Drama 1 30DRA
Læringsmål
Målene realiseres innenfor følgende fire hovedområder:
- Dramatiske uttrykksformer
- Teaterproduksjon
- Utforskende dramaarbeid og fagdidaktikk
- Fagteori
1 Dramatiske uttrykksformer
Studenten skal kunne:
- utvikle ferdigheter i fiksjonsbygging og spill
- utøve rolletolkning og innlevelse i spill
- bruke kroppen som uttrykksmiddel
- improvisere med danseuttrykk og bevegelse
- bruke stemmen ekspressivt
- bruke ulike improvisasjonsteknikker
- delta i og beherske kunstnerisk samspill og kommunikasjon
- bruke muntlige fortellingsteknikker
2 Teaterproduksjon
Studenten skal kunne:
- levendegjøre en rolle i scenisk framføring
- utvikle spill ut fra idé/tema, i forhold til gitt målgruppe, mht. estetiske og etiske vurderinger
- vurdere og reflektere over forholdet mellom form og innhold
- bruke grunnleggende kunnskaper om dramaturgi og dramaturgiske valg
- reflektere over og gjøre rede for ulike teaterformer for barn
- bruke og gjøre rede for materielle og tekniske virkemidler i teatret
- ha kjennskap til bruk av digitalt verktøy i forestillingsarbeid
3 Utforskende dramaarbeid og fagdidaktikk
Studenten skal kunne:
- identifisere og gjøre rede for dramatiske elementer i lek
- gjøre rede for og drøfte drama som metode i opplæring og undervisning
- skape, utforske og formidle mening gjennom dramatisk form
- utvikle handlingskompetanse i utøvelse av drama i undervisning i skolen
- reflektere over etiske problemstillinger knyttet til arbeid med drama og teater
- bruke drama- og teateruttrykk som kommunikasjons- og opplevelsesform
- beskrive og anvende ulike fagstrategier i dramametodikk
Fagteori
Studentene skal kunne:
- kjenne til og kunne gjøre rede for sentrale trekk fra teaterhistorien fram til ca 1900
- vise elementær forståelse og kunnskap om dramaturgisk tenking
- gjøre rede for sentrale retninger og teorier innenfor dramapedagogisk historie og teori
- gjøre rede for grunnelementer og virkemidler i den dramatiske fiksjon
- reflektere over ulike teaterformer for barn
- vise evne til didaktisk refleksjon i forhold til dramafaget
- reflektere over bruk av profesjonell scenekunst i undervisningssammenheng
Innhold
Dramafaget er et vitenskapsfag og et praktisk-estetisk studiefag. I tillegg regnes det som en metode på ulike områder i utdanningssystemet.
Faglig kompetanse i dramafaget bygger på kunnskaper, holdninger og ferdigheter knyttet til teatrets, pedagogikkens og lekens område. Didaktiske kompetanse oppnår du når du kan reflektere over forholdet mellom teori og praksis. Som lærer må du bruke sosial kompetanse, og dramafaget gir spesielt gode muligheter for utvikling av evne til samspill, kommunikasjon og innlevelse. I tillegg må du i dramafaglig arbeid ofte reflektere over og vurdere forholdet mellom etikk og estetikk, og slik oppøver du evnen til å gjøre yrkesetiske vurderinger. Dramafaglig arbeid krever endrings- og utviklingskompetanse. Du må forholde deg aktivt og engasjert til barn- og unges erfaringsverden og uttrykksformer, samtidig som du er bevisst og reflektert i forhold til endringer i din egen yrkesrolle og stadig må holde deg faglig oppdatert.
Faglig kompetanse, didaktisk kompetanse, sosial kompetanse, yrkesetisk og endrings- og utviklingskompetanse blir realisert på forskjellige måter gjennom de fire hovedområdene i dramafaget (se over). Arbeidet med hovedområdene skal likeledes sikre vekselspillet mellom personlig uttrykksevne, teoretisk kunnskap, praktisk erfaring og didaktisk refleksjon i studentens faglige utvikling.
Drama-estetisk kunnskap og erfaring baserer seg mye på praktisk-kunstnerisk utøvende virksomhet. Personlig uttrykksevne er en forutsetning for å kunne arbeide didaktisk med barns uttrykksevne og vil derfor vektlegges i studiet. I tillegg kommer teoretisk arbeid og refleksjon. Studenten må være aktiv og engasjert i sin egen læreprosess, som består av utvikling av egne dramafaglige kunnskaper, ferdigheter og uttrykksevne.
