Tre med metall: Design og produktutvikling 924DEPR
Læringsmål
De ulike emnene i studieprogrammet har egne målområder og spesifikt innhold og fagstoff knyttet opp til disse. Målområder fra et emne kan belyse målområde under et annet. Sentrale problemstillinger kan behandles flere ganger med ulike innfallsvinkler, og oppdelingen er ikke til hinder for å arbeide med problemstillinger som går på tvers av flere områder.
Studenten skal kunne:
- utarbeide to eller flere produkter i arbeid med design og produktutvikling i materialene tre og metall
- analysere egne og andres produkter innenfor fagfeltet
- bevege seg mellom tradisjonelle formuttrykk og samtidsuttrykk, både nasjonalt og internasjonalt, med en vurderende og analyserende holdning som legges til grunn for arbeidet med egne produkter
- analysere og vurdere ut i fra kunnskap om sentrale estetiske teorier, form, farge og materialegenskaper
- ha bevissthet om samspill mellom materiale, redskap, teknikk og ønsket funksjon og formuttrykk
- reflektere over og forklare hvordan egne og andres arbeider fungerer visuelt og fysisk, i de sammenhenger de er tenkt til eller plassert i
- reflektere over og ta valg i forhold til samfunnsmessige aspekter ved design og produksjon, som for eksempel konsekvenser av resursbruken for miljøet
- beherske form og proporsjon og vise evne til å dimensjonere
- bruke farge som formpåvirkende faktor i arbeide med tredimensjonal form
Innhold
I dette emnet legges det vekt på systematisk og problembasert design og produktutvikling. Gjennom formale, teoretiske og praktiske prosesser skal studentene tilegne seg en dypere kompetanse knyttet til arbeid med tre og metall i et design- og produktuviklingsperspektiv. Utvikling av analyserende evner og praktiske ferdigheter hører også til arbeidet med dette emnet. Oppgavenes utforming tar sikte på å gi studentene en større faglig detaljkunnskap og et bredere perspektiv på sin skapende virksomhet
Organisering
Undervisningen vil i hovedsak foregå i klasserom og tre- og metallverksted, og bestå av forelesninger, demonstrasjoner, seminar, kollokvier og individuelt arbeid med øvelser og oppgaver. I tillegg til fellesundervisning gies veiledning, individuelt og i grupper. Undervisningen foregår parallelt med oppgaveløsning og omfatter innføring i praktiske og formale fagområder, og forelesninger i fagteori. Vekselspillet mellom skapende virksomhet, teori og refleksjon er en viktig del av fagets egenart. Det forventes stor grad av egeninnsats fra studentene i arbeidet med emnet.
Vurderingsformer
Vurderingen gjennomføres på grunnlag av en eller flere fremlagte mappebesvarelser. Besvarelsen(e) skal bestå av praktisk estetisk arbeid, relevant dokumentasjon og teoristoff, og skriftlig rapport med de vanlige krav til rapportskriving, helhetlig presentert.
Alle oppgaver og / eller arbeidskrav må utføres, leveres inn og vurderes som bestått til avtalt tid slik det angis i semesterplan/årsplan/periodeplan, for at emnet skal kunne godkjennes.
Det gies en karakter på en skala fra A til F, der A er høyeste og E er laveste ståkarakter.
Det vises forøvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Jostein Sandven <Jostein.SandvenSPAMFILTER@hit.no>,Gunnar Lyngvær Tranvåg <Gunnar.TranvaagSPAMFILTER@hit.no> - 08.01.2010