Friluftsliv og veilederlære II, fjell/bre, med valgfri fordypning 1264

Læringsmål

Målet med emnet er at studentene skal utvikle grunnleggende ferdigheter og kunnskaper om det å ferdes, og det å planlegge ferder, i høyfjellet og på bre. Studentene skal også videreutvikle sine praktiske og pedagogiske kvalifikasjoner med henblikk på veglederkompetanse innenfor en valgt naturtype.

Innhold

Emnet er delt i to perioder: fjell/bre og valgfri praktisk fordypning.

- Fjell/bre, ferdigheter og kunnskaper:
  • Å ferdes med overskudd, tur etter evne, valg av område, sikkerhet, ansvar og konsekvenstenking
  • Turplanlegging: å gå på tur i grupper, sikkerhet og ferdselsnormer ved enkel brevandring
  • Utstyr, tilpassing av utstyr
  • På snøfonn: sikring av fall og oppbremsing, med og uten øks, innbinding i taulag, gang i bratt lende, utgliding i taulag.
  • På snøfonn: gang i taulag, sikring på snø, øks og snø anker som mellomforankring og sikringspunkt
  • I blåis: bruk av stegjern, gangteknikker og bevegelsesløsninger, fransk teknikk
  • I blåis: bruk av isøks ved vandring, sikring og klatring, standplass, klemknutegang.
  • I blåis: taulaget under vandring, styreforankringer, redning med hjelpetalje (”lose rolle”).
  • I blåis: utfiring, rapell, taljer, redning av skadet mm.
  • I blåis/snøområde: vandring, øving i leding av taulaget, redning i snøområde
  • Topptur: orientering og veivalg, gang gjennom bratt ur, sikring i fjell
  • Tur i vekslende lende: turpraksis og erfaringsbygging
  • Vær og værtegn
  • Naturlære: glasiologi, brelandskapet
  • Kulturlære: bruken av breen i kulturhistorisk perspektiv
  • Breføring og veglederlære: turnormer, prosedyrer, organisering, arbeidsmåter og ledelse

Kurset vil i innhold og nivå være sammenliknbart med Norsk Fjellsportforums standard for brekurs.

Studentene velger i tillegg en av følgende tre fordypninger: fjell/bre, kyst – seiling eller vassdrag.

- Kyst - seiling, fordypning II, ferdigheter og kunnskaper:
  • Å ferdes med overskudd, tur etter evne, valg av område, sikkerhet, ansvar og konsekvenstenking
  • Å være sjøklar. Høvedsmannens ansvar
  • Kameratredning og førstehjelp. Kullseilingsøvelser.Båten i bruk: roing, seiling, last og trim, valg av havn og fortøying, manøvrering, arbeidsfordeling og roller, grunnprosedyrer. Prøveseiling og trimming
  • Grunnprosedyrene i råseilbåt
  • Navigering, også utaskjærs og nattetid på lykt på flere lykt og mellom sektorer
  • Vær, vind, strøm, avdrift og retting av kurs. Teoretisk og annet stoff tilsvarende Båtførerprøven
  • Turplanlegging, å seile/ro på tur i grupper, sikkerhet og ferdselsnormer
  • Veilederens ulike roller
  • Seiling og roing av mindre bruksbåter rigget med sprisegl: krysse, sløre, hold og høyde, avdrift, ballast og pakking av båt
  • Vedlikehold av båter og utstyr, rigg og seil. Bøting av skrog, rigg og seil, laging av årer, rigging og seilmakerarbeid
  • Didaktikk og metodikk. Opplæring i det førindustrielle samfunnet, kvalifisering av veiledere/høvedsmenn og formell utdanning
  • Kystnatur og kystkultur
- Fjell/bre, fordypning I, ferdigheter og kunnskaper:
  • Å ferdes med overskudd, tur etter evne, valg av område, sikkerhet, ansvar og konsekvenstenking
  • Turplanlegging: å gå på tur i grupper, sikkerhetsprosedyrer og ferdselsnormer
  • Urvandring, buldring
  • Grunnleggende klatring i klippefelt, tau bruk, standplass, rapell, klatreteknikk på klippe
  • Grunnleggende klatring i is, is vandring, is klatring
  • Fordypning innenfor brevandring; utstyr, vandring i taulag, sikring, tau bruk, bevegelsesløsninger, standplass, utfiring, rapell, redning, klatring
  • Fordypning innenfor alpin fjellferd: orientering og veivalg, gang gjennom bratt ur, sikring i fjell, tur i vekslende lende: turpraksis og erfaringsbygging, vær og vær tegn
  • Didaktikk og metodikk, breføring, veglederlære, turnormer, prosedyrer, organisering, arbeidsmåter og ledelse
  • Høyfjellsnatur og høyfjellskultur
- Vassdrag, fordypning II, ferdigheter og kunnskaper:
  • Å ferdes med overskudd, tur etter evne, valg av område, sikkerhet, ansvar og konsekvenstenking
  • Å padle på tur i grupper på elv. Å være padleklar. Veilederens ansvar
  • Selvberging, kameratredning og førstehjelp på elva
  • Solokanoen i bruk: padling på flatt vann og i strykende vann
  • Fordypning rundt synfaring og veivalg, med tanke på å ta med grupper på kanotur på vann og vassdrag
  • Natur, kultur og nærmiljøaktiviteter knytt til bekk, elv og vann
  • Utstyr, vedlikehold og reparasjon
  • Didaktikk og metodikk, veglederlære, turnormer, prosedyrer, organisering, arbeidsmåter og ledelse
  • Vassdragsnatur og vassdragskultur

Organisering

Undervisningen er lagt til høstsemesteret.

Arbeidsformene er selvstendig arbeid, forelesinger, ekskursjoner (1 dag), gruppearbeid, egenferder, instruksjon og praktisk / problemorientert veiledning i forbindelse med ferder i høyfjellet og i en valgfri naturtype. Ferdene med veileder består av 6 dager på fjell/bre og 7 dager i den valgte naturtypen. Egenferdene består av 5 dager på fjell/bre og 6 dager i den valgte naturtypen. Ferder, egenferder og ekskursjoner er obligatorisk

Vurderingsformer

Mappevurdering. Studentene utarbeider en mappe pr. uteperiode som vil bli vurdert til godkjent / ikke godkjent. For å få vitenmål må studentene ha deltatt aktivt på obligatoriske ferder, egenferder og ekskursjoner.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Carl-Magnus Nystad <Carl-Magnus.NystadSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 28.04.2008