Web- og informasjonsdesign 15WEBINF
Læringsmål
Web og informasjonsdesign (15 stp)
Studentene skal:
- utvikle ferdighet i bruk av aktuell programvare innenfor webdesign
- finne og vurdere informasjon på Internett med kildekritikk og kvalitetssjekk
- bli kjent med nye trender og teorier innenfor fagområdet
- kunne utarbeide, utvikle og ferdiggjøre et nettsted
- kunne vurdere og analysere nettsteder med tanke på design og informasjonsstruktur
Innhold
Innholdet i studiet er delt inn i 5 delemner
- Webteori og informasjonsdesign
- Lage et nettsted: Skrive og formatere tekst på en nettside, sette inn bilder og lage lenker
- Grafisk design for internett: Effektiv skjermbasert design
- Multimedia for internett: Bruk av lyd, animasjoner og video på en nettside
- Websideanalyse: Form, innhold og målgruppe
Programvarer
Adobe Dreamweaver og Adobe Flash - Versjonen som er tilgjengelig ved studiestart. Studentene kan benytte andre versjoner/programmer, men det vil ikke bli gitt opplæring innenfor disse.
Organisering
Studiene organiseres som nettbasert undervisning med samlinger.
Det har et omfang på ca 380 arbeidstimer, av dem ca 80 timer til samlinger, forelesninger og veiledningstimer.
Det vil bli diskusjonsrom og rom for nettmøter. Lærere og studenter vil kunne legge ut bilder, besvarelser og andre dokumenter samt linker til andre internettadresser. Studentene får opplæring i bruk av plattformen.
Kommunikasjonen mellom student og høgskole foregår via e-post og diskusjonsrom. Studentene må ha tilgang til datamaskin med tekstbehandling, e-post og Internett og spesifikke programmer.
Innholdet i studiene er delt i 5 delemner. Det vil bli gitt undervisning, foredrag, eller forelesningsnotater for hver av delemnene. Det blir satt arbeidskrav for deltakelse og innleveringsoppgaver for hver av delemnene. Tre oppgaver er individuelle og to oppgaver er gruppebaserte. Besvarelser sendes faglærer for godkjenning/kommentering til oppsatte frister. Studentene oppfordres til å danne grupper i studietiden. Høgskolen vil være behjelpelig med å sette sammen hensiktsmessige studentgrupper.
Studieenheten skal være preget av vekselspillet mellom praktisk skapende arbeid, teoretisk orientering og refleksjon.
Vurderingsformer
Fortløpende uformell veiledning og vurdering skal både være en del av læringsprosessen, og et middel for den enkelte student til å skaffe seg økt innsikt i egne faglige forutsetninger for videre studier og fremtidig yrkesprofesjon.
Alle delemnene som inngår i studiet, må være bestått for å få vitnemål.
Eksamen består av en individuell prosjektoppgave med gradert karakter som føres på vitnemålet. Det gis bokstavkarakter fra A til F, med A som beste karakter og E som dårligste karakter for bestått.
Karakterfastsettingen følger reglement om vurdering og vitnemål ved Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Morteza Amari <Morteza.AmariSPAMFILTER@hit.no>,Åsbjørg Moland <Asbjorg.MolandSPAMFILTER@hit.no> - 19.11.2009