Kommunikasjon/Norsk FY1207
Læringsmål
Studentene skal ha kunnskap om
- kommunikasjonsprosessen og hva som kjennetegner god kommunikasjon
- språket som verktøy for god kommunikasjon
- formverk, syntaks, grammatikk, språklige, stilistiske og grafiske virkemidler
- de viktigste sjangrene i skriftlig framstilling
- prosjektarbeidsformen
- gruppearbeid
Studentene skal ha ferdigheter i
- å bruke språket som verktøy til kommunikasjon skriftlig og muntlig i ulike sjangre
- å bruke IKT-hjelpemidler
- å strukturere stoff
- å redegjøre for faglig kunnskap, skriftlig og muntlig
- å vurdere/kommentere tekster av ulike sjangre innen sakprosa
- å tilegne seg kunnskap og informasjon gjennom ulike kanaler
- å planlegge, gjennomføre og presentere prosjektarbeid
Studentene skal ha holdninger til
- å bli trygge på seg selv og egen identitet
- å bli språklig bevisste på egen uttrykksmåte i ulike sammenhenger
- god kommunikasjons betydning for arbeids- og næringsliv
Innhold
a) Informasjonsinnhenting og samarbeid
- planlegging av tid og arbeid
- bruk av ulike kilder, kildekritikk
- IKT-hjelpemidler
- samarbeid og gruppefunksjoner
- prosjektarbeidsformen og dokumentasjon
b) Språket og kommunikasjonsprosessen
- kommunikasjonssituasjonen og måldefinering
- mål- og mottakeranalyse
- struktur, stil, grafiske og språklige virkemidler
- sjangre i sakprosa
- møter og debatter
- argumentasjons- og saklighetsanalyse
c) Skriftlig framstilling
- skriveprosessen
- stofforganisering og struktureringsprinsipper
- skriveregler, ordvalg og setningsbygging
- resonnerende framstilling og utgreiinger
- instruksjon og beskrivelse
- rapporter, referater, meldinger, notater og innkallinger
- forretningsbrev og søknader
- debattinnlegg
- popularisering
d) Muntlig framstilling
- instruksjon og beskrivelse
- presentasjoner
- bruk av visualisering og andre virkemidler
- formelle og uformelle møte- og diskusjonsøvinger, regler, roller, deltaking, ledelse/styring
e) Prosjektarbeid
- prosjektarbeid med dokumentasjon, skriftlig og muntlig presentasjon. Oppgavene kan være tverrfaglige eller linjerelaterte
Organisering
- forelesninger i storgrupper
- øvinger i grupper, parvis og individuelt
- prosjektarbeid
Vurderingsformer
Skriftlig gruppeoppgave (prosjektrapport), framføring av gruppeoppgave, muntlig prøve knyttet til gjennomførte oppgaver og utført laboratoriearbeid. Skriftlige innleveringer/prøver, skriftlig sluttprøve. Individuell karakter.
Skriftlig sluttprøve må være bestått for å få karakter i emnet.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Unni Stamland Kaasin <Unni.S.KaasinSPAMFILTER@hit.no> - 10.03.2008