Barn, bevegelse og skole 1310
Læringsmål
Emnet skal gi en fordypning i barn, bevegelse og kroppsøving i ulike skoleslag. Emnet skal gi grunnlag for å reflektere kritisk omkring kroppsøvingsfaget i skolen, barns og unges behov for bevegelse og fysisk aktivitet, og hvordan skole og samfunn legger til rette for slik aktivitet. Emnet skal være målrettet mot analytisk og kritisk refleksjon i forhold til faget kroppsøving i utdanningssystemet. Studenten skal problematisere, undersøke og forstå teorier om barns forutsetninger og behov for bevegelse, og lære å analysere og reflektere kritisk i forhold til didaktiske tilnærminger og fysiske læringsmiljøer.
Innhold
I emnet skal det fokuseres spesielt på:
- Kroppsøvingsfaget i skolesystemet
- Vitenskapelig og didaktisk perspektiv på skolen
- Barns bevegelsesmønstre og kontekstuell læring
- Fysiske læringsmiljø i skolen
- Fysisk aktivitet i skolehverdagen
- Fysisk aktivitet og helse blant barn og unge
- Fysisk form hos barn og unge
- Kjønnsrelasjoner i kroppsøvingsfaget
- Kroppsøving i uteskolen
Organisering
15 forelesningsbolker à 3-4 timer,vårsemesteret. Obligatorisk litteraturseminar.
Forelesninger, seminarer og fagturer/ ekskursjoner.
Vurderingsformer
Ca. 30 minutter prøveforelesning over oppgitt emne og på grunnlag av godkjent manus. Manuset skal vise selvstendighet og være egenhendig produsert. Graderte karakterer. Det er krav om 75 % obligatorisk fremmøte.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Carl-Magnus Nystad <Carl-Magnus.NystadSPAMFILTER@hit.no> - 02.01.2008