Fag-/Yrkesdidaktisk praksis IFFYPR
Læringsmål
Fagdidaktiktisk Praksis
Fokus rettes mot læring, behov og utvikling hos unge først og fremst i den videregående opplæringen. Design-, Kunst- og håndverkspedagogisk forståelse danner basis for emnet.
Studentene skal kunne:
- gjøre seg kjent med aktuelle lærebøker for de skoleslag undervisningen rettes inn mot
- bygge teori ut fra erfaringsbasert praksis
- begrunne valg av forskjellige arbeidsformer
- inspirere og veilede for en aktiv søkende arbeidsform hos elevene
- være en ansvarlig, tydelig og faglig bevisst voksen som unge kan stole på
- arbeide med ulike former for planer og planlegging av undervisning
- lage øvelser og oppgaver
- forberede seg til å møte elevers lærings og uttrykksbehov
- arbeide med vurdering av arbeider og undervisning
- bruke portefølje – mappeevaluering
- gjennom praksis øke sine kunnskaper om ferdigheter i det å undervise
Yrkesdidaktiksk praksis
skal belyse spørsmål som kommer til uttrykk i utførelsen av selve yrket
Studentene skal kunne:
- gjøre seg kjent med yrkesfunksjoner og arbeidsoppgaver
- tilegne seg kunnskaper om yrkes egenart
- delta i praktiske læringsoppgaver
- forholde seg konstruktivt til veiledning
- bruke hensiktsmessige kriterier for vurdering av produksjonsprosesser og produkt
- utvikle endrings kompetanse ved å ta del i bedriftens tilpassing til nye krav for produksjonsmetoder og designutforming av produkter
- gjennom tilpasningsevne, samarbeidsevne, evne til innlevelse og toleranse utvikle sosial kompetanse
- gjennom verdier, normer og standader ta til seg yrkesetisk kompetanse
Innhold
Fag- og yrkesdidaktikken omfatter planlegging, tilrettelegging, gjennomføring, presentasjon, vurdering og kritisk analyse av undervisning eller yrkesspesifikk praksis innen design-,kunst-, eller hånddverksfag.
Praksisperioden kan i enkelte tilfelle kobles opp mot studentens bacheloroppgave etter nærmere avtale med faglærer.
Det handler om hvordan:
- en i fagdidaktikken kan tilrettelegge og drive undervisning for å oppfylle intensjoner i læreplanene, læreplananalyse, veiledning, vurdering og utvikling/endring
- en i yrkesdidaktikken tilegner seg læring primært gjennom fokus på yrkesfunksjoner og bruk av arbeidsoppgaver fra yrkeslivet
Undervisningen forholder seg til de fem grunnleggende ferdighetene i Kunnskapsløftet. Fokus rettes mot læring, behov og utvikling hos unge først og fremst i den videregående opplæringen. Design-, Kunst- og håndverkspedagogisk forståelse danner basis for undervisningen.
Yrkespraksis forholder seg til selve utføringen av yrket, til designprosesser og markedsøkonomi.
Fag- og yrkesdidaktikken inngår også i de andre emnene. Den fag- yrkesdidaktiske refleksjonen vil bli forsterket gjennom praksisundervisning og veiledning fra øvingslærer/ yrkespraksis, veiledning i bedrift.
Organisering
I ca 5 uker arbeides det med planlegging, gjennomføring, presentasjon og vurdering av undervisning eller praksis innen design-,kunst-, eller håndverksfag.
- enten i videregående opplæring/folkehøgskole (gjelder faglærerstudenter og de som velger en fri bachelor)
- eller ved deltaking i et yrke (gjelder VKD studenter)
Det arbeides i grupper, men hver student skal skrive en rapport over arbeidet sitt, der begrunnelser for valg og vurderinger er vesentlig. Likedan skal hver gruppe samlet presentere arbeidet sitt for resten av sine medstudenter, både med bilder og med fokus på en tematikk.
Praksisperioden kan i enkelte tilfelle kobles opp mot studentens bacheloroppgave etter nærmere avtale med faglærer.
Vurderingsformer
- Individuell rapport med begrunnelser for valg og vurderinger.
- Gruppepresentasjon av arbeidet med bilder og fokus på en tematikk.
Eksamen
Det gis karakteren bestått/ikke bestått.
Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Jostein Sandven <Jostein.SandvenSPAMFILTER@hit.no> - 08.01.2010