Matematikk 2 for maskin MA2007

Læringsmål

Studentene skal

  • kunne regne med komplekse tall
  • kunne løse grunnleggende lineæralgebraiske problemer knyttet til blant annet likningssystemer og egenverdier/egenvektorer
  • kunne benytte lineæralgebraiske metoder for å løse anvendte problemer, særlig innenfor maskinfagene.
  • kjenne til definisjoner og begreper i forbindelse med funksjoner av flere variable og kunne bruke teorien fra funksjoner av flere variable som grunnlag for blant annet usikkerhetsregning (feilregning)
  • kunne utføre kurvetilpasning ved bruk av minste kvadraters metode
  • kunne utføre numerisk integrasjon på basis av kurvetilpasning
  • kunne løse førsteordens differensiallikninger numerisk ved hjelp av Runge-Kuttas metode
  • kunne benytte relevant matematikk på utvalgte maskinfaglige problemstillinger

Innhold

  • Regning med komplekse tall på kartesisk, trigonometrisk og eksponensiell form
  • Likninger med komplekse løsninger
  • Lineære likningssystem med anvendelser
  • Matrisealgebra
  • Vektorrom
  • Egenverdier og egenvektorer med anvendelser
  • Funksjoner med to og flere variable. Partielle deriverte. Differensialer og endelige differenser. Usikkerhetsregning.
  • Minste kvadraters metode for kurvetilpasning
  • Numerisk integrasjon på basis av kurvetilpasning
  • Runge-Kuttas metode for løsning av førsteordens differensiallikninger
  • Matematiske modeller for maskinfaglige anvendelser.

Organisering

Forelesninger og øvinger. I matematikk inngår bruk av dataverktøyet Maple.

Vurderingsformer

Den endelige karakteren i faget vektlegges slik:

· Individuell skriftlig delprøve (vekt 20%)
· Maple prosjekt (vekt 20%)
· Individuell skriftlig sluttprøve (vekt 60%)

For at det skal gis bestått karakter i emnet, må følgende to krav være oppfylt:

· Totalkarakteren, beregnet etter ovenstående vekting, er E eller bedre.
· Minst én av de to individuelle prøvene som inngår i karaktergrunnlaget skal være vurdert til karakteren E eller bedre.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Unni Stamland Kaasin <Unni.S.KaasinSPAMFILTER@hit.no> - 06.03.2008