Religion, livssyn og etikk 10FPKRL
Læringsmål
Religion, livssyn og etikk er viktig for barns personlighetsutvikling og kulturelle identitet. Faget har et særskilt ansvar for å arbeide med barnehagens verdigrunnlag og barnehagens fagområde etikk, religion og filosofi (ERF). Faget skal også bidra til studentenes personlige vekst og refleksjon over egen verdiforankring og praksis.
Vitenskapsteori og metode inngår som del av studiet sammen med andre fag
Studentene skal
• vise evne til å kunne samtale med små barn om livssynsspørsmål og støtte opp under deres nysgjerrighet og undring i slike spørsmål
• kunne anvende sentrale bibelfortellinger og andre tradisjoner knyttet til kristne høytider og merkedager
• kunne anvende fortellinger og andre tradisjoner knyttet til et utvalg ulike religioner og livssyn
• vise evne til å planlegge, gjennomføre og vurdere emner innenfor religion og etikk og benytte arbeidsformer som inspirerer barn til glede, undring og lek
• kunne analysere, prioritere og handle etisk begrunnet i ulike situasjoner og i møte med konflikter i barnehagehverdagen
• ha et reflektert forhold til verdigrunnlaget i barnehage og skole og til betydningen av et nært samarbeid med barnas hjem
• kunne formidle kunnskap og innsikt om dette til kolleger og til barnas foreldre/foresatte og kunne samarbeide om praktiske løsninger for det enkelte barnet
• kunne analysere og gjøre reflekterte valg i møtet med et religiøst og livssynsmessig mangfold
• ha innsikt i barnehagens og førskolelærerens rolle og kunne samarbeide internt og med andre instanser når det gjelder å møte barn i krise på en etisk forsvarlig måte
• kunne reflektere over arbeidet som førskolelærer i lys av vitenskapsteoretiske problemstillinger og vitenskapelig metode
Innhold
Studentene skal
• kjenne til hvilken betydning religion og livssyn har for personlig og kulturell identitet
• ha kunnskap om noen sentrale fortellinger i Bibelen og noen sentrale elementer i kristen troslære
• ha kunnskap om kristne høytider, tradisjoner og merkedager og kjenne til deres ofte sammensatte opphav og begrunnelser
• kjenne til kristendommens betydning for norsk kultur lokalt og nasjonalt
• kjenne hovedtrekkene ved noen andre religioner og livssyn, med vekt på sentrale fortellinger, høytider, familieliv og hverdagsliv.
• ha kunnskap om livssynshumanismen og om Human-Etisk Forbund i Norge og deres markeringer og sentrale seremonier.
• ha innsikt i barns forutsetninger og forestillinger i møtet med religion, livssyn og moral
• ha et reflektert forhold til etikkens grunnlagsspørsmål, yrkesetikk og etikkens forhold til religion og livssyn
Organisering
Studentene har ansvar for egen læring gjennom forelesninger, seminar, prosjektarbeid, arbeidsoppgaver, selvstudium og praksis.
Studentene skal gjennomføre et prosjektarbeid sammen med samfunnsfag. Arbeidet er på rundt 10 sider.
I tillegg til forelesninger, seminar og oppgavearbeid er det nødvendig med ca. 3 timer selvstudium pr. uke.
Praksis utgjør en viktig del av fagstudiet. Praksisperiodene skal gi studentene erfaring med å integrere arbeid med verdier og livsspørsmål i barnehagens daglige liv. Det naturlig å knytte an til studentenes observasjonsoppgaver i praksisperiodene og deres arbeid med planlegging, gjennomføring og vurdering av pedagogisk arbeid.
Vurderingsformer
Den avsluttende vurderingen av studentene gjøres på et allsidig grunnlag. Et minstekrav for å bestå studieenheten er at studentene dokumenterer grunnleggende kunnskap og innsikt i faget, og dyktighet i pedagogisk anvendelse av faget:
- Studenten må ha deltatt i 80 % av de obligatoriske timene for å få lov til å gå opp til den skriftlige sluttprøven.
- Den tverrfaglig prosjektoppgaven (gruppe) og en fagdidaktisk praksisrelatert oppgave (gruppe eller individuell) må ha fått ståkarakter før studenten kan få lov til å gå opp til avsluttende prøve i faget.
Den endelig karakter fastