Kunst og håndverk 2 - visuell kommunikasjon 15VISKKH

Læringsmål

Studenten skal kunne:

  • uttrykke egne opplevelser gjennom tegning
  • benytte overlapping i arbeid med tegning og maling
  • bruke digitale billedbehandlingsprogrammer
  • identifisere og samtale om bruk av symbolfarger
  • lage utstillinger av egne arbeider
  • bruke fargekontraster,forminsking, og sentralperspektiv for å gi illusjon av rom i bilder både med og uten digitale verktøy
  • benytte kontraster mellom digitale, horisontale og vertikale retninger i enkel komposisjon for å gi illusjon av ro og bevegelse
  • skille mellom blanding av pigmentfarger og lysfarger
  • bruke egenskygge og slagskygge i tegning
  • bruke ulike grafiske teknikker i eget arbeid
  • age tegneserier og redegjøre for sammenhenger mellom tegneserier og film
  • fotografere og manipulere bilder digitalt og reflektere over bruk av motiv og utsnitt
  • sette sammen og vurdere hvordan skrift og bilde kommuniserer og påvirker hverandre i ulike sammenhenger
  • bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser
  • bruke ulike funksjoner i bildebehandlingsprogram
  • tegne bildemanus, redigere og manipulere enkle digitale opptak og vurdere bruk av egne virkemidler
  • vurdere ulike budskap, etiske problemstillinger og visuell kvalitet i reklame, film, nettsteder og dataspill
  • stilisere motiver med utgangspunkt i egne skisser i arbeid med mønster, logo, skilt og piktogramme
  • dokumentere eget arbeid i multimediepresentasjoner
  • organisere undervisning på egnet verksted, ta vare på verktøy og ha kvalifiserte meninger om arealplanlegging av undervisningsrom for skolefaget kunst og håndverk
  • tilegne seg en fagdidaktisk kompetanse som innebærer å reflektere over egen praksis innen emnet og være kapabel til å tilrettelegge og videreutvikle oppgaver tilpasset den enkelte elev.
  • bruke praksis som utprøvingsarena og refleksjonsgrunnlag for studieprogrammet

Innhold

I dette emne er praktisk skapende arbeid med to-dimensjonal form og digitale bildemedier vektlagt. Form, farge, kommunikasjon samt ideutvikling, problemløsning og symbolbehandling er sentrale emner i hovedområdet. Eksperimentering med visuelle virkemidler står sentralt i arbeid med visuell kommunikasjon i ulike medier

Organisering

Undervisningen er knyttet til studiested Notodden med innføringer, verkstedsarbeid, seminarer og veiledninger. Studiet organiseres sammen med emnet Design i det skolerelaterte faget Kunst og håndverk I (15 + 15 = 30 studiepoeng). Sammen med Kunst og håndverk II (Kunst og Arkitektur) gir dette 60 studiepoeng i Kunst og håndverk som dekker alle hovedområdene i skolefaget Kunst og håndverk.

Vurderingsformer

Studentene leverer inn mappebesvarelse til avtalt tid som inneholder produkter, presentasjoner av produkter, prosessbeskrivelse og refleksjon over praksis. Det blir gitt gradert karakter fra A til F, der E er laveste ståkarakter.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Jostein Sandven <Jostein.SandvenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Nina Holmberg Lurås - 26.04.2010