Tekstil - formgiving 60TEKSTB
Læringsmål
Gjennom studiet skal studenten utvide sine kunnskaper og erfaringer innenfor fagområdet. Studiet skal videreutvikle bevisste holdninger til fordypningsfagets muligheter og verdier der menneske, læring, kultur og miljø står sentralt. Studiet skal stimulere nysgjerrighet, forskertrang og glede, og bygge opp under studentens ansvar for egen læring og for et aktivt studiemiljø.
Gjennom studiet skal studenten:
- utvikle kunnskap og erkjennelse innenfor det tekstile fagområdet
- utvikle formforståelse og uttrykksevne gjennom skapende arbeid
- øke sine ferdigheter og erfaringer med materiale, redskap, teknikker og arbeidsmåter som er tjenlige innenfor fagområdet
- utvikle kunnskap og erfaring med hvordan ideer og temaer bearbeides og gis synlig form i konkrete materialer
- utvikle evnen til å forstå, oppleve og vurdere eget og andres arbeid
- øke sin kunnskap om kunst og formkultur og utvikle evnen til å handle i forhold til tradisjon og nyskaping innenfor det tekstile fagområdet
- tilegne seg kunnskap om og ferdighet i formidling, dokumentasjon og presentasjon
Delemne 1: Materiale, redskap og teknikk
Konkretisering av ideer forutsetter kunnskap og ferdigheter på en rekke områder. I delemnet materiale, redskap og teknikker legges det vekt på materialkunnskap, fagteori og ferdighetstrening i en fagdidaktisk ramme. Det arbeides med de nødvendige redskaper og teknikker for å kunne bearbeide og skape i hovedmaterialet tekstil. Dette delemnet kan være integrert i de andre delemnene i tillegg til at det også blir arbeidet med konsentrert.
Studenten skal kunne:
- vurdere, velge og anvende materialer ut fra kunnskap om deres egenskaper og bruksområder
- utforske samspillet mellom materialer, redskaper og teknikker i skapende prosesser og produkter
- beherske tekstile teknikker som for eksempel: søm, strikking, broderi, stofftrykk, toving og plantefarging
- enkel mønsterkonstruksjon
- vedlikehold av tekstiler, redskaper og utstyr
- holde god orden i verkstedet
- bruke IT-programmer som redskap i formgivingsprosessen
Det vil bli gitt flere mindre oppgaver som knytter gjennomgått fagstoff til praktisk handling.
Oppgavene skal leveres til avtalt tid og vurderes til bestått/ikke bestått. Studenten må bestå samtlige oppgaver for å få bestått på delemnet. Dette er en forutsetning for å arbeide med studiets avsluttende prosjekt. Studenten må få erfaring med å presentere eget arbeid.
Delemne 2: Bruksform, design, produktutvikling
Arbeidet med dette delemnet har hovedvekt på det praktisk skapende arbeidet i materialer i en sammenhengende prosess fra ide til ferdig produkt. Studenten arbeider med behovs- og funksjonsanalyse, utvikling, visualisering og dokumentasjon av designprosesser. Dette delemnet bygger videre på de basiskunnskaper som delemne 1 gir.
Studenten skal kunne:
- analysere egne og andres produkter innenfor fagfeltet
- bevege seg mellom tradisjonelle formuttrykk og samtidsuttrykk, både nasjonalt og internasjonalt
- legge til grunn en vurderende og analyserende holdning i arbeidet med egne produkter
- ha bevissthet om samspillet mellom materiale, redskap, teknikk og ønsket funksjon og formuttrykk
- beherske kunnskap om bekledningsstoffer
- utnytte sin kunnskap om dekor og mønsterbygging
- dokumentere og benytte sin kunnskap om eldre og nyere tekstiler
- utvikle sin kreativitet i arbeid med eksperimenterende bruk av materiale og teknikker
- tilegne seg ferdighet i formidling, dokumentasjon og presentasjon av egne og andres arbeid
Oppgavene skal leveres til avtalt tid, og oppgavenes besvarelse vurderes til bestått / ikke bestått. Studenten må bestå alle deler av oppgavene for å få bestått på delemnet. Dette er en forutsetning for å arbeide med studiets avsluttende prosjekt.
