Leire- formgiving 60LEIREB

Læringsmål

I studiet i Leire- formgiving skal studenten videreutvikle sine kunnskaper, erfaringer og sine skapende evner for å styrke grunnlaget for forståelse og opplevelse av estetiske verdier knyttet til materiale, kommunikasjon og funksjon. Studiet skal videreutvikle bevisste holdninger til fagets muligheter og verdier, der menneske, læring, kultur og miljø står sentralt.

Gjennom studiet skal studentene:

  • øke sine kunnskaper, erkjennelse og uttrykksevne gjennom estetisk skapende arbeid med leire som materiale
  • beherske og kunne anvende kreative prosesser i problemløsning, produktutvikling og estetisk skapende arbeid
  • arbeide systematisk for å tilegne seg de motoriske ferdigheter og tekniske kunnskaper som er nødvendig for å kunne omsette ide til konkret resultat
  • opparbeide evne til selvstendig problemformulering og problemløsing
  • kunne anvende teorier i form, farge og komposisjon til å vurdere eget og andres skapende arbeid
  • oppleve og tilegne seg kunnskap om kunst og formkultur innen spesialiseringsfaget og utvikle handlingskompetanse i forhold til vår kulturs tradisjon og fornyelse
  • tilegne seg kunnskap og erfaring med relevant forsøks- og utviklingsarbeid innen fagfeltet

Delemne 1: Bruksform, funksjon, form og ornamentikk

Arbeidet med bruksform er fokusert på praktisk skapende arbeid i leire der studenten skal tilegne seg motoriske ferdigheter, tekniske og estetiske kunnskaper i en sammenhengende prosess fra ide til ferdig produkt.  Studenten skal tilegne seg forståelse for sammenhengen mellom funksjon, form, overflate og farge og det estetiske uttrykk.

Hovedområder:

  • Bruksform og funksjonsanalyse
  • Lavtbrennende leirer og glasurer
  • Dekor og overflateteknikker
  • Relevante byggeteknikker
  • Form og ornamentikk
  • Norsk og internasjonal keramikk

Studentene skal kunne:

  • tilegne seg de nødvendige motoriske ferdigheter og tekniske og estetiske kunnskaper til å omsette ide til ferdig produkt
  • arbeide med lavtbrennende leirer og glasurer, begitning og keramiske farger, dreiing og plateteknikker
  • arbeide med og bruke nødvendige estetiske teorier innen form, ornamentikk og bilde
  • arbeide med og få kunnskap om tradisjonelt- og samtidsuttrykk i leire, både nasjonalt og internasjonalt
  • utvikle relevant begrepsbruk i faget, og kunne analysere egne og andres keramiske arbeider
  • tilegne seg nødvendig kunnskap om sikkerhet og miljø innen fagfeltet

Oppgavene skal leveres til angitt tid og oppgavens individuelle krav og helhet vurderes til bestått eller ikke bestått.  Studenten må bestå alle deler av oppgavene for å få bestått på delemnet. Dette er en forutsetning for å kunne arbeide med studiets avsluttende prosjekt.

Delemne 2: Skulptur og tredimensjonalt estetisk arbeid

Dette delemnet omfatter tredimensjonalt arbeid i leire, både bilde/skulptur og arbeid i spennet mellom bilde og bruksform. Studentene skal opparbeide erfaring med leiras uttrykksbærende og kommunikative muligheter.

Hovedområder:

  • Form og komposisjon sett i forhold til et fritt tredimensjonalt uttrykk
  • Høytbrennende leirer og glasurer
  • Modellering, plate og støpeteknikker
  • Glasur og overflateteknikker
  • Norsk og internasjonal skulptur

Studentene skal kunne:

  • arbeide med leire som middel for uttrykk og kommunikasjon
  • arbeide med sammenhengen mellom form og overflate til et helhetligkunstnerisk uttrykk
  • arbeide med høytbrennende leirer og glasurer
  • bruke modellering og andre relevante byggeteknikker til å oppnå det ønskede resultat
  • forstå og arbeide med hele den keramiske prosess
  • arbeide med å kunne bruke norsk og internasjonal skulptur som utgangspunkt for- og inspirasjon til eget arbeid
  • tilegne seg nødvendig kunnskap om sikkerhet og miljø innen fagfeltet spesielt med tanke på helseskadelige stoffer og i arbeid med ild

Oppgavene skal leveres til angitt tid og vurderes til bestått eller ikke bestått. Alle oppgavenes enkelte deler må være bestått. Dette er en forutsetning for å kunne arbeide med studiets avsluttende prosjekt.

Forsøks- og utviklingsarbeid

Arbeid med dette fagområdet skal gi kunnskaper og erfaringer med grunnleggende metoder og tilnærmingsmåter for innhenting, utvikling og bearbeiding av viten.

