Global forståelse 2733
Læringsmål
Emnet skal gi introduserende kunnskap om Nord/Sør-forhold og grunnleggende utviklingspørsmål.
Innhold
Emnet gir elementær innføring i sammenhenger mellom globale forhold og lokale samfunn og kulturer. Vi ser på den globale flyten av mening og kultur. I et samfunnsfaglig perspektiv rettes fokus mot globalisering, og problemstillinger knyttet til årsaker til fattigdom og ulikhet, svak økonomisk vekst, og politisk utvikling i Sør.
Emnet er tverrfaglig sammensatt og henter teorier og perspektiver fra fag som sosialantropologi, statsvitenskap, sosialøkonomi og pedagogikk. Emnet gir studentene grunnlag for å problematisere årsaker, foreta kritisk analyse og gjøre reflekterte vurderinger av dagens globaliserte samfunn. Studenten vil også få kjennskap til globaliseringens påvirkning på internasjonalt arbeid og næringsliv.
PENSUM
Bøker
Eriksen, T.H. og Tretvoll, H.F. (2006) Kosmopolitikk. En optimistisk politikk for det 21. Århundre. Cappelen, Oslo. ISBN 9788202265656
Smukkestad, O (1994) Den innviklete utviklingen. En innføringsbok i økonomisk og politisk utviklingsteori. Ad Notam Gyldendal, Oslo. ISBN 9788241703430
Vilby, Knud (2006) Den globale reisen. Universitetsforlaget, Oslo. ISBN 9788215008704
Kompendium
Arnegaard, T. J. og H. (2002) Kap 12. ”Kjønnsperspektiver på miljø og utvikling” I T.A. Benjanminsen og H. Svarstad (red.) Samfunnsperspektiver på miljø og utvikling, Universitetsforlaget, Oslo. (24 s.)
Bull, B. (2002) Kap. 13. ”Verdens skjeve utvikling: teorier om problemer og løsninger”, i T.A. Benjaminsen og H. Svarstad (red) Samfunnsperspektiver på miljø og utvikling. Oslo, Universitetsforlaget (22 s)
Langhelle, O. (2002) Kap 10. “Bærekraftig utvikling”. i Benjaminsen, T. A. og H. Svarstad (red.) Samfunnsperspektiver på miljø og utvikling. Oslo: Universitetsforlaget. (30 s.)
Mjøset: kap. 14. ”Samfunnsvitenskapens natur” i Benjaminsen, T. A. og H. Svarstad (red.) Samfunnsperspektiver på miljø og utvikling. Oslo: Universitetsforlaget.
Svarstad, H. (2002) Kap. 7. ”Biologisk mangfold: Ressurser i Sør og interesser i Nord” i Benjaminsen, T. A. og H. Svarstad (red.) Samfunnsperspektiver på miljø og utvikling, Universitetsforlaget, Oslo. (28 s.)
Tvedt, T. (2003) Innledning og kapitel 1 i Utviklingshjelp, utenrikspolitikk og makt – den norske modellen. Gyldendal, Oslo
Organisering
Undervisningen vil bestå av forelesninger, seminarer og innlevering av en oppgave. Innleveringen skal være på 2000 – 2800 ord og må være godkjent av faglærer for at kandidaten skal kunne avlegge slutteksamen. Det tas sikte på gjesteforelesninger med represetnanter fra ulike tanzanianske fagmiljøer og næringsliv. Studentene må regne med stor egeninnsats og aktiv deltakelse i undervisningen.
Vurderingsformer
Den obligatoriske innleveringen må være bestått før kandidaten kan gå opp til slutteksamen. Innleveringen teller 40% av karakteren. Slutteksamen på 4 timer teller 60% av samlet karakter Graderte karakterer fra A til F, der E er laveste ståkarakter.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Birgit Norendal <Birgit.NorendalSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 19.05.2008