Idrettsfysiologi og treningslære 1100
Læringsmål
Studiet tar sikte på å analysere og forstå fysiologiske tilpassinger til ulike typer trening. Studentene skal utvikle forståelse for begreper, teorier, prinsipper og metoder for planlegging og gjennomføring av trening. Vi legger vekt på ein helhetsstenking der alle disse faktorane har ein viktig rolle i det praktiske trenerarbeidet. Det er derfor også et mål at vi arbeider med både praktiske og teoretiske ferdigheter.
Innhold
- Arbeidsfysiologi
- Kravspesifikasjoner og kapasitetsanalyser på ulike nivå
- Treningsformer og treningsplanlegging for ulike nivå
- Biomekanikk og bevegelsesanalyse
- Testing
- Idrettsskader
- Praktisk basistrening
Organisering
4 timer pr uke i høst- og vårsemesteret, samt seminarer og laboratorieøvelser.
- Forelesninger
- Konkretisering gjennom praktisk aktivitet og bevegelsesanalyser
- Testing / laboratoriearbeid
Fagstoff i form av relevant litteratur anbefales med tanke på de problemområder som tas opp. Det vil bli lagt opp til at grupper av studentar får i oppgåve å legge fram skriftlig synspunkter på faglige problemer, knyttet opp mot sin fordypningsidrett.
Vurderingsformer
Mappeevaluering 4 laboratorierapporter Bestått / ikke bestått. Laboratoriekursene er obligatoriske.
2-3 fagartikler knyttet til foreleste problemområder. Her skal studentane integrere empirisk og teoretisk stoff.
Graderte karakterer på hver artikkel, som gir en samlet sluttkarakter.
Praktiske økter utover laboratoriekursene har 80% engasjert deltakelse.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Øyvind Støren <Oyvind.StorenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Carl-Magnus Nystad - 03.01.2008