Digital grafisk design 15DIGGRAF
Læringsmål
Digital grafisk design (15stp)
I denne enheten forutsettes det at studentene kan elementær bildebehandling.
Studentene skal:
- utvikle ferdighet i bruk av aktuell programvare innenfor fagområdet
- tilegene seg kunnskap om ideutvikling og konsepttenking innenfor illustrasjon og designprosesser
- tilegne seg grunnleggende forståelse og kunnskap om todimensjonal designteori, designhistorie og bildemetodikk
- tilegne seg kunnskap om grunnleggende bildeelementer som form, farge og komposisjon
- tilegne seg grunnleggende kunnskap om bilde med henblikk på komposisjon og virkemidler
- ha innsikt i hvordan bilder brukes i reklame som gjenstand for påvirkning
Innhold
Innholdet i studiet er delt inn i 5 delemner
- designelementer: Grunnformer, negative flater, usynlige linjer med mer
- komposisjonsprinsippene i grafisk design og illlustrasjon: Kontrast, bevegelse, balanse, enhet med mer
- layout: Design med tekst og bilde
- typografi: Historie, funksjon, form, for skjerm med mer
- bildeanalyse: Bli kjent med bildeanalyseverktøy
Programvare:
Adobe Illustrator og Adobe InDesign - Versjonen som er tilgjengelig ved studiestart. Studentene kan benytte ander versjoner/programmer, men det vil ikke bli gitt opplæring innenfor disse.
Organisering
Studiene organiseres som nettbasert undervisning med samlinger.
De har et omfang på ca 380 arbeidstimer, derav ca 80 timer til samlinger, forelesninger og veiledningstimer.
Det vil bli diskusjonsrom og rom for nettmøter. Lærere og studenter vil kunne legge ut bilder, besvarelser og andre dokumenter samt linker til andre internettadresser. Studentene får opplæring i bruk av plattformen.
Kommunikasjonen mellom student og høgskole foregår via e-post og diskusjonsrom. Studentene må ha tilgang til datamaskin med tekstbehandling, e-post og Internett og spesifikke programmer.
Innholdet i studiene er delt i 5 delemner. Det vil bli gitt undervisning, foredrag, eller forelesningsnotater for hver av delemnene. Det blir satt arbeidskrav for deltakelse og innleveringsoppgaver for hvert av delemnene. Tre oppgaver er individuelle og to oppgaver er gruppebaserte. Besvarelser sendes faglærer for godkjenning/kommentering til oppsatte frister. Studentene oppfordres til å danne grupper i studietiden. Høgskolen vil være behjelpelig med å sette sammen hensiktsmessige studentgrupper.
Studieenheten skal være preget av vekselspillet mellom praktisk skapende arbeid, teoretisk orientering og refleksjon.
Vurderingsformer
Fortløpende uformell veiledning og vurdering skal både være en del av læringsprosessen og et middel for den enkelte student til å skaffe seg økt innsikt i egne faglige forutsetninger for videre studier og fremtidig yrkesprofesjon.
Alle delemnene som inngår i studiet må være bestått for å få vitnemål.
Eksamen består av en individuell prosjektoppgave med gradert karakter som føres på vitnemålet. Det gis bokstavkarakter fra A til F, med A som beste karakter og E som dårligste karakter for bestått.
Karakterfastsettingen følger reglement om vurdering og vitnemål ved Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Morteza Amari <Morteza.AmariSPAMFILTER@hit.no>,Åsbjørg Moland <Asbjorg.MolandSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 15.12.2009