Vitenskapsteori IFFVIT

Læringsmål

Vitenskapsteori 5 stp. bygger på innføringskurs fra 1. og 2. år i bachelorutdanningen

1. året

Omfatter grunnleggende vitenskapsteori, kvalitative og kvantitative metoder (2.5 stp.).

Studenten skal (1.år):

  • kjenne til grunnleggende problemstillinger innen vitenskapsteori og forskningsmetode
  • ha kjennskap til teorigrunnlag knyttet til praktisk skapende arbeid
  • kjenne til HiT sine retningslinjer for kildebruk og referanser (Harvard-systemet)
  • kunne anvende retningslinjer for skriftlige arbeider
  • kunne vurdere et produkt ut fra strukturert og målrettet analyse

Studenten skal (2.år):

  • kunne gjøre rede for grunnleggende problemstillinger innen vitenskapsteori og forskningsmetode
  • sette forskningsblikk på egen skapende virksomhet
  • kunne finne fram til og forholde seg til forskningsetiske retningslinjer
  • kjenne til fremstilling av data fra enkle undersøkelser og drøfting av disse i lys av relevant teori
  • utføre en enkel undersøkelse ved hjelp av intervju eller observasjon i en praksissituasjon

3. året

Omfatter vitenskapsteori og metodelære og esteisk teori (5 stp.)

Studenten skal (3.år):

  • kunne anvende forskningsmetoder for å løse problemstillinger innen skapende prosesser og analyse av artefakter
  • kjenne til forskning innen fagområdet kunst og håndverk som skolefag eller designutvikling innen produksjon
  • beskrive strukturen i en vitenskapelig fagtekst
  • kunne anvende kvalitative metoder i forhold til innsamling og analyse av data
  • kjenne noen master- og hovedfagsoppgaver utført ved høgskolen
  • forholde seg til case, aksjon og felt som områder for forskning
  • drøfte resultater fra en vitenskaplig undersøkelse
  • vurdere vitenskapsbaserte artikler innen fagfeltet
  • ha grunnlag for å gjennomføre bacheloroppgaven

Innhold

Arbeid med dette emnet skal gi kunnskaper og erfaringer om grunnleggende metoder og tilnærmingsmåter for innhenting, utvikling og bearbeiding av viten. Studentene skal ha generelle kunnskaper om forsøks- og utviklingsarbeid, og i tillegg få kunnskaper om slikt arbeid utført med basis i fordypningsfaget.

Organisering

Vitenskapelige teorier blir presentert for studenten, hovedsakelig i seminarer/forelesninger. Det forventes at studenten er selvstendig med hensyn til studiet. Men det opprettes obligatoriske kollokviegrupper som skal drøfte og forholde seg til pensum.

Dette emnet vil gå parallelt med de andre emnene i høstsemesteret, og være knyttet opp til faste undervisningstimer.

Vurderingsformer

  • Skriftlig eksamen på 3 timer.

Studenten må dokumentere deltakelse i kollokviegruppe

Det gis en karakter på en skala fra A til F, der A er høyeste og E er laveste ståkarakter.

Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Jostein Sandven <Jostein.SandvenSPAMFILTER@hit.no> - 07.01.2010