Delemne 3: Tekstile uttrykk i bilde, skulptur eller installasjon
Arbeidet i dette delemnet vil konsentrere seg om en variert og eksperimenterende bruk av tekstilmaterialet i to– og tredimensjonale uttrykk. Kunnskap om tekstilkunstneres uttrykk i fortid og samtid er en del av fagstoffet i dette delemnet.
Studenten skal kunne:
- utforske ulike teksturer/overflater og forstå overflatekvalitetens betydning for kommunikasjon
- vise evne til å bygge videre på tidligere erfaringer og utvide sitt repertoar gjennom eget arbeid
- anvende materialet i et bredt spekter av ulike uttrykk
- la seg inspirere av samfunnsmessige problemstillinger og bruke disse i egne uttrykk
- presentere eget og andres arbeid i form av utstilling eller andre presentasjonsformer
Oppgaver skal leveres til avtalt tid, og vurderes til bestått/ikke bestått. Alle oppgavens individuelle deler må være fullført for å få bestått på delemnet. Dette er en forutsetning for å kunne arbeide med studiets avsluttende prosjekt.
Forskningsmetodikk og forsøks- og utviklingsarbeid
Arbeid med dette fagområdet skal gi kunnskaper og erfaringer om grunnleggende metoder og tilnærmingsmåter for innhenting, utvikling og bearbeiding av viten.
Studentene skal kunne:
- avgrense problemfelt, utforme problemstillinger, bruke kildemateriale, presentere og vurdere resultater
- gjøre rede for sentrale metoder og tilnæringsmåter for innhenting av viten i faget
- bruke litteratur, databaser, informanter og andre kilder
- se muligheter for fornying og kombinasjon av metoder innenfor FoU-arbeid ut fra fagets egenart
Innhold
Studiet er et 60 studiepoengs studium i tekstil formgiving og inngår i bachelorstudiet Visuelle kunstfag og design som 2. eller 3. år. Det bygger på det faglige nivået som Visuelle kunstfag og design I eller tilsvarende gir.
Gjennom en vekselvirkning mellom teori og praksis skal studentene utvikle handlingskompetanse og evne til å begrunne faglig praksis. Kunnskaper, ferdigheter og fortrolighet med skapende prosesser og estetiske, funksjonelle, kommunikative og håndverksmessige kvaliteter vil være sentrale i studiet. Det blir lagt vekt på at studentene arbeider selvstendig og tar ansvar for egen læring og eget studium.
Studiet består av en felles forberedende del og et individuelt avsluttende prosjekt. Det blir lagt vekt på at studentene arbeider selvstendig og tar ansvar for egen læring og eget studium.
Tekstil er et materiale som har en viktig plass i vår gjenstandskultur. Det bør derfor høre til vår allmenndanning å ha grundig kjennskap til bruk av dette materialet både i fortid og nåtid.
Fagplanen er organisert i tre delemner og et avsluttende prosjekt som til sammen utgjør 60 studiepoeng.
Delemnene:
1. Materiale, redskap og teknikker |
10 studiepoeng |
2. Bruksform, design, produktutvikling |
18 studiepoeng |
3. Tekstile uttrykk i bilde, skulptur eller installasjon |
12 studiepoeng |
Disse delemnene skal dekke ulike områder innen arbeid med tekstil.
Delemnene sett som helhet forbereder og kvalifiserer studenten til arbeid med det individuelle avsluttende prosjektet som teller 20 studiepoeng.
Fagteori med et omfang på 15 studiepoeng er integrert i alle delemnene i studiet. Omfang og nivå kommer til uttrykk gjennom litteratur/pensum. Dette avsluttes med et skriftlig fagteoretisk arbeid over en uke.
Organisering
I studiet arbeides med følgende:
- Material redskap og teknikk
- Bruksform, design, produktutvikling
- Tekstile uttrykk som bilde, skulptur eller installasjon
- Forskningsmetodikk og FOU-arbeid
- Praksisopplæring (3 uker)
- Fagteoretisk skriftlig oppgave (1 uke)
- Avsluttende prosjekt (inntil12 uker)
I tillegg til disse perioder kommer:
"Åpen dør" og eventuell annen utadrettet virksomhet.
Undervisningen går parallelt med oppgaveløsning og omfatter innføring i praktiske arbeidsmåter, forelesninger i fagteori og forskningsmetodikk. Vekselspillet mellom skapende virksomhet, teori og refleksjon er en viktig del av fagets egenart. Utstillingsbesøk er en del av studiet. Det er også åpning for kortere ekskursjoner.
