Idrettsbiologi og treningslære 1004
Læringsmål
Målet med kurset er å gi en innføring i menneskets anatomi og fysiologi, og se dette i en tett sammenheng med fysisk aktivitet og treningslære.
Studentene vil bli kjent med grunnleggende begreper og teorier som blir brukt i anatomi, fysiologi og treningslæren, og skal kjenne til sentrale prinsipper for trening og metoder for utvikling av idrettslig prestasjonsevne.
Innhold
Innhold - idrettsbiologi
- Cellebiologi ( bygning og funksjon, transport av stoffer, proteinsyntesen )
- Anatomi ( skjelettet og skjelettmusklene - bygning og funksjon, funksjonell anatomi )
- Muskelvevet ( bygning og funksjon )
- Nervesystemet ( bygning og funksjon, nerve og muskel, kontroll av motorikk )
- Hormonsystemet (bygning og funksjon, hovedvekt på stoffskiftet, energiomstening, og vekst og utvikling)
- Sirkulasjonssystemet ( hjertet og blodårene - bygning og funksjon, blodet og gassutvekslingen, sirkulasjonssystemet i arbeid og hvile )
- Respirasjonssystemet ( åndedrettsorganene - bygning og funksjon, lungeventilasjon og gassutveksling, regulering av respirasjon )
- Energistoffskiftet ( energistoffskiftet i hvile og arbeid, energikilder ved muskelarbeid, aerob og anaerob energifrigjøring, maksimalt oksygenopptak, anaerob terskel og utnytting )
Innhold - treningslære
- Treningsformer: Oppvarming, bevegelighetstrening, koordinasjon, teknikktrening, styrke, spenst, hurtighet, utholdenhetstrening og mental trening.
- Metoder og prinsipper for trening
- Allsidighet/spesialisering
- Treningsplanlegging
- Vekst og utvikling
- Førstehjelp/Idrettsskader
Organisering
Kurset har et omfang på ca 100 timer.
Det legges opp til en veksling mellom vanlige forelesninger, praktiske arbeid, debatt og gruppearbeid.
Anatomidelen er en blanding av tradisjonelle forelesninger, bruk av cd - rom, gruppearbeid, disseksjon i laboratorium og praktisk arbeid i idrettshall.
Mesteparten av fysiologidelen foregår som vanlige forelesninger i full klasse. Forelesningene suppleres med video, lysbilder og cd - rom.
Treningslæredelen vil bli en veksling mellom tradisjonelle forelesninger og praktisk arbeid i idrettshall og helsestudio.
Vurderingsformer
Høstsemesteret inneholder en labrapport som må bestås for å gå opp til eksamen. Høstsemesteret avsluttes med en skriftlig eksamen på 6 timer i fysiologi og anatomi som vektlegges 60%. Vårsemesteret inneholder et gruppeprosjekt med fokus på treningslære og fysiologiske tilpassninger. Prosjektet vektlegges 40%. Begge delprøver må være bestått.
Prosjektet vil bli vurdert ut fra disse kriteriene:
Forståelse av grunnleggende teori i fysiologi og anatomi.
Forståelse av sammenhengen mellom fysiologiske prosesser og fysisk aktivitet.
Prosjektets struktur og form.
Både den individuelle skriftlige eksamen og gruppeprosjektet må være bestått. Det gis en samlet karakter.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Marius Bjerkaas <marius.bjerkaasSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av - 30.11.2007