Studentene skal kunne:

  • avgrense problemfelt, utforme problemstillinger, bruke kildemateriale, presentere og vurdere resultater
  • gjøre rede for sentrale metoder og tilnæringsmåter for innhenting av viten i faget
  • bruke litteratur, databaser, informanter og andre kilder
  • se muligheter for fornying og kombinasjon av metoder innenfor forsøks- og utviklingsarbeid ut fra fagets egenart

Innhold

Studiet er et 60 studiepoengs studium i leire og inngår i bachelorstudiet Visuelle kunstfag og design som 2. eller 3. år. Det bygger på det faglige nivået som Visuelle kunstfag og design I eller tilsvarende gir.

Arbeid med skulptur og bruksform i leire er bærende i studiet. Gjennom en vekselvirkning mellom teori og praksis skal studentene utvikle handlingskompetanse og evne til å begrunne faglig praksis. Kunnskaper, ferdigheter og fortrolighet med skapende prosesser og estetiske, funksjonelle, kommunikative og håndverksmessige kvaliteter vil være sentrale i studiet. Det blir lagt vekt på at studentene arbeider selvstendig og tar ansvar for egen læring og eget studium.

Fagplanen er organisert i to delemner og et avsluttende prosjekt som til sammen utgjør 60 studiepoeng.

Delemner:        

Delemne 1: Bruksform, funksjon, form og ornamentikk 

20 studiepoeng

Delemne 2: Skulptur og tredimensjonalt estetisk arbeid  

20 studiepoeng

Individuelt prosjekt med selvvalgt tema

20 studiepoeng

         

Delemnene framstår som selvstendige enheter og dekker to spesifikke områder i arbeid med leire. Innenfor disse områdene skal det arbeides med høyt og lavtbrennende leirer og glasurer og relevante teknikker.

Fagteori med et omfang på 15 studiepoeng er en integrert del av studiet, og inngår i de ulike delemnene. Dette avsluttes med skriftelig fagteoretisk arbeid over en uke. Studenten skal utføre et avsluttende prosjekt med forsøks- og utviklingsarbeid relatert til fagets egenart. Avsluttende prosjekt og det skriftelige fagteoretiske arbeidet utgjør eksamen.

Organisering

I studiet skal det arbeides med følgende:

  • Bruksform
  • Skulptur
  • Forskningsmetodikk
  • Praksisopplæring  ( 3 uker)
  • Fagteoretisk skriftelig oppgave ( 1 uke )
  • Avsluttende prosjekt  ( inntil 12 uker )

I tillegg til disse perioder kommer:

”Åpen dør” og eventuell utadrettet virksomhet.

Parallelt med oppgaveløsning går det undervisning i fagteori, arbeidsmåter og forsøks- og utviklingsarbeidsmetodikk. Vekselspillet mellom skapende virksomhet, teori og refleksjon er endel av fagets egenart. Oppgavenes utforming tar sikte på å gi studentene faglig kunnskap og evne til å bli gode oppgaveløsere. Utstillingsbesøk og kortere ekskursjoner er en del av studiet. Under ”Åpen dør” avsettes tid til faglig utadrettet virksomhet. Dette skal gi erfaring i formidling av fagstoff gjennom utstillinger, muntlige og audiovisuelle framstillinger.

Fellesteori

Noe fagstoff som regnes som felles for alle de ulike fordypningsstudiene. Dette er i hovedsak seminarer/forelesninger med generelt fagstoff innenfor bachelorstudiet i visuelle kunstfag og design og delvis sammenfallende med fagstoff i faglærerutdanningen i formgiving, kunst og håndverk. Fagstoffet som blir presentert i disse fellesseminarene kan variere noe fra år til år, jf. pensumlitteraturen.

Praksisopplæringen

I løpet av studiet skal studenten ha tre ukers praksis i verksted, bedrift eller annen godkjent praksisplass. Det er også mulighet for praksis i skole eller annen undervisningsvirksomhet. Dersom dette er aktuelt følger studenten forskriftene for praksis for faglærerstudiene 3. året. Praksisopplæringen har et omfang på 3 uker. Studentene skal samarbeide med faglærer om å planlegge, gjennomføre og vurdere arbeidsoppgaver og krav til dokumentasjon, som kommer i tillegg til ordinære oppgaver ved praksisbedrift/næringsliv. Studiet er landsdekkende, og praksisen kan derfor legges utenfor høgskolens geografiske nærmiljø.

Praksisperioden kan kobles opp mot studentens avsluttende prosjekt/ forsøks- og utviklingsarbeidsoppgave etter nærmere avtale med faglærer og bedrift.

Det skal framlegges praksisrapport senest en uke etter at praksisperioden er avsluttet. Både det praktiske arbeidet og rapporten danner grunnlag for vurdering av praksis.

