TBK - Tegning og Farge 965TF

Læringsmål

I emnet Tegning og farge skal du som student få utvidet:

  • ferdigheter i å komponere bilder
  • forståelse for tegning, bildekommunikasjon og bildepedagogikk
  • ferdigheter med å tegne menneskekroppen og detaljer på den
  • egen uttrykksevne i bilder
  • erfaringer med iakttakelsestegning, imitasjon og forestillingstegning
  • kunnskap om farge, og erfaring med å omsette kunnskapen i bildearbeid
  • erfaringer med ulike materialer og teknikker

Du skal også:

  • kunne modellere fram former og volumer i tegninger
  • kunne fremstille dybde i tegningene dine
  • arbeide med ulik overflateproblematikk
  • selvstendiggjøres i forhold til bruk av digitale bildeverktøy
  • øves i å bli kulturprodusent og kulturdeltaker

Som student skal du også øves i å:

  • snakke om dine arbeidsprosesser og ferdige arbeider
  • skrive faglig reflektert om eget arbeid
  • presentere arbeider digitalt
  • vurdere eget og andres arbeid - ut fra vedtatte kriterier
  • sette eget arbeid inn i en kulturell, gjerne aktuell, sammenheng

Innhold

Emnet vil bestå av faglige innføringer, teoretiske studier, praktiske øvelser og oppgaver. Bilders betydning, deres formale oppbygging og visuelt kommunikative karakter, preger emnet.

Disse komponentene inngår i emnet:

  • komposisjon
  • teknikker og metoder for å lære å tegne
  • digitalt kamera som verktøy i tegne- og bildesammenheng
  • innføring i Photoshop
  • kroki, akt og portrett
  • skissearbeid som støtte for tenkning og idéutvikling
  • iakttakelse, imitasjon, forestillinger og fantasi
  • analyse av egne og andres bildeuttrykk
  • lek med tegneserienes bildespråk og street art teknikker
  • fargelære
  • oppspenning og preparering av lerreter og papir
  • utprøving av ulike typer og kvaliteter av maling som egner seg i skolen
  • stilleben

All faglig virksomhet i dette emnet har en didaktisk komponent; hvordan kan dette gjøres i skolen? Hvorfor bør vi det? Hva sier aktuelle læreplaner?

Se pensum for emnet.

Organisering

Individuelt bildearbeid med innføringer og veiledninger er den sentrale arbeidsformen i emnet. Vurderingsarbeid vil oftest foregå i gruppe, og er en viktig del av undervisningen. De fleste øvelser og oppgaver blir utstilt, og blir gjerne presentert og vurdert muntlig. Flere av oppgavene i emnet vil ha en skriftlig komponent. Emnet krever stor grad av tilstedeværelse og deltakelse, da undervisningen er dialogisk i sin form. Fargeteoretisk arbeid gjennomføres som gruppearbeid.

Det vil bli forelest om bildepedagogikk, bildekommunikasjon og estetiske læringsprosesser. Ellers vil all undervisning være vekselvirkning mellom teoretisk arbeid, praktiske utprøvinger og skapende virksomhet.

Vurderingsformer

Dette emnet består av mange komponenter. Derfor vil det settes opp arbeidskrav for emnet - som studenten tidlig gjøres kjent med. I disse arbeidkravene kan inngå

  • skriftlig rapport til praktisk oppgave
  • skisser og prosessdokumentasjon
  • ferdige arbeider
  • eksempler fra alle lærerstyrte øvingsoppgaver
  • skriftlige prøver

Det gis en karakter på en skala fra A til F, der A er høyeste og E er laveste ståkarakter. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Jostein Sandven <Jostein.SandvenSPAMFILTER@hit.no>,Linda Strømme <Linda.StrommeSPAMFILTER@hit.no> - 08.01.2010