Kunst og håndverk 2 - design 15DESKH

Læringsmål

Studenten skal kunne:

  • formanalytisk tegning
  • planlegge og lage enkle bruksgjenstander i ulike materialer og kunne gjøre rede for sammenheng mellom ide, valg av materialer, håndverksteknikker, form, farge og funksjon
  • bruke formelementer fra ulike kulturer i utformingen av gjenstander med dekorative elementer
  • benytte ulike teknikker til overflatebehandling av egne arbeider
  • bruke ulike sammenføyingsteknikker i harde og myke materialer
  • bruke symaskin og enkle elektriske håndverktøy i en formgivingsprosess
  • bruke enkle hensiktsmessige håndverktøy i arbeid med leire, tekstil, skinn og tre
  • visualisere og presentere hvordan enkle bruksgjenstander har fått sin form fra ide til ferdig produkt
  • vurdere design og industriell produksjon av kjente bruksgjenstander fra hverdagen og gjennomføre enkle forbrukertester
  • designe produkter ut fra en kravspesifikasjon for form og funksjon
  • beskrive ulike løsningsalternativer i design av et produkt ved hjelp av skisser og digital programvare
  • skape klær og drøfte mote, pris og kvalitet i et forbruksperspektiv
  • samtale om hvordan urfolk og andre kulturer har påvirket og inspirert ulike designuttrykk
  • beskrive livsløpet til et produkt og vurdere konsekvenser for bærekraftig utvikling, miljø og verdiskaping
  • lage funksjonelle bruksgjenstander og vurdere kvaliteten på eget håndverk
  • gjør rede for særtrekk ved nordisk design i et internasjonalt perspektiv
  • organisere undervisning på egnet verksted, ta vare på verktøy og ha kvalifiserte meninger om arealplanlegging av undervisningsrom for skolefaget kunst og håndverk
  • virke som konsulenter for vedlikehold og utsmykking av skolenes ulike læringsrom (uterommet, korridorer, møtesteder)
  • tilegne seg en fagdidaktisk kompetanse som innebærer å reflektere over egen praksis innen emnet og tilrettelegge og videreutvikle oppgaver tilpasset den enkelte elev
  • bruke praksis som utprøvingsarena og refleksjonsgrunnlag for studieprogrammet

Innhold

I dette emne vektlegges formgiving av gjenstander. Her videreføres håndverkstradisjoner fra sløyd og håndarbeid. Design omfatter både arbeid direkte i materialer og arbeid med skisser og modeller. Utforming av ideer, arbeidstegninger, produkter og bruksformer står sentralt. Kjennskap til materialer, problemløsning og produksjon kan danne grunnlag for innovasjon og entreprenørskap. Et flerkulturelt perspektiv vil bli vektlagt.

Organisering

Undervisningen er knyttet til studiested Notodden med innføringer, verkstedsarbeid, seminarer og veiledninger. Emne Design organiseres sammen med emne Visuell kommunikasjon i det skolerelaterte faget Kunst og håndverk I (15 + 15 = 30 studiepoeng). Sammen med Kunst og håndverk II (Kunst og Arkitektur) gir dette 60 studiepoeng i Kunst og håndverk som dekker alle hovedområdene i skolefaget Kunst og håndverk.

Vurderingsformer

Studentene leverer inn mappebesvarelse til avtalt tid som inneholder produkter, presentasjoner av produkter, prosessbeskrivelse og refleksjon over praksis. Det blir gitt gradert karakter fra A til F, der E er laveste ståkarakter.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Jostein Sandven <Jostein.SandvenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Nina Holmberg Lurås - 26.04.2010