Forming i leire i et etnografisk perspektiv 964EPER
Læringsmål
Studentene skal kunne:
- dokumentere læringsprosessen og den designprosess oppgaven benytter
- dokumentere forståelse for bruk av visuell kommunikasjon (lese, skrive i leire) for å kunne kommunisere gjennom produkter i leire
- lage fortellinger ved bruk av objekter i leire plassert inn i en natur og eller en sosial kontekst
- ha forståelse for og kunne uttrykke seg innenfor retninger som landart, community art og environmental art
- tilegne seg kunnskaper om leire og glasurstoffenes helseproblematikk og gjennomføre rutiner for HMS tiltak. Studenten skal kjenne til datablader og innholdet i materialene som brukes.
Innhold
I dette emne vektlegges samspillet mellom utøver, de keramiske produktene og miljøfaktorene. Det er samtidskonteksten de keramiske produktene står i som danner fokus og som danner plattform for de skapende prosesser i leire som studenten blir ledet inn i.
Organisering
Undervisningen er knyttet til skolens inne og ute verksteder og det offentlige rom. Det vil foregå innføringer, seminarer og veiledninger. Det forventes at studentene utøver stor grad av egeninnsats på verkstedene
Vurderingsformer
Studentene leverer inn mappebesvarelse til avtalt tid som inneholder produkter, presentasjoner av produkter, prosessbeskrivelse og refleksjon over praksis. Det blir gitt gradert karakter fra A til F, der E er laveste ståkarakter.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Jostein Sandven <Jostein.SandvenSPAMFILTER@hit.no> - 08.01.2010