Strategi, ledelse og bedriftens samfunnsansvar 2731
Læringsmål
Emnet skal gi innsikt i sammenhengene mellom kultur og samfunn og strategi og ledelse.
Innhold
Emnet gir en innføring i prosjektstyring og prosjektarbeid i en internasjonal og interkulturell kontekst. Emnet tar for seg ulike teorier innen strategi og ledelse, samt særskilte utfordringer og problemstillinger som oppstår i møter mellom ulike kulturer i internasjonalt prosjektarbeid. Emnet tar for seg forholdet mellom bærekraftig utvikling og bedriftens samfunnsansvar. Studenten vil få kunnskap om ulike prosjektstyringsverktøy og evalueringsverktøy. Emnet fokuserer på såvel forretningsvirksomhet som bistandsrelatert arbeid.
PENSUM
Bøker:
Deal, Terrence og Bolmann, Lee G. (2004): Nytt perspektiv på organisasjon og ledelse; Strukturer, Sosiale relasjoner, Politikk og Symboler. Gyldendal Akademisk, Oslo. ISBN 9788205325937
Roos, J, Krogh, G. Og Roos, G. (2004): Strategi en innføring. Fagbokforlaget, Oslo. ISBN: 9788245003017
Kompendium:
Berre, K. (2006): Handbook – Results based – Planning and reporting (2006) NAD, Oslo.
Bildsten, C. (2001): ”Hvem er de lokale? Forvaltning og lokal deltakelse i Mpangaprosjektet, Tanzania” i Kalland, A. og Rønnow, T. (red) Miljøkonflikter; om bruk og vern av naturressurser, Unipub forlag, Oslo (14 sider)
Carson, S. G. og N. Kosberg (2003): kap. 1 “Bedriftenes samfunnsansvar – en introduksjon” i Carson og Kosberg: Etisk forretning: Bedriftens samfunnsansvar. Cappelen akademisk forlag, Oslo. (30 sider)
Jansen, E. G (2002): “Off the page and into the lake. Erfaringer som anvendt antropolog blant fiskere ved Victoriasjøen og elvebåtfolk i Bangladesh”, Norsk Antropologisk Tidsskrift, 13. Årg, nr. 1-2, 2002. s 76-91. (15 sider)
NORAD/UD (2005): Development Cooperation Manual
NORAD: The logical framework approach – handbook for objectives-oriented planning
Organisering
Undervisningen vil dels bestå av forelesninger og seminarer. Undervisningen vil foregå i to bolker. Den første delen vil omhandle teorier innen strategi og ledelse og ulike metodeverktøy for prosjektstyringsverktøy. Deretter følger undervisning om utfordringer og problemstillinger tilknyttet prosjektarbeid i en østafrikansk kontekst. Det tas sikte på gjesteforelesninger med representanter fra ulike multinasjonale selskaper og bistandsprosjekter i Tanzania. Studentene må regne med stor egeninnsats og aktiv deltakelse i undervisningen.
Det er obligatorisk for studentene å følge forelesninger, delta aktivt på seminarer og levere inn besvarelse på en semesteroppgave. Oppgaven presenteres av faglærer ved studiestart. Innleveringen vurderes av faglærer.
Vurderingsformer
Semesteroppgaven på 2000 – 2800 ord må være godkjent før kandidaten kan gå opp til slutteksamen. Denne teller 40% av karakteren. Slutteksamen på 4 timer teller 60% av samlet karakter for emnet. Graderte karakterer fra A til F, der E er laveste ståkarakter.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Birgit Norendal <Birgit.NorendalSPAMFILTER@hit.no> - 21.04.2008