Idrettspedagogikk og idrettspsykologi II 1112

Læringsmål

Idrettspedagogikk og idrettspsykologi II har som mål å øke studentenes kunnskap og forståelse omkring den utøvende pedagogiske virksomheten knyttet til trenerrollen, og da med fokus på coaching som læringsstrategi og læringsmetode. Gjennom denne modulen og den valgte fordypningsidretten skal studenten oppøve forståelse for hvordan en idretts egenart innvirker på det didaktiske feltet. Nærheten til praksisfeltet er derfor helt sentral for å kunne reflektere og øke kunnskapen også omkring pedagogiske og didaktiske teorier og perspektiver.

Innhold

I emnet fokuseres det på tre hovedtemaer: Coaching og mental trening, idrettens tause kunnskap og kontekstuell læring. Disse temaene er ikke uavhengig av hverandre og gjennom å øke kunnskapen og forståelsen for perspektiver knyttet til ett tema, er intensjon at studenten skal kunne bruke dette for å utvikle videre forståelse også for de andre temaene og for idrettspedagogikk og idrettspsykologi på et mer generelt plan.

Organisering

9 forelesningsbolker av 3 timer og 10 seminarbolker av 3 timer. I tillegg kommer veiledning knyttet til oppgaver, 3 timer pr gruppe.

Forelesninger og seminarer, i tillegg til studentfremlegginger og veiledning i grupper av to studenter. Det vil bli lagt stor vekt på at studenten i et tredje år i et bachelorløp kan oppøve evnen til å jobbe selvstendig med fagstoffet, i betydningen av at det er bare en mindre del av tematikken som blir presentert i form av forelesninger. Det er lagt opp til at studentene med faglærere til stede skal presentere oppgaver og lede seminardiskusjoner.

Vurderingsformer

1) Skriftlig oppgave i grupper av to studenter. Oppgavene skal ta utgangspunkt i tematikk som hører under hovedtemaene for kurset (se under innhold) og skal også kobles mot studentenes valgte fordypningsidretter. Vurderes med gradert karakter som teller 60 % av sluttkarakter.

2) Muntlig fremlegging og eksaminasjon, der studenten presenterer resultater og teorier fra den skriftlige oppgaven. Vurderes med gradert karakter som teller 40 % av sluttkarakter.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Frode Telseth <frode.telsethSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Helle Friis Knutzen - 13.09.2010