Dans 10DANS
Læringsmål
Studentene skal kunne:
- Skape og fremføre enkle danser basert på kunnskaper om koreografi og kreativitet samt ferdigheter i improvisasjon, både individuelt og i samarbeid med andre.
- Planlegge, gjennomføre og vurdere opplæring i dans for barn og ungdom, jenter og gutter med ulike forutsetninger og kulturell bakgrunn.
Innhold
3 studiepoeng, 1. studieår / årsstudium
Målområdet er bygd opp rundt 3 dimensjoner: skape, utøve og forstå.
Skape dans:
- Leik og improvisasjon
- Kreativitet
- Bevegelsesfaktorer / dynamikk: Kraft, rom, tid og flyt
Utøve dans:
- Kreativ dans
- Rytmearbeid
- Vise grunnleggende ferdighet i kreativ dans, norsk og utenlandsk folkedans og rytmeleik.
Forstå dans:
- Norske og utenlandske dansetradisjoner
- Dansens elementer
- Kunne gjøre rede for dansens rolle i læreplanene for grunnskole og videregående opplæring
- Planlegge, gjennomføre og vurdere dans for barn på mellomtrinnet.
7 studiepoeng, 2. studieår
Innhold
Dans 2. studieår vil være en videreføring av arbeidet fra 1. studieår når det gjelder å skape, utøve og forstå dans. Arbeidet med dans dette studieår vil i hovedsak rettes mot ungdomstrinnet og videregående opplæring.
Skape dans:
- Kreativitet i teori og praksis
- Kreativ dans som arbeidsform
- Fra idè til dans
- Koreografi som redskap for dans
- Danseforestilling
Utøve dans:
- Danseferdighet
- Utenlandsk folkedans og dans fra andre kulturer
- Danse og formidle selskapsdanser
- Danse og formidle jazzdans samt et utvalg danser fra ungdomskulturen
- Vise og formidle kreativ dans som metode
- Anvende kunnskap og ferdighet i undervisning av barn og unge
Forstå dans
- Dans som globalt, nasjonalt og lokalt kulturuttrykk
- Gjøre rede for norsk og europeisk dansehistorie
- Gjøre rede for dansens rolle i skolen
- Dans som uttrykksform
Organisering
3 studiepoeng, 1. studieår / årsstudium
Målområdet dans vil bli organisert gjennom forelesninger og praktisk arbeid, med hovedvekt på praktisk arbeid. Arbeidet vil foregå individuelt eller i gruppe. Studentene skal få erfaring med praktisk metodisk opplegg i dans som skal dokumenteres skriftlig.
7 studiepoeng, 2. studieår
Aktuelle arbeidsformer er praktisk arbeid med dans, egentrening, forelesninger, gruppearbeid, selvstudium, se danseforestillinger.
Praktisk arbeid med dans vil bli prioritert i undervisningen.
Studentene skal, i løpet av studieåret, gjennomføre et prosjektarbeid i grupper. Dette arbeidet skal ende ut i en danseforestilling hvor gruppene selv står for koreografi og fremføring. Det skal levers logg etter endt prosjekt.
Vurderingsformer
3 studiepoeng, 1. studieår / årsstudium
Obligatorisk arbeid må være vurdert til bestått 1.studieår, for at studenten skal kunne gå opp til avsluttende prøve 2. studieår. Følgende arbeidskrav gjelder første studieår:
- minst 80 % deltakelse
- praktisk – metodisk arbeid i dans med skriftlig rapport, karakterskala bestått/ikke bestått
Hvert delemne må ha bestått karakter for at hovedemnet skal være bestått.
Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
7 studiepoeng, 2. studieår
Studentene må ha bestått obligatorisk arbeid før de kan gå opp til sluttprøve :
- Minst 80% deltakelse
- Prosjektarbeid/danseforestilling i grupper med påfølgende logg
- 3 skriftlige arbeid, individuelt eller i gruppe
Sluttprøve
Sluttprøven består i en praktisk og en muntlig komponent:
- Individuell praktisk metodisk prøve i dans vekt 80%
- Muntlig eksaminasjon i pensumlitteratur tilknyttet prakt/metodisk prøve vekt 20%
Organisering
- Oppgavene trekkes 48 timer før 1. eksamensdag.
- Studentene skal gjennomføre et 20 minutters praktisk metodisk opplegg for medstudenter og i tillegg bli hørt muntlig i 10 minutter fra pensumlitteratur.
Hvert delemne må ha bestått karakter for at hovedemnet skal være bestått.
Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Håkon Engstu <hakon.engstuSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Runar Sørensen - 21.12.2009