Barn, bevegelse og skole 1310

Læringsmål

Emnet skal gi en fordypning i barn, bevegelse og kroppsøving i ulike skoleslag. Emnet skal gi grunnlag for å reflektere kritisk omkring kroppsøvingsfaget i skolen, barns og unges behov for bevegelse og fysisk aktivitet, og hvordan skole og samfunn legger til rette for slik aktivitet. Emnet skal være målrettet mot analytisk og kritisk refleksjon i forhold til faget kroppsøving i utdanningssystemet. Studenten skal problematisere, undersøke og forstå teorier om barns forutsetninger og behov for bevegelse, og lære å analysere og reflektere kritisk i forhold til didaktiske tilnærminger og fysiske læringsmiljøer.

Innhold

I emnet skal det fokuseres spesielt på:

  • Kroppsøvingsfaget i skolesystemet
  • Vitenskapelig og didaktisk perspektiv på skolen
  • Barns bevegelsesmønstre og kontekstuell læring
  • Fysiske læringsmiljø i skolen
  • Fysisk aktivitet i skolehverdagen
  • Fysisk aktivitet og helse blant barn og unge
  • Fysisk form hos barn og unge
  • Kjønnsrelasjoner i kroppsøvingsfaget
  • Kroppsøving i uteskolen

Organisering

15 forelesningsbolker à 3-4 timer,vårsemesteret. Obligatorisk litteraturseminar.

Forelesninger, seminarer og fagturer/ ekskursjoner.

Vurderingsformer

Ca. 30 minutter prøveforelesning over oppgitt emne og på grunnlag av godkjent manus. Manuset skal vise selvstendighet og være egenhendig produsert. Graderte karakterer. Det er krav om 75 % obligatorisk fremmøte.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Carl-Magnus Nystad <Carl-Magnus.NystadSPAMFILTER@hit.no> - 02.01.2008