Småbarnspedagogikk 30SMÅB

Læringsmål

Studiet i småbarnspedagogikk er for dem som vil arbeide profesjonelt med de aller yngste barna (0-3 år) i samfunnet vårt. Gjennom dette studiet får studentene oppdatert kunnskap om det som foregår av ny forskning rundt denne aldersgruppen. Gjennom studiet ønsker en å utvikle studentens pedagogiske innsikt og faglige dyktighet i å arbeide med barn i alderen 0-3 år. Studiet fokuserer på relasjonenes betydning for lek, læring og utvikling, hvor kvaliteten på den voksnes samspillsevne utgjør sentrale komponenter.

Studentene skal tilegne seg kunnskaper og øke sin kompetanse ved:

* å utvide sin forståelse for små barns væremåte og deres læring gjennom lek og sosialt samspill

* å bli bevisst på kvaliteten i samspillet mellom barn og voksen

* å bli bevisst sin rolle som oppdrager, kulturformidler og omsorgsperson

* å bruke fagområdene i rammeplanen og se deres betydning for barnas læringsmiljø

* å skaffe seg utvidet kompetanse til å planlegge, gjennomføre og vurdere gode barnehagetilbud for barn under tre år ut fra Rammeplanens innhold og oppgaver (R-06)

* å styrke evnen til kritisk refleksjon omkring pedagogisk arbeid med små barn, og gjennom det evnen til veiledning og samarbeid med personal, foreldre og andre voksne

* å skaffe seg økt bevissthet i forhold til samfunnets politikk i forhold til småbarnsfamilier og de yngste barna

Innhold

Fordypningen består av to hovedeler der hver del utgjør 15 studiepoeng. Andre fag vil inngå som en del av hoveddel 1 og utgjøre tilsammen 6 studiepoeng.

Hoveddel 1. Sosialt samspill, lek og læring (15 studiepoeng)

Hoveddel 2. Syn på barn og barndom og de voksnes rolle (15 studiepoeng)

Mål hoveddel 1:

* å gi oppdatert og forskningsbasert kunnskap om barn under 3 år

* relasjonsperspektiv på barn, læring i relasjon

* kunnskap om tilknytning og atskillelse

* kvalitative aspekter ved voksen-barn og barn-barn samspill

* tilegne seg kunnskaper om de minste barnas lek og lekemiljø

* utvikle forståelse for kroppen som meningsbærende subjekt

* tilegne seg kunnskaper om det aktive og utforskende barnet

Innhold fagområde 1:

Nyere forskning framhever samspillets betydning for barns utvikling og læring. Derfor vektlegges arbeidet med bevisstgjøring av studentenes holdninger og handlinger. Herunder kunnskap og handlingsdyktighet i forhold til empati, anerkjennelse, og å analysere samspill mellom barn-voksen, voksen-voksen og barn imellom. Denne delen fokuserer på de minste barnas lek og utforsking. Fagområdet tar utgangspunkt i det aktive og utforskende barnet i forhold til opplevelser, materiell og lekemiljø.

Arbeidskrav fagområde 1:

* Studentene skal skrive en faglig tekst knyttet til faglitteraturen innenfor dette fagområde. Teksten skal vise sammenhengen mellom faglige begreper og samspillsteori i praksis.

* Studentene skal planlegge, gjennomføre og dokumentere en tverrfaglig praktisk didaktisk oppgave.

Hoveddel 2: Syn på barn og barndom og de voksnes rolle

Mål hoveddel 2 :

* tilegne seg kunnskap om syn på barn i en historisk og samfunnsmessig forståelsesramme

* utvikle forståelse for de minste barnas rettigheter i samfunnet

* refleksjon og bevisstgjøring over egen yrkesetisk holdning

* økt bevissthet og engasjement i spørsmål som angår de yngste barnas livsvilkår i hjem og samfunn

Innhold hoveddel 2:

Innholdet i voksenrollen i forhold til de minste barna er omfattende,og en bevissthet om dette er nødvendig. En yrkesetikk som er forankret i et nytt syn på barn og barndom krever kunnskap og tar tid å utvikle. Gjennom refleksjon og veiledning vil studentene oppdage hvordan voksenrollen kommer til uttrykk på varierte måter. Studenten vil få kjennskap til ulike pedagogiske tilbud til de minste barna.

Arbeidskrav hoveddel 2:

Hver student skal med utgangspunkt i dokumentasjon av egen yrkesrolle, skrive en faglig tekst som viser hvordan studenten kritisk reflekterer over egen yrkesetiske holdning relatert til syn på barn og barndom.

Organisering

I studiet legges det opp til variasjon i arbeidsformene, både i undervisning og praksis - heriblant mulige eksursjoner, og deltakelse i ulike former for barneaktiviteter. Forelesning, prosjektarbeid og diskusjoner/veiledning vil være sentrale elementer i undervisningen. Diskusjoner og veiledning kan også foregå på nett. Samlings- og nettbaserte tilbud vil ha en organisering som er tilpasset studieformen, med noe større vekt på bruk av Internett etc.

Arbeidsformene må sees i sammenheng med målsettingen for studiet. Studiet er i innhold og i form først og fremst siktet inn mot framtidig yrkessituasjon. Det pekes på sammenhengen mellom teori og praksis. Integrering av disse to aspektene bør blant annet gi seg utslag i refleksjon individuelt og sammen med medstudenter og lærere, både i undervisningssituasjoner og via Internett. Studiet forutsetter stor egenaktivitet og at den enkelte har tilgang til PC og Internett.

Bacheloroppgave:

Et større prosjektarbeid (bacheloroppgave) er knyttet til studiet. Sentrale problemområder innen den aktuelle aldersgruppen skal belyses gjennom bruk av relevante forskningsmetoder og bearbeides ut fra fordypningens faglitteratur. Studentene har selv hovedansvar for å komme i kontakt med barnehager og innhente informasjon og data relatert til prosjektets (bacheloroppgavens) fokus.

Vurderingsformer

Obligatorisk arbeid omfatter godkjent frammøte, presentasjon av bacheloroppgaven og arbeidskravene til hovedemnene.

Det blir gitt en karakter på vitnemålet. Karakteren fastsettes på grunnlag av:

A Bacheloroppgaven. (Se Hit sine retningslinjer for bacheloroppgave).

Den skal telle 60% av studentens sluttkarakter.

B En individuell skriftlig sluttprøve ved studiets slutt.

Den skal telle 40% av studentenes sluttkarakter.

Det gis èn gradert karakter på vitnemålet, gradert fra A til F hvor A er best og E er laveste ståkarakter.

Det vises forøvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Marit Bøe <Marit.BoeSPAMFILTER@hit.no> - 13.02.2009