Digital video og animasjon 15DIVIAN
Læringsmål
Digital video og animasjon (15stp)
I denne enheten forutsettes det at studentene kan elementær bildebehandling.
Studentene skal:
- ha innsikt i bruken av fortellerteknikk i digital video og animasjon
- kunne vurdere og analysere film med henblikk på bruken av visuelle virkemidler
- tilegne seg grunnleggende forståelse og kunnskap om digital video og animasjon
- ha innsikt i hvordan makt og medier henger sammen og hvordan medieverdenen ser ut i dag
- tilegne seg grunnleggende forståelse og kunnskap om kommunikasjonsteori
- ha kunnskap om hvordan bilder kommuniserer med omverdenen gjennom ulike medier
- kunne planlegge og arbeide kreativt med produksjon av digital video og animasjon
- utvikle ferdighet i bruk av aktuell maskin- og programvare innenfor digital video og animasjon
Innhold
Innholdet i studiet er delt inn i 5 delemner
- Å fortelle i tid: Iscenesettelse, billedkoreograti og dramaturgi
- Levende bilde_ Arbeid med videokamera, videoopptak og redigering
- Lyd: Opptak og bearbeiding av lyd - bruk av musikk for bruk i film og animasjon
- Animasjon: Arbeid med todimensjonale animasjonsteknikker
- Teori: Smakebiter i filmanalyse, filmteori og filmhistorie
Utstyr og programvare:
- Digitalt videokamera
Adobe Premiere - Versjonen som er tilgjengelig i studiestart. Studentene kan benytte andre versjoner/programmer, men det vil ikke bli gitt opplæring innenfor disse.
Organisering
Studiene organiseres som nettbasert undervisning med samlinger.
Det har et omfang på ca 380 arbeidstimer, av dem ca 80 timer til samlinger, forelesninger og veiledningstimer.
Det vil bli diskusjonsrom og rom for nettmøter. Lærere og studenter vil kunne legge ut bilder, besvarelser og andre dokumenter samt linker til andre internettadresser. Studentene får opplæring i bruk av plattformen.
Kommunikasjonen mellom student og høgskole foregår via e-post og diskusjonsrom. Studentene må ha tilgang til datamaskin med tekstbehandling, e-post, Internett og spesifikke programmer.
Innholdet i studiene er delt i 5 delemner. Det vil bli gitt undervisning, foredrag eller forelesningsnotater for hver av delemnene. Det blir satt arbeidskrav for deltakelse og innleveringsoppgaver for hver av delemnene. Fire oppgaver er individuelle og en oppgave er gruppebasert. Besvarelser sendes faglærer for godkjenning/kommentering til fastsatte frister. Studentene oppfordres til å danne grupper i studietiden. Høgskolen vil være behjelpelig med å sette sammen hensiktsmessige studentgrupper.
Studieenheten skal være preget av vekselspillet mellom praktisk skapende arbeid, teoretisk orientering og refleksjon.
Vurderingsformer
Fortløpende uformell veiledning og vurdering skal både være en del av læringsprosessen og et middel for den enkelte student til å skaffe seg økt innsikt i egne faglige forutsetninger for videre studier og fremtidig yrkesprofesjon.
Alle delemnene i studiet må være bestått for å få vitnemål.
Eksamen består av en individuell prosjektoppgave med gradert karakter som føres på vitnemålet. Det gis bokstavkarakter fra A til F, med A som beste karakter og E som dårligste karakter for bestått.
Karakterfastsettingen følger reglement om vurdering og vitnemål ved Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Morteza Amari <Morteza.AmariSPAMFILTER@hit.no>,Åsbjørg Moland <Asbjorg.MolandSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 09.09.2010