DBVK - Idé, teknikk, illustrasjon 959IDE
Læringsmål
De ulike emnene i studieprogrammet har egne målområder og spesifikt innhold og fagstoff knyttet opp til disse. Målområder fra ett emne kan belyse målområde under et annet. Sentrale problemstillinger kan behandles flere ganger med ulike innfallsvinkler, og oppdelingen er ikke til hinder for å arbeide med problemstillinger som går på tvers av flere områder
Studenten skal kunne forstå og nyttiggjøre seg kunnskap, både teoretisk så vel som praktisk erfart, om:
- aktuell studieteknikk rettet mot arbeid innenfor det digitalt skapende feltet.
- noen av de mest brukte verktøyene innenfor digitalbasert skapende arbeid med fokus på digitalt fotografi og bildebehandling
- idéutviklingsteknikker, prosjekterings- og dokumentasjonsformer som kan være aktuelle i studieprogrammet
- ulike former for informasjonstilegnelse, bla effektiv bruk av Internett
- problematikk rundt reliabilitet og validitet av ulike typer informasjon samt opphavsrettighetsproblematikk
- helsemessig og økonomisk problematikk knyttet til fagområdene studieprogrammet berører
- digitalt fotografi, justering og manipulering
- didaktisk digitalbasert illustrasjon
- friere formidlende digitalbasert illustrasjon
- grunnleggende kommunikasjonsteori og estetiske virkemidler innenfor visuell kommunikasjon
- grunnleggende problematikk vedrørende bildebehandling for skjerm og trykk
Innhold
Innledende i studieprogrammet er et emne med innhold som omfatter ulike metoder og kunnskap som er grunnleggende for effektivt arbeid med de påfølgende emnene. I tillegg til dette fokuserer emnet på ulike former for illustrasjon.
Dette emnets innhold omfatter i første del grunnleggende teknikker, idé- , utviklings- og prosjekteringskunnskap som er nødvendige for videre arbeid med studiet.
Innhold i dette kurset kan variere noe ut i fra innhold i årsplanen for studieprogrammet som emnet er en del av.
Videre i emnet blir ulike former for illustrasjon problematisert. Studentene arbeider med visuell kommunikasjon innenfor både stramme så vel som løse rammer. Evnen til å formidle et på forhånd bestemt innhold via ulike visuelle uttrykksformer blir utforsket i forhold til selve formidlingsaspektet. Emnet omfatter teori og praktisk erfaring på ulike nivåer med digital bildebehandling og digital tegning til mer avanserte justerings- og manipulasjonsteknikker satt inn i en visuell formidlingssammenheng. Studier av formalestetisk og visuelt kommunikativ karakter, kombinert med studier av teknisk karakter preger dette emnet. Perioden har en generell didaktisk karakter, men spesielle didaktiske problemstillinger kan også integreres i deler av oppgaver m.m.
Aktuelt fagstoff innenfor emnet er til vanlig sentrert om digital bildebehandling generelt, aktuell maskin- og programvare, kommunikasjonsrettet bildeanalyse, formale og innholdsmessige virkemidler, kommunikasjonsteori og tekniske problemstillinger.
Organisering
Undervisningen går parallelt med oppgaveløsning og omfatter til vanlig innføring i praktiske arbeidsmåter og veiledning så vel som teori knyttet til fagområdet. Samspillet mellom estetisk formidlende og skapende virksomhet, teori og refleksjon er en viktig og naturlig arbeidsmåte.
Vanlige arbeidsformer er bla innføringer, verkstedsarbeid, seminarer og veiledninger.Det spesifikke ved fagområdet, vekselvirkningen mellom faglig utøvende og skapende virksomhet på den ene siden og kulturell basis, fagteori og fagdidaktikk på den andre, ivaretas ut fra en helhetstenkning.
Prosjektarbeid, utstillingsbesøk, ekskursjoner er en del av studiet der dette er aktuelt.
Aktuelle interne/eksterne prosjekter kan i spesielle tilfeller erstatte oppgaveperioder, dersom disse blir faglig vurdert som en tilfredsstillende erstatning for en (eller flere) oppgaveperiode(r).
Vurderingsformer
Vurderingen bygger på dokumenterte resultater og/eller dokumentert arbeidsinnsats. Aktuelle oppgaver og krav blir til vanlig presentert både skriftlig og muntlig i emneperioden.
Individuelt praktisk, estetisk, skapende arbeid vil være sentralt sammen med dokumentert teoretisk kunnskap som viser sammenheng og helhet.
Alle oppgaver og/eller arbeidskrav må utføres, leveres inn og vurderes som bestått til avtalt tid slik det angis i semesterplan/årsplan/periodeplan, for at emnet skal kunne godkjennes.
Det blir gitt gradert karakter fra A til F, der E er laveste ståkarakter.
Galleri med studentarbeider fra studieprogrammet Digital bildeskaping og visuell kommunikasjonDet tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Jostein Sandven <Jostein.SandvenSPAMFILTER@hit.no>,Per Ola Juusola <Per.O.JuusolaSPAMFILTER@hit.no> - 07.01.2010