Studenten skal utvikle forståelse for hvordan drama kan anvendes som metode i undervisning og formidling. Skolens mange fag, emner og prosjekt bestemmer innholdet, og studentens kjennskap til sammenhengen mellom lek, kunst og pedagogikk bestemmer arbeidsformen. Studenten skal tilegne seg kunnskaper og ferdigheter i å bruke drama til å aktivisere elever i estetiske læreprosesser og i å tilrettelegge for teateraktiviteter i skole- og fritidssammenheng. Gjennom faglig og fagdidaktisk kunnskap, samhandling og refleksjon skal studenten utvikle sin evne til å skape og formidle mening gjennom dramatisk form.
Organisering
Drama 1 har fokus på to delemner som hver tilsvarer 15 studiepoeng.
Delemne 1: Grunnleggende innføring i drama og teater (Høst)
Delemne 2: Barn, drama og teater
Hvert av delemnene er igjen delt inn i ulike temaer, som likevel inngår i en felles tematisk sammenheng og helhet. Hvert delemne gis en avsluttende karakter basert på prøver eller passeringspunkter*, og vurderes som bestått/ikke-bestått eller med gradert bokstavkarakter
*For PELU-studenter som tar emnet drama i løpet av 1. studieår, gjelder at flere av disse passeringspunktene kan være knyttet til arbeider som er nærmere beskrevet under Profesjonskunnskap i studieprogram for faglæreutdanning i praktiske og estetiske fag.
Høst
Delemne 1: Grunnleggende innføring i drama og teater
Studenten skal tilegne seg grunnleggende kunnskaper og ferdigheter knyttet til dramatiske uttrykksformer. Perioden er verkstedpreget og mye lærerstyrt med trening av uttrykksmidler som kropp og stemme, oppøving i improvisasjon og grunnleggende innføring i rollearbeid og spillfiksjon, samspill, estetisk samhandling, kommunikasjon og muntlig formidling. Loggarbeider, gruppeoppgaver og annet skriftlig arbeid skal være gjennomført til fastsatt tid og markerer passeringspunkt for avslutning av perioden.
Teaterproduksjon: I siste del av semesteret vil en konsentrere seg om dramatisk formgiving og utvikling av spillkompetanse. Studentene skal vurdere og anvende dramatiske uttrykksformer i stykkeproduksjon. Gjennom arbeidet med å realisere en tekst for scenen, skal studentene opparbeide forståelse for dramaturgiske grunnelementer, virkemidler og valg.
Perioden avsluttes med visning av forestillinger.
(For PELU-studenter: Se nærmere beskrevet under: Profesjonskunnskap )
Ulike nærmere definerte arbeidskrav knyttet til perioden som helhet vil sammen med teaterproduksjonen vurderes til bestått/ikke bestått.
Vår
Delemne 2: Barn, drama og teater
Emnet omfatter arbeid med didaktiske problemstillinger knyttet til drama og teater-aktiviteter for og med barn. En vil arbeide med utforskende drama og drama som metode. Studenten skal utvikle handlingskompetanse i praktisk dramaarbeid med barn og kunnskap om drama-estetiske læreprosesser.
I perioden inngår to teaterproduksjoner hvorav én er eksamensrelatert
Teaterproduksjon 1
Utvikle en forestilling for barn/ungdom ut fra fortelling eller mytestoff/ bildebok
Estetiske og etiske vurderinger skal vektlegges.
Teaterproduksjon 2 - eksamensrelatert
Dette er et eksamensprosjekt som innebærer at studentene skaper og iscenesetter en forestilling i forhold til gitt målgruppe og i forhold til gitte spesifiserte krav. Studentene skal vise en bred kompetanse innenfor feltet og anvende kunnskap om dramaturgi i den dramatiske formgivingen. Produksjonen inngår i endelig vurdering og vil bli vurdert med gradert karakter.
Arbeids- og læringsformer gjennom hele emnet
Undervisning og veiledning skjer gjennom
- grunnleggende kunstnerisk, utøvende og utforskende lærerledet arbeid
- praktisk-kunstnerisk arbeid i grupper av ulik størrelse
- forelesninger og seminarer. For øvrig er teoriundervisning i stor grad basert på selvstudium
- skriftlige, individuelle refleksjonsoppgaver
- teaterbesøk/studietur
- tverrfaglig prosjektarbeid
- pedagogisk læringsverksted – valg av lærestoff og arbeidsmåter. Verkstedet gjennomføres med studenter og lærere til stede. Øvingslærer inviteres.
