TBK - Undersøkende praksis 965UPRA

Læringsmål

Undersøkende praksis er en prosjektmetodikk for bildearbeid, der man gjennom allsidig bruk og konstruksjon av bilder undersøker grundig et tema. Arbeidsmåtene har som mål at man slik skal komme til utvidet kunnskap om et tema og til utvidede ferdigheter i å fremstille visuelle ytringer om samme tema. Emnet har en kollektiv og en individuell komponent.

I emnet Undersøkende praksis skal studentene:

  • gjennomføre et tematisk bildeprosjekt
  • utvide og utvikle sin kompetanse på området tegning og bildekommunikasjon
  • utdype sin faglige kunnskap og forståelse gjennom tegning og bildearbeid
  • styrke visuell-, estetisk- og kommunikativ kompetanse
  • vektlegge praktisk og teoretisk/analytisk bildearbeid som middel i kunnskapstilegnelsen
  • utvikle bevissthet, trygghet og selvstendighet overfor egen uttrykksevne og egen bildekulturell bakgrunn
  • utvide sin kunstorientering
  • større opplevelsesmessig utbytte av omgangen med bilder
  • få økt mulighet til selvstendiggjøring i forhold til bildepåvirkning

Innhold

Emnet kombinerer faglige tradisjoner, og området visuell kommunikasjon. Veksling mellom teori og praksis er grunnleggende. Arbeidsformen er en undersøkende, fordypende, bevisstgjørende og personlig arbeidsform. Studenten velger uttrykksmåte, teknikker, materialer og sjangere som egner seg for hans eller hennes prosjekt.

Sentralt i det tematiske er det nære, viktige og virkelige. I Undersøkende praksis er teori er nødvendig for å forstå praksis, og praksis nødvendig for å forstå teori.

Emnet vil kaste lys over:

  • hvordan man kan gjennomføre et bildeprosjekt
  • hvordan et forsøks- og utviklingsprosjekt innen vårt fagfelt kan gjøres
  • det å visualisere tanker, følelser og ideer
  • barn og unges uttrykksbehov og bildeverden

Emnet vil også at studentene skal:

  • kjenne samspillet mellom gruppe og individ i en temabasert undervisning
  • erfare fremdriften og utviklingen som baserer seg i vekselvirkning mellom handling og refleksjon
  • arbeide aktivt og skapende med bildekulturen
  • studere virkeligheten gjennom tegning og samtidig lære virkeligheten å kjenne gjennom andres bilder
  • analysere og vurdere nye og gamle bilder, egne og andres

Organisering

Prosjektet er inndelt i faser og i en kollektiv og en individuell del. Det individuelle bildearbeidet, med veiledning, er likevel den viktigste og mest tidkrevende arbeidsformen i emnet. Vurderingsarbeid vil foregå i gruppe, og er en viktig del av undervisningen.

Teoretisk undervisning foregår parallelt med det praktiske arbeidet. Studier av bildekulturen, det være seg samtidskunst, massemediabilder eller kunsthistoriske bilder - er sentral.

Vurderingsformer

Det vil det settes opp arbeidskrav for emnet - som studenten tidlig gjøres kjent med. I disse arbeidkravene kan inngå

  • dokumentert deltakelse i den kollektive fasen
  • dokumentert deltakelse i den teoretiske undervisningen
  • skriftlig rapport til praktisk oppgave
  • skisser og prosessdokumentasjon
  • ferdige arbeider
  • eksempler fra lærerstyrte øvingsoppgaver
  • dokumentert veiledning

Vurdering og tilbakemelding vil foregå i gruppe, muntlig. Lærerteam og medstudenter er aktive i tilbakemeldingen.

Det gis en karakter på en skala fra A til F, der A er høyeste og E er laveste ståkarakter. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Jostein Sandven <Jostein.SandvenSPAMFILTER@hit.no>,Linda Strømme <Linda.StrommeSPAMFILTER@hit.no> - 08.01.2010