denne vurderingsoppgaven utarbeides i form av spørsmål fra fagområdene stats- og kommunalkunnskap, juridiske emner og helse,- sosial og velferdspolitikk. I vurderingen vil det bli lagt vekt på graden av presis kunnskap innenfor de nevnte fagområdene, og studentenes fortrolighet med sentral grunnlagskunnskap om den offentlige forvaltningen.
Individuell besvarelse innenfor en tidsramme fra kl. 09.00 til 17.00 uten tilsyn. Alle hjelpemidler er tilgjengelige. Bokstavkarakter som utgjør 25 % av emnekarakteren for Hovedemne I og gir 10 studiepoeng.
DELEMNE 4: SOSIALPEDAGOGISK ARBEID OG BRUK AV AKTIVITETER
20 studiepoeng
Hensikten med delemne 4 er at studentene
- møter brukere med empati og respekt utfra perspektivet om likeverd uavhengig av alder, klasse, kjønn, kultur, livssyn og virkelighetsoppfatning
- har bevissthet om ulike dilemmaer som oppstår i et flerkulturelt samfunn i forhold til identitetspolitikk og sosial integrasjon, inkludering og deltakelse
- har kunnskap om barnevernfaglig og sosialpedagogisk forebyggende arbeid på ulike arenaer
- kan planlegge, iverksette og evaluere tiltak utfra et brukermedvirkningsperspektiv
- utvikler sin forståelse av sammenhengen mellom kunnskaper, holdninger og ferdigheter ved ulike metodiske tilnærmingsmåter til risikoutsatte barn, unge, deres familier og sosiale nettverk
- utvikler ferdigheter i bruk av faglig forankrede kultur- og aktivitetstiltak, og forstår disse inn i en barnevernfaglig tiltaksrekke
- er bevisst de samfunnsmessige rammebetingelsene sosialpedagogisk arbeid utøves innenfor
Innholdet i delemnet omfatter teori og empiri i sosialpedagogikk, inkludert sosialpedagogiske arbeidsmodeller og sosiologi, med spesielt fokus på rolleforståelse, barne- og ungdomskultur og oppvektsbetingelser i flerkulturelle samfunn. Sentralt står utvikling av kunnskap om bruk av aktiviteter i kommunikasjon og samhandling med barn, unge, deres familier og sosiale nettverk. Det legges vekt på å utvikle studentens relasjonskompetanse. I delemnet gis også en ytterligere innføring i aktuelt nasjonalt og internasjonalt lovverk knyttet til barn og foreldre, barnehager, opplæring, FNs menneskerettighetserklæring og barnekonvensjonen.
Arbeids- og læringsformer: Delemnet tar i bruk gruppearbeid, ferdighetstrening, feltarbeid og forelesninger. Feltarbeid og ferdighetstreningen vil være knyttet til aktiviteter og kommunikasjon med barn og unge, øvelser i systematisk sosialpedagogisk arbeid gjennom observasjon, planlegging, gjennomføring og evaluering av aktivitetsopplegg, presentasjon og framstilling.
Vurderingsformer: Delemne 4 har en vurderingsoppgave og to dokumentasjonsoppgaver.
Delemnekode: 070-071 4-1
Vurderingsoppgave 4-1: Bruk av aktiviteter i sosialpedagogisk arbeid
En gruppeoppgave hvor det tas utgangspunkt i bruk av aktiviteter i arbeidet med barn og unge.
Gjennomføringen av opplegget skal følge prinsippene for metodisk sosialpedagogisk arbeid. Resultatet presenteres i plenum. Opplegget skal framstilles i en rapport bygget på relevant faglitteratur.
Gruppebesvarelse. 5500 ord. Både arbeidsprosess, kreativitet, innsats, organisering, framlegg/presentasjon og rapport danner grunnlaget for karakteren. Bokstavkarakter som utgjør 25 % av Hovedemne 1 og gir 20 studiepoeng.
Delemnekode: 070-071 DO3
Dokumentasjonsoppgave: Den enkelte student må dokumentere minimum 75 % nærvær i gruppearbeid som fører fram til vurderingsoppgave 4-1.
Delemnekode: 070-071 DO4
Dokumentasjonsoppgave: Den enkelte student må dokumentere minimum 75 % nærvær i læringsopplegg knyttet til ferdigheter i bruk av faglig forankrede kultur- og aktivitetstiltak. Nærværspliktig undervisning framkommer av timeplanen.
DELEMNE 5: PRAKTISK BARNEVERNSARBEID I DET KOMMUNALE OG STATLIGE BARNEVERN
10 studiepoeng
Hensikten med delemne 5 er at studentene
- kjenner lover som omhandler barn og unge generelt og lov om barneverntjenester spesielt
- har kunnskap om generelle forvaltningsmessige prinsipper som ligger til grunn for god saksbehandling
- kan utføre saksbehandling etter lov om barneverntjenester som ivaretar partenes behov og rettigheter
- har kunnskap om barnevernfeltets ansvarsområder, organisering og praksis
- har forståelse for etiske dilemmaer som oppstår i praktisk barnevernsarbeid
- tilegner seg kunnskap om enslige mindreårige flykninger og asylsøkeres situasjon, og barnevernets ansvar og oppgaver i forhold til disse
Innholdet i delemnet konsentrerer seg om praktisk barnevernsarbeid knyttet til lov om barneverntjenester og den rettslige reguleringen knyttet til aktuelt internasjonalt lov- og regelverk. Delemnet inneholder områdene lovforståelse, saksbehandling og tiltaksarbeid i det kommunale barnevernsarbeidet, der fokus er rettet mot risikoutsatte barn og unge, deres familier og sosiale nettverk.
Arbeids- og læringsformer: Forelesninger, gruppearbeid, veiledning og praktiske øvelser
Vurderingsformer: Delemne 5 har to vurderingsoppgaver og en dokumentasjonsoppgave
Delemnekode: 070-071 5-1
Vurderingsoppgave 5-1: Praktisk barnevernsarbeid
Vurderingsoppgaven skal inneholde en skriftlig besvarelse knyttet til et eksempel fra praktisk barnevernsarbeid. Gruppebesvarelse. 3000 ord. Bokstavkarakter som utgjør 25 % av emnekarakteren for Hovedemne 1 og gir 5 studiepoeng.
Delemnekode: 070-071 5-2
Vurderingsoppgave 5-2: Lov om barneverntjenester
Individuell prøve innenfor en tidsramme på 3 timer under tilsyn. Hjelpemiddel er Lov om barneverntjenester. Bestått/ikke bestått og gir 5 studiepoeng.
Delemnekode: 070-71 DO5
Dokumentasjonsoppgave: Den enkelte student må dokumentere minimum 75 % nærvær i gruppearbeid som fører fram til vurderingsoppgave 5-1.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Anne Thronsen <Anne.ThronsenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 20.07.2008