Produktutvikling og markedsføring VBØ5106
Læringsmål
Innføring i de mest sentrale markedsføringsdisipliner. Produktutvikling og markedsføring er verktøy for å skape seg en forståelse av hvordan et marked fungerer, og hvordan man gjennom strategiske beslutninger når de målsetningene man har satt seg.
Vi henter stoff fra en rekke felter; økonomi, kvantitative fag, sosiologi, psykologi, organisasjons- og administrasjonsteori m.m.
Kompetanse:
Markedsføring og merkebygging gir grunnleggende kunnskaper om sentrale emner innenfor markedsføring. Fullført studieprogram gir deg jobbmuligheter innenfor blant annet salg, service, kundeservice og informasjonsarbeid. Aktuelle stillinger kan for eksempel være markedskonsulent eller kommunikasjonsmedarbeider.
Innhold
- Historisk utvikling.
- Markedssegmentering og målgrupper
- Markedsanalyser og prognoser.
- Kjøpsadferd; Det individuelle marked og bedriftsmarkedet.
- Strategi og markedsplanlegging
- Markedsaktiviteter
- Produktutvikling og produktpolitikk.
- E-markedsføring
- Internasjonal markedsføring
- Kontroll av markedsføringen.
- Grunnleggende verktøy
Organisering
- Forelesninger
- Øvingsoppgaver og plenumsdiskusjoner
- Bedriftsbesøk
- Prosjektarbeid
Vurderingsformer
Prosjektarbeid (40 %) og sluttprøve (60 %).
For å få adgang til sluttprøven må prosjektrapporten være godkjent.
For å få adgang til sluttprøven må en ha oppnådd bestått karakter i underveisvurderingen.
Sluttprøven må bestås for å bestå eksamen.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Unni Stamland Kaasin <Unni.S.KaasinSPAMFILTER@hit.no> - 30.01.2008