Kunst og håndverk 2 - visuell kommunikasjon 15VISKKH
Læringsmål
Studenten skal kunne:
- uttrykke egne opplevelser gjennom tegning
- benytte overlapping i arbeid med tegning og maling
- bruke digitale billedbehandlingsprogrammer
- identifisere og samtale om bruk av symbolfarger
- lage utstillinger av egne arbeider
- bruke fargekontraster,forminsking, og sentralperspektiv for å gi illusjon av rom i bilder både med og uten digitale verktøy
- benytte kontraster mellom digitale, horisontale og vertikale retninger i enkel komposisjon for å gi illusjon av ro og bevegelse
- skille mellom blanding av pigmentfarger og lysfarger
- bruke egenskygge og slagskygge i tegning
- bruke ulike grafiske teknikker i eget arbeid
- age tegneserier og redegjøre for sammenhenger mellom tegneserier og film
- fotografere og manipulere bilder digitalt og reflektere over bruk av motiv og utsnitt
- sette sammen og vurdere hvordan skrift og bilde kommuniserer og påvirker hverandre i ulike sammenhenger
- bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser
- bruke ulike funksjoner i bildebehandlingsprogram
- tegne bildemanus, redigere og manipulere enkle digitale opptak og vurdere bruk av egne virkemidler
- vurdere ulike budskap, etiske problemstillinger og visuell kvalitet i reklame, film, nettsteder og dataspill
- stilisere motiver med utgangspunkt i egne skisser i arbeid med mønster, logo, skilt og piktogramme
- dokumentere eget arbeid i multimediepresentasjoner
- organisere undervisning på egnet verksted, ta vare på verktøy og ha kvalifiserte meninger om arealplanlegging av undervisningsrom for skolefaget kunst og håndverk
- tilegne seg en fagdidaktisk kompetanse som innebærer å reflektere over egen praksis innen emnet og være kapabel til å tilrettelegge og videreutvikle oppgaver tilpasset den enkelte elev.
- bruke praksis som utprøvingsarena og refleksjonsgrunnlag for studieprogrammet
Innhold
I dette emne er praktisk skapende arbeid med to-dimensjonal form og digitale bildemedier vektlagt. Form, farge, kommunikasjon samt ideutvikling, problemløsning og symbolbehandling er sentrale emner i hovedområdet. Eksperimentering med visuelle virkemidler står sentralt i arbeid med visuell kommunikasjon i ulike medier
Organisering
Undervisningen er knyttet til studiested Notodden med innføringer, verkstedsarbeid, seminarer og veiledninger. Studiet organiseres sammen med emnet Design i det skolerelaterte faget Kunst og håndverk I (15 + 15 = 30 studiepoeng). Sammen med Kunst og håndverk II (Kunst og Arkitektur) gir dette 60 studiepoeng i Kunst og håndverk som dekker alle hovedområdene i skolefaget Kunst og håndverk.
Vurderingsformer
Studentene leverer inn mappebesvarelse til avtalt tid som inneholder produkter, presentasjoner av produkter, prosessbeskrivelse og refleksjon over praksis. Det blir gitt gradert karakter fra A til F, der E er laveste ståkarakter.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Jostein Sandven <Jostein.SandvenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Nina Holmberg Lurås - 26.04.2010