DBVK - Det levende bilde og det interaktive bilde 959LBIB
Læringsmål
De ulike emnene i studieprogrammet har egne målområder og spesifikt innhold og fagstoff knyttet opp til disse. Målområder fra ett emne kan belyse målområde under et annet. Sentrale problemstillinger kan behandles flere ganger med ulike innfallsvinkler, og oppdelingen er ikke til hinder for å arbeide med problemstillinger som går på tvers av flere områder.
Studenten skal kunne forstå og nyttiggjøre seg kunnskap, både teoretisk så vel som praktisk erfart, om:
· formidling med levende bilder, i første rekke innenfor film og animasjon
· digital videoredigering og klippeteknikk
· ulike former for distribusjon av video og/eller animasjon
· digital lydproduksjon og lydbearbeiding
· aktuelle digitalbaserte animasjonsteknikker
· aktuelle organiserings- og samarbeidsformer
· grafisk formgiving rettet mot kommunikativ interaktivitet og formidling
· samfunnets bruk av digitalbasert interaktivitet innenfor kunst, design og media
Innhold
Det levende bilde og det interaktive bilde er et emne der teknikk, arbeid med innhold, uttrykk og formidling med video/film og/eller animasjon problematiseres. I tillegg vil dette emnet også problematisere digitale presentasjoner og kommunikasjonsformer der ulike typer digitale medier settes sammen. Formidling med levende bilder som ofte følges av lyd stiller andre krav til teknikk og uttrykksformer enn stillbildet. Kjennskap til ulike samarbeidsformer i en produksjonsprosess og aktuell problematikk knyttet til dette vil også være vesentlig innenfor dette emnet. Didaktiske problemstillinger spesielt knyttet til samarbeid/gruppearbeid innen skole og opplæring hører naturlig inn i dette emnet
Aktuelt fagstoff innenfor emnet vil være sentrert om dramaturgi, digital videoteknikk både i forhold til opptak så vel som til redigering og ferdiggjøring mot distribusjon. I forhold knyttet til presentasjon- og interaksjonsproblematikk vil delemnet normalt sentrere rundt Internett og nettverksrelaterte kommunikasjonsformer og grafisk design for skjerm og interaktivitet.
Multimedieproduksjon og andre interaktive kunstuttrykk kan også inngå i dette delemnet og da erstatte noe av den generelle video/film fokuseringen .
Organisering
Undervisningen går parallelt med oppgaveløsning og omfatter til vanlig innføring i praktiske arbeidsmåter og veiledning så vel som teori knyttet til fagområdet. Samspillet mellom estetisk formidlende og skapende virksomhet, teori og refleksjon er en viktig og naturlig arbeidsmåte
Vanlige arbeidsformer er bla innføringer, verkstedsarbeid, seminarer og veiledninger.Det spesifikke ved fagområdet, vekselvirkningen mellom faglig utøvende og skapende virksomhet på den ene siden og kulturell basis, fagteori og fagdidaktikk på den andre, ivaretas ut fra en helhetstenkning.
Prosjektarbeid, utstillingsbesøk, ekskursjoner er en del av studiet der dette er aktuelt.
Aktuelle interne/eksterne prosjekter kan i spesielle tilfeller erstatte oppgaveperioder, dersom disse blir faglig vurdert som en tilfredsstillende erstatning for en (eller flere) oppgaveperiode(r).
Vurderingsformer
Vurderingen bygger på dokumenterte resultater og/eller dokumentert arbeidsinnsats. Aktuelle oppgaver og krav blir til vanlig presentert både skriftlig og muntlig i emneperioden.
Individuelt praktisk, estetisk, skapende arbeid vil være sentralt sammen med dokumentert teoretisk kunnskap som viser sammenheng og helhet.
Alle oppgaver og/eller arbeidskrav må utføres, leveres inn og vurderes som bestått til avtalt tid slik det angis i semesterplan/årsplan/periodeplan, for at emnet skal kunne godkjennes.
Det blir gitt gradert karakter fra A til F, der E er laveste ståkarakter.
Galleri med studentarbeider fra studieprogrammet Digital bildeskaping og visuell kommunikasjonDet tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Jostein Sandven <Jostein.SandvenSPAMFILTER@hit.no>,Per Ola Juusola <Per.O.JuusolaSPAMFILTER@hit.no> - 07.01.2010