Bacheloroppgave/ avsluttende prosjekt IFFBACH

Læringsmål

Studenten skal gjennomføre sin bacheloroppgave - som er et selvstendig faglig prosjekt.

Studenten skal:

  • avgrense problemfelt, utforme problemstilling(er) eller hypoteser
  • presentere og vurdere prosess; fremgangsmåter og resultater
  • bruke litteratur, databaser, informanter og andre kilder
  • bruke illustrasjoner, egne og andres

Bacheloroppgaven skal inkludere didaktikk for faglærere, Dette gjelder både F3 og F4 studenter.

VKD3 har en yrkesdidaktisk forankring.

(Studenter som går "fri bachelor" 2. år skriver et avsluttende prosjekt som omhandler den konkrete arbeidsprosessen.)

Innhold

Studenten skal gjennomføre sin bacheloroppgave - som er et selvstendig faglig prosjekt. Det er et praktisk arbeid, et fordypningsarbeid innenfor en teknikk, et materiale eller et tema - der studenten reiser noen interessante og aktuelle spørsmål han ønsker å finne svar på. Studenten får jevnlig veiledning, og det stilles krav om orden og systematikk, om målrettet og aktuelt arbeid.

Arbeidet kan gjennomføres i de fleste materialer og teknikker - men må operere innenfor den valgte studieområde.

Faglærere i praktisk og estetiske fag kan ha en tverrfaglig problemstilling hvor oppgaven også tar inn norsk, drama og musikk ved siden av kunst og håndverk.

Organisering

Oppgaven presenteres med vedlegg og rapport. Prosjektet er et individuelt studium som skal integrere fagstoff fra studiet. Studenten skal få trening i å gjennomføre et selvstendig faglig arbeid med forskningstilsnitt og gjennom dette få muligheten til å fordype seg i en eller flere deler av faget, og utvikle sin evne til analyse og strukturert arbeid. Som del av vurderingen av dette arbeidet, blir studentens innsats og omfang av arbeidet tatt i betraktning. Studenten skal legge opp et eget pensum, knyttet til prosjektet, på om lag 200 sider. Denne litteraturen skal det henvises til i rapporten.

Bacheloroppgaven skal bestå av praktisk estetisk arbeid, allsidig dokumentasjon, relevant teoristoff, en skriftlig rapport med vanlige krav til rapportskriving. Oppgaven skal presenteres slik at problemstillingen og arbeidsmåtene blir lett tilgjengelig, og ellers på en hensiktsmessig og vakker måte.

Valg av tema/problemområde er studentens eget i samråd med faglærer.

Vurderingsformer

Det er et krav til bacheloroppgave/ avsluttende prosjekt at studenten har mottatt veiledning, og det er studentens ansvar å ta kontakt med faglærer og avtale denne.

På vitnemålet føres tittel på bacheloroppgave/ avsluttende prosjekt. Det gis en karakter på en skala fra A til F, der A er høyeste og E er laveste ståkarakter. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Jostein Sandven <Jostein.SandvenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Nina Holmberg Lurås - 04.05.2010