- praktisk arbeid med barn
- individuell veiledningssamtale
Arbeidskrav i studiet
Forutsetning for å gjennomføre studiet er at man deltar i de ulike studieaktivitetene og at innleveringsoppgaver, gruppeoppgaver og øvrige arbeidskrav gjennomføres til fastsatt tid. Arbeidskravene vil spesifiseres for hvert delemne i semesterplanen.
generelt gjelder: All praktisk-kunstnerisk undervisning, veiledning og gruppearbeid krever tilstedeværelse og er obligatorisk. 80% deltakelse er et minimumskrav knyttet til hver periode.
Arbeidskrav vil også være gjennomføring og tilstedeværelse ved:
- teaterproduksjoner
- teaterbesøk/studietur
- drama/teaterseminar
- praksis/fagdidaktisk arbeid
Til alle disse kan det være knyttet krav om skriftlig eller annen form for dokumentasjon (jfr. arbeidsmappe). Dette spesifiseres nærmere i semesterplanene
Teori og praksis
Dramastudiet har en praktisk-teoretisk tilnærming til faget. Dette gjenspeiles i undervisningsformene, i arbeidet med de de dramatiske uttrykksformene og i ulike faglige prosjekter. Studenten skal oppøve sin utøvende kompetanse i skapende samspill med andre i ulike sammenhenger og læringsarenaer. I tillegg må studenten utvikle sin evne til å reflektere individuelt og i gruppe over forholdet mellom teori og praksis.
Grunnskole, kulturskole og barneteater er også en del av studiets læringsarenaer. For studenter som tar dramastudiet som del av faglærerutdanningen i praktiske og estetiske fag (PELU) eller allmennlærerutdanningen (ALU) er praksis og praksiskrav beskrevet i praksishåndboka.
Gjennom kontakt med regionteatret Teater Ibsen og Grenland Friteater, ved teaterbesøk o.a. vil en søke å gi studentene møter med ulike sider av en profesjonell tilnærming til teaterproduksjon.
Vurderingsformer
Forutsetningen for å kunne framstille seg til eksamen er at alle arbeidskrav knyttet til delemner og perioder er gjennomført og levert til rett tid og vurdert til bestått.
Underveisvurdering:
Praktisk og teoretisk arbeid vil være gjenstand for både individuell og gruppevis veiledning og tilbakemelding.
Arbeidsmappe
I arbeidsmappen samler studenten sine ulike skriftlige arbeider og dokumentasjon på praktisk arbeid som f.eks. foto og videoopptak.
Dette kan være:
- oppgaver knyttet til teaterproduksjon 1
- oppgaver knyttet til teaterproduksjon 2
- oppgave knyttet til dramadidaktisk opplegg/praksis
- drama/teater-seminarinnlegg (teori)
- logger eller rapporter fra praktisk undervisning
- oppgave knyttet til emnet drama-estetisk teori
- teaterkritikker
Sluttvurdering:
1) Presentasjonsmappe - individuell. Teller 35 % endelig av karakter *For studenter som tar emnet som del av 3.år i allmennlærerutdanningen gjelder en bacheloroppgave. Se egen beskrivelse.
Studentens presentasjonsmappe - består av:
a) inntil 3 arbeider, som trekkes fra studentens arbeidsmappe
og
b) en refleksjonstekst/ metatekst (skriftlig, individuell)
Presentasjonsmappen kan knyttes til muntlig eksaminering.
2) Praktisk- kunstnerisk prøve. Teller 40 % av endelig karakter
Prøve i gruppe i form av et scenisk arbeid med påfølgende muntlig eksaminering.
3) Muntlig, individuell prøve. Teller 25 %
Det gis en sluttkarakter i faget som er gradert fra A til F, hvor A er beste og E er laveste ståkarakter. Hvert delemne må ha bestått karakter for at hovedemnet skal være bestått. Det vises forøvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
dramaDet tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Ingvild Birkeland <Ingvild.BirkelandSPAMFILTER@hit.no>,Kari Strømmen <Kari.StrommenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 10.10.2009