Friluftsliv, pedagogikk og samfunn 1272
Læringsmål
Studentene skal:
- Få et teoretisk og erfaringsmessig grunnlag for å formidle friluftsliv til andre
- Et reflektert syn på hvilke verdier og pedagogiske muligheter friluftsliv har å gi.
- En innføring i pedagogikkens problemområder og kjensgjerninger
Studentene skal videre innen valgt praktisk fordypingsområde videreutvikle egenferdigheter og få en fordypet innsikt i pedagogiske og didaktiske problemstillinger, slik at de er i stand til å gjennomføre ferder på et kvalifisert nivå sammen med en gruppe.
Emnet skal også gi studentene en forståelse av friluftslivets historiske utvikling og betydning i dagens samfunn. Emnet skal vekke undring rundt friluftslivsfenoment. Ulike perspektiver vil bli drøftet og problematisert
Innhold
- Friluftsliv og idrett som kulturelle fenomener
- Friluftslivets historie, framvekst, utvikling, mangfold og utbredelse
- Friluftsliv som redskap i nasjonsbygging og i å skape nasjonal identitet
- Friluftsliv og kjønn, klasse og sosiale skillelinjer
- Friluftslivets betydning i det norske samfunn: verdier, motiver, målsettinger
- Friluftsliv i endring: institusjonalisering, kommersialisering, pedagogisering
- Naturopplevelse og holdning til naturen, friluftsliv og miljøvern
- Friluftslivspolitikk, allemannsretten, lovverk, offentlige dokumenter og retningslinjer
- Friluftslivets pedagogiske verdier og muligheter
- Barn og natur
- Læringsbegrepet – kunnskap i handling, situasjonell læring, erfaringslæring, mesterlære
- Gruppen som sosialt fenomen og som arbeidsform
- Didaktiske og metodiske problemstillinger knyttet til friluftslivsformidling
- Friluftslivet som arbeidsform i ulike skoleslag, organisasjoner og institusjoner
- Friluftsliv som arbeidsform i natur- og kulturlære
- Planlegging, gjennomføring og evaluering av pedagogiske opplegg i natur
- Ferdigheter, turnormer, grunnprosedyrer og sikkerhetstenking
- Veilederrollen og dens ulike aspekter og funksjoner
I emnet velger studentene en praktisk fordypning: kyst – seiling eller vassdrag.
- Kyst - seiling, fordypning I, ferdigheter og kunnskaper:
- Turplanlegging, sikkerhet, ansvar og konsekvenstenking. Kameratredning. Å være sjøklar. Høvedsmannens ansvar
- Båten i bruk: roing, seiling, last og trim, valg av havn og fortøying, manøvrering, arbeidsfordeling og roller, grunnprosedyrer etc
- Navigasjon innaskjærs
- Vær, vind, strøm
- Veiledning, planlegging og gjennomføring av pedagogiske opplegg
- Vedlikehold av båter og utstyr, rigg og seil
- Kystnatur og kystkultur
- Vassdrag, fordypning I, ferdigheter og kunnskaper:
- Turplanlegging, sikkerhet, ansvar og konsekvenstenking. Å være padleklar. Veilederens ansvar
- Kanoen i bruk: padling på flatt vann og i strykende vann, veivalg på flatt vann, synfaring av strykende vann, veivalg i strykende vann
- Kameratredning på flatt vann og i strykende vann
- Veiledning, planlegging og gjennomføring av pedagogiske opplegg
- Vassdragsnatur og vassdragskultur
Organisering
Undervisningen er lagt til høstsemesteret.
Arbeidsformene er selvstendig arbeid, forelesninger, kollokviearbeid, praksis (4 dager), praksisseminar, uteskole (5 dager) og ferd med veileder ved kysten eller på vassdrag (5 dager). Ferder, ekskursjoner, praksis, seminarer og uteskoledager er obligatorisk.
Vurderingsformer
Individuell skriftlig, tre dagers hjemmeeksamen med graderte karakterer. For å få vitnemål må en ha gjennomført og deltatt aktivt i all obligatorisk undervisning og levert godkjent praksisrapport.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Marianne Singsaas <Marianne.SingsaasSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Carl-Magnus Nystad - 03.01.2008