Praksis gir ikke studiepoeng, men må være gjennomført og bestått for at det skal bli gitt adgang til oppstart med avsluttende prosjekt, og før vitnemål kan bli utstedt.

Bedrift eller skole?

Med bedrift menes her industri- eller håndverksbedrift, verksted, offentlig eller privat galleri eller annen virksomhet som er egnet til å gi studenter innenfor kunst og design, formgiving og kunst og håndverk en relevant fagpraksis. Det er et krav at bedriften skal være registrert som foretak i Brønnøysundregisteret, med eget foretaksnummer.

Vil studenten prøve ut hvordan det kan være å undervise innen sitt fagfelt, skal dette være en mulighet. Studenten kan da gjøre et valg av hvilken skole han/hun ønsker å prøve seg i. Det kan velges mellom grunnskole eller folkehøgskole. Om valget innfris, er avhengig av at minimum to studenter ønsker samme skoleslag. Ellers er det naturlig at studenten får prøve seg som lærer sammen med studenter fra andre klasser som har praksisperiode på samme tid. Studentene skal da samarbeide med hverandre og øvingslærer om å planlegge, gjennomføre og vurdere undervisningsopplegg. Dersom studenten etter endt bachelorstudium velger å ta en 60 studiepoengs påbygging i praktisk pedagogikk (PPU), kan en eventuell skolepraksis i BII/III studiet etter søknad også bli godkjent som del av PPU-praksis.

Fagutvalg

Studentene oppnevner sitt eget fagutvalg bestående av 2-3 studenter som fungerer som et bindeledd mellom lærerteam og klassen. Der det er naturlig kan fagutvalget delta i teammøter i forbindelse med klassens virksomhet.

Arbeidskrav

Det er en forutsetning for å kunne fortsette fram til arbeidet med avslutningsprosjektet at alle oppgaver med individuelle krav er levert innen angitt tidsfrist og vurdert til bestått. Undervisningsteamet har ansvar for vurderingen.

Studenten er selv ansvarlig for å holde seg orientert om oppgavekrav og frister. Manglende innleveringer og ikke-bestått krav kan få konsekvenser for studentens fortsatte studium og retten til å gå opp til eksamen. Dette skal sees i sammenheng med de rettigheter og plikter studenten har ifølge eksamensreglement ved høgskolen og jfr. Lov om universiteter og høgskoler § 40 mv.

Eksamensdel

Eksamensdel, som studenten har kvalifisert seg for gjennom å ha arbeidet med og bestått de  forberedende oppgaver, består av et avsluttende prosjekt over en periode av inntil 12 uker og et skriftelig arbeid av en ukes varighet.

Avsluttende prosjekt

Prosjektet er et individuelt studium som skal integrere fagstoff fra studiet. Valg av tema/problemområde er studentens eget. Det er et krav til det avsluttende prosjektet at studenten har mottatt veiledning, og det er studentens ansvar å ta kontakt med faglærer og avtale denne. I dette avsluttende arbeidet legges det vekt på både skapende arbeid, teoristoff, evne til analyse og strukturert arbeid i materialer. Til avsluttende prosjekt stilles det krav til struktur og bruk av enkle vitenskaplige metoder.

Prosjektet skal primært knyttes til et uttrykk i leire. Hensikten er å gi studenten erfaring i å gjennomføre et selvstendig faglig arbeid med et forskningstilsnitt og muligheten til å fordype seg i en eller flere deler av faget.

Besvarelsen skal bestå av praktisk skapende arbeid i materialer, allsidig dokumentasjon inkludert en skriftlig rapport med de vanlige krav til rapportskriving og en helhetlig presentasjon. Studenten skal i tillegg legge opp et eget pensum, knyttet til prosjektet, på om lag 200 sider som dokumenteres i rapporten.

Det er anledning til å presentere prosjektet gjennom andre teknikker, som for eksempel multimedia, forutsatt at kravet til dokumentasjon er ivaretatt.

Det avsluttende prosjektet skal munne ut i et utstillingsframlegg hvor studenten presenterer sitt arbeid.

Skriftlig fagteoretisk arbeid

Studenten skal gjennomføre et skriftlig arbeide med utgangspunkt i et gitt tema innenfor en tidsramme på en uke. Undervisningsteamet har ansvar for valg av tema som vil være av fagteoretisk art. Det stilles krav til utforming, struktur og evne til å disponere fagstoff i forhold til tema.

Det skriftlige arbeidet skal ha et omfang på maksimum 10 sider (inkludert litteraturliste), bokstavstørrelse 12 og linjeavstand 1,5. Oppgaven skal leveres til angitt tid.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Frode Evenstad <Frode.EvenstadSPAMFILTER@hit.no> - 06.07.2005