Spesialpedagogikk påbygging 2 30SPESP2

Læringsmål

Påbyggingen i spesialpedagogikk skal omfatte en videreføring av overordnede spesialpedagogiske problemstillinger knyttet til funksjons- og lærevansker, og utvikle studentenes innsikt i og forutsetninger for å arbeide med inkludering, integrering og forebygging av pedagogiske, personlige og sosiale problemer.

Innhold

Hver av de tre modulene à 10 studiepoeng,

  • Sosiale og emosjonelle lærevansker
  • Språk-, lese og skrivevansker
  • Migrasjonsrelaterte lærevansker

kan taes enkeltvis og uavhengig av hverandre.

* Sosiale- og emosjonelle lærevansker (10 studiepoeng)

Målsetting

Målet er å utvikle forståelse og kunnskap om ulike tilnærminger for å fremme kompetanse på individ- og systemnivå som grunnlag for å forebygge sosiale- og emosjonelle lærevansker i barnehage og skole.

Innhold

· Barns økologi

· Barns sosiale selvforståelse

· Fremme sosialt og emosjonelt arbeid i barnehage og skole

Hovedvekten legges på ulike tilnærminger for å fremme en helhetlig kompetanse som grunnlag for læring og forebygging av sosiale- og emosjonelle lærevansker.

Litteratur:

Ca. 700 sider.

Arbeidsformer

Det vises til informasjon om arbeidsform under generell del. Det blir holdt regionale samlinger ledet av fagveiledere. Studentene skal videre arbeide i grupper og individuelt, og skal i den sammenheng gjennomføre en obligatorisk arbeidsoppgave, et mindre gruppearbeid, med muntlig framlegg som vurderes internt til ”bestått” – ”ikke bestått”.

Eksamen

Se under generell del.

* Språk-, lese- og skrivevansker (10 studiepoeng)

Målsetting

Målet er å utvikle forståelse og kunnskap om ulike tilnærminger for å fremme kompetanse innenfor språk-, lese-, skrivevansker på individ- og systemnivå som grunnlag for å forebygge slike lærevansker i barnehage og skole.

Innhold

· Ulike perspektiv for tilnærming til språk- og kommunikasjonsrelaterte lærevansker

· Ulike perspektiv for tilnærming til lese- og skrivevansker

· Klassiske teorier knyttet til språk, kommunikasjon, lese- og skrivevansker

· Metakognisjon

· Nevropsykologi

· Forebyggende tiltak

Hovedvekten legges på språklig-kognitiv teori som grunnlag for kunnskap om ulike former for tale- og skriftspråkvansker.

Litteratur

Ca. 700 sider.

Arbeidsformer

Det vises til informasjon om arbeidsform under generell del. Det blir avholdt regionale samlinger ledet av fagveiledere. Studentene skal videre arbeide i grupper og individuelt, og skal i den sammenheng gjennomføre en obligatorisk arbeidsoppgave, et mindre gruppearbeid, med muntlig framlegg som vurderes internt til ”bestått” – ”ikke bestått”.

Eksamen

Se under generell del.

* Migrasjonsrelaterte lærevansker (10 studiepoeng)

Målsetting

Målet er å utvikle forståelse og kunnskap om ulike tilnærminger for å fremme migrasjons-relatert kompetanse på individ- og systemnivå som grunnlag for å forebygge migrasjonsrelaterte lærevansker i barnehage og skole.

Innhold

· Integreringpluralisme, integrerende sosialisering, normalisering

· Rammer og regelverk

· Stigmatisering-stempling, identitet og selvbilde i en minoritetssituasjon, atferdsavvik

· Kriser og traumer, posttraumatisk stress-syndrom

· Tospråklighet, morsmål og andrespråk

· Språktypologi, mellomspråksanalyse

· Tospråklig lese- og skriveutvikling

Hovedvekten legges på tospråklighet, migrasjon og kultur som grunnlag for innsikt i funksjons- og lærevansker hos språklige og kulturelle minoriteter.

Litteratur

Ca. 700 sider.

Arbeidsformer

Det vises til informasjon om arbeidsform under generell del. Det blir avholdt regionale samlinger ledet av fagveiledere. Studentene skal videre arbeide i grupper og individuelt, og skal i den sammenheng gjennomføre en obligatorisk arbeidsoppgave, et mindre gruppearbeid, med muntlig framlegg som vurderes internt til ”bestått” – ”ikke bestått”.

Eksamen

Se under generell del.

Organisering

Studiet organiseres som delvis nettbasert med 2-3 samlinger per modul.

Undervisning og læring foregår

  • via klasserom på nett
  • på fysiske samlinger
  • ved selvstudium

Det vil bli gitt noen obligatoriske oppgaver innenfor hver modul.

Mye av kommunikasjonen mellom student og faglærer skjer via nettet. Studentene oppfordres til å holde kontakt og kommunisere med hverandre på nettet. Det er derfor helt nødvendig at studenten har tilgang til datamaskin med tilkobling til internett.

Studentene skal arbeide i grupper og individuelt bl.a. med å gjennomføre en obligatorisk arbeidsoppgave og et mindre gruppearbeid med muntlig framlegg som vurderes internt til ”bestått” – ”ikke bestått” i hver av de tre modulene.

Det kan avsettes tid til gruppeveiledning på samlingene i forbindelse med arbeidet med de obligatoriske oppgavene. Det vil også bli gitt veiledning på nettet.

Vurderingsformer

Det arrangeres eksamen etter hver modul. *) Se også alternativ vurdering for 30 stp – nedenfor

Eksamen kan avlegges når de obligatoriske oppgavene er levert og godkjent til bestått.

Eksamen består av en skriftlig individuell prøve knyttet til innholdet i modulen. Studenten vil få valget mellom et

  • selvvalgt emne med utgangspunkt i kasus fra egen praksis

eller

  • oppgitt emne med utgangspunkt i et gitt kasus.

Det vil foreligge retningslinjer som skal gi nærmere beskrivelse av innholdet i eksamens-oppgavene for de enkelte emnene.

Den skriftlige prøven er på 4 timer.

Det gis graderte tallkarakterer fra A til F for hver modul, der A er høyeste karakter og E er laveste ståkarakter. F er ikke bestått.

*) Alternativ vurderingsform ved 30 stp:

Arbeidskrav 1 og 2: Faglige, didaktiske casedrøftinger i basisgruppe.

Vurderes til bestått/ikke bestått.

Arbeidskrav 3: Fagartikkel

Vurderes til bestått/ikke bestått.

Alle arbeidskravene må være bestått før man kan gå opp til avsluttende prøve.

Sluttevaluering i 2. semester:

Skriftlig 6 timers prøve, som innbefatter alle temaer og hele pensum. Gis gradert karakter. Vektes 100 % av sluttkarakter.

Hvilken vurderingsform som skal benyttes må avtales/avklares ved studiestart, evt. så tidlig som mulig etter oppstart.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Tone Marit Tesdal <Tone.M.TesdalSPAMFILTER@hit.no> - 17.04.2008