I perioder som for eksempel "Åpen Dør", avsettes tid til faglig utadrettet virksomhet. Denne skal gi erfaring i å vende seg mot samfunnet og formidle aktuelt stoff bl.a. gjennom utstillinger, muntlige og audiovisuelle framstillinger.
Fellesteori
Noe fagstoff som regnes som felles for alle de ulike fordypningsstudiene. Dette er i hovedsak seminarer/forelesninger med generelt fagstoff innenfor bachelorstudiet i visuelle kunstfag og design og delvis sammenfallende med fagstoff i faglærerutdanningen i formgiving, kunst og håndverk. Fagstoffet som blir presentert i disse fellesseminarene kan variere noe fra år til år, jf. pensumlitteraturen.
Praksisopplæringen
I løpet av studiet skal studenten ha tre ukers praksis i verksted, bedrift eller annen godkjent praksisplass. Det er også mulighet for praksis i skole eller annen undervisningsvirksomhet. Dersom dette er aktuelt følger studenten forskriftene for praksis for faglærerstudiene 3. året. Praksisopplæringen har et omfang på 3 uker. Studentene skal samarbeide med faglærer om å planlegge, gjennomføre og vurdere arbeidsoppgaver og krav til dokumentasjon, som kommer i tillegg til ordinære oppgaver ved praksisbedrift/næringsliv. Studiet er landsdekkende, og praksisen kan derfor legges utenfor høgskolens geografiske nærmiljø.
Praksisperioden kan kobles opp mot studentens avsluttende prosjekt/ forsøks- og utviklingsarbeidsoppgave etter nærmere avtale med faglærer og bedrift.
Det skal framlegges praksisrapport senest en uke etter at praksisperioden er avsluttet. Både det praktiske arbeidet og rapporten danner grunnlag for vurdering av praksis.
Praksis gir ikke studiepoeng, men må være gjennomført og bestått for at det skal bli gitt adgang til oppstart med avsluttende prosjekt, og før vitnemål kan bli utstedt.
Bedrift eller skole?
Med bedrift menes her industri- eller håndverksbedrift, verksted, offentlig eller privat galleri eller annen virksomhet som er egnet til å gi studenter innenfor kunst og design, formgiving og kunst og håndverk en relevant fagpraksis. Det er et krav at bedriften skal være registrert som foretak i Brønnøysundregisteret, med eget foretaksnummer.
Vil studenten prøve ut hvordan det kan være å undervise innen sitt fagfelt, skal dette være en mulighet. Studenten kan da gjøre et valg av hvilken skole han/hun ønsker å prøve seg i. Det kan velges mellom grunnskole eller folkehøgskole. Om valget innfris, er avhengig av at minimum to studenter ønsker samme skoleslag. Ellers er det naturlig at studenten får prøve seg som lærer sammen med studenter fra andre klasser som har praksisperiode på samme tid. Studentene skal da samarbeide med hverandre og øvingslærer om å planlegge, gjennomføre og vurdere undervisningsopplegg. Dersom studenten etter endt bachelorstudium velger å ta en 60 studiepoengs påbygging i praktisk pedagogikk (PPU), kan en eventuell skolepraksis i VKDII/III studiet etter søknad også bli godkjent som del av PPU-praksis.
Fagutvalg
Studentene oppnevner sitt eget fagutvalg bestående av 2-3 studenter som fungerer som et bindeledd mellom lærerteam og klasse.
Der det er naturlig kan fagutvalget delta på teammøter, for å drøfte saker i forbindelse med planlegging av klassens virksomhet.
Arbeidsformer
Den vanligste arbeidsformen er individuelt arbeid på verkstedene parallelt med den teoretiske delen. Gruppearbeid som gir erfaring med samarbeid og veiledning av medstudenter i ulike faglig problemstillinger, på mindre seminarer, drøftinger, diskusjoner og felles utstillingsprosjekter, er viktig.
Undervisningen består av demonstrasjoner, praktiske øvelser, styrt ferdighetstrening, forelesninger, diskusjoner og drøftinger. I tillegg til fellesundervisning gis veiledning, individuelt og i grupper.
Det legges vekt på studentens eget ansvar for sitt studium, både hva angår selvstendig arbeid og evnen til samarbeid. Det forventes en arbeidsinnsats tilsvarende minimum 37.5 timers arbeidsuke, der lærerledet undervisning utgjør om lag halvparten.
Arbeidskrav
Det er en forutsetning for å kunne fortsette fram til arbeidet med avslutningsprosjektet at alle oppgaver med individuelle krav er levert innen angitt tidsfrist og vurdert til bestått. Undervisningsteamet har ansvar for vurderingen.
Studenten er selv ansvarlig for å holde seg orientert om oppgavekrav og frister. Manglende innleveringer og ikke-beståtte krav kan få konsekvenser for studentens fortsatte studium og retten til å gå opp til eksamen. Dette skal ses i sammenheng med de rettigheter og plikter studenten har i følge eksamensreglementet ved høgskolen og jfr. Lov om universiteter og høgskoler § 40 mv.
Eksamensdel
Eksamensdelen, som studenten har kvalifisert seg for gjennom å ha arbeidet med og bestått de forberedende oppgaver, består av et avsluttende prosjekt over en periode av inntil 12 uker og et skriftlig arbeide av en ukes varighet.
Avsluttende prosjekt
Prosjektet er et individuelt studium som skal integrere fagstoff fra studiet. Valg av tema/problemområde er studentens eget. Det er et krav til det avsluttende prosjektet at studenten har mottatt veiledning, og det er studentens ansvar å ta kontakt med faglærer og avtale denne. I dette avsluttende arbeidet legges det vekt på skapende arbeid, bruk av relevant teoristoff, evne til analyse og strukturert arbeid i materialer. Til avsluttende prosjekt stilles det krav til struktur og bruk av enkle vitenskaplige metoder. Studenten skal legge opp et eget pensum, knyttet til prosjektet, på om lag 200 sider.
Prosjektet skal primært knyttes til uttrykk i tekstil. Hensikten er å gi studenten erfaring med å gjennomføre et selvstendig faglig arbeid med forskningstilsnitt og muligheten til å fordype seg i en eller flere deler av faget.
Besvarelsen skal bestå av praktisk skapende arbeid i materialer, allsidig dokumentasjon, inkludert en skriftlig rapport med de vanlige krav til rapportskriving og en helhetlig presentasjon. Det er anledning til å presentere prosjektet gjennom andre teknikker, som for eksempel multimedia, forutsatt at kravet til dokumentasjon er ivaretatt. Avslutningsprosjektet skal inneholde en visuell presentasjon av studentens arbeid.
Skriftlig fagteoretisk arbeid
Studenten skal gjennomføre et skriftlig arbeid med utgangspunkt i et gitt tema innenfor en tidsramme på en uke. Undervisningsteamet har ansvar for valg av tema som vil være av fagteoretisk art. Det stilles krav til utforming, struktur og evne til å disponere fagstoff i forhold til tema.
Det skriftlige arbeidet skal ha et omfang på maksimum 10 sider (inkludert litteraturliste), bokstavstørrelse 12 og linjeavstand 1,5. Oppgaven skal leveres til oppgitt tid.
Vurderingsformer
Det skal være sammenheng mellom mål, innhold, arbeidsformer og vurdering i studiet. Vurderingen skal være en del av selve læringen og et middel for den enkelte student til både å utvikle forståelse for målet med studiet og til å få innsikt i egne forutsetninger for yrket.
Gjennomgang og vurdering av arbeidsprosesser, skisser, utkast, modeller, produkter og refleksjon vil synliggjøre studentenes innsats og progresjon i studiet og slik gi innsikt i og bevissthet om faglig utvikling og læring. Vurderingen har også til hensikt å veilede studenten. Veiledning gjelder for eksempel prosess, resultat og evne til samarbeid.
Både studenter og lærere må delta i studievurderingen med sikte på videreutvikling av studiet. Derfor må vurderingen omfatte innhold og organisering av studiet samt studentens eget arbeid og arbeidsmåte gjennom året.
Praksis må være bestått for å få vitnemål.
Eksamen
Eksamen omfatter: |
vekt |
avsluttende prosjekt |
80 % |
skriftlig fagteoretisk arbeid |
20 % |
På vitnemålet føres tittelen på det avsluttende prosjekt. Det gis en karakter på en skala fra A til F, der A er høyeste og E er laveste ståkarakter. Begge eksamensdeler må ha bestått karakter for at eksamen skal være bestått. Praksis må være bestått for å få vitnemål.
Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Frode Evenstad <Frode.EvenstadSPAMFILTER@hit.no> - 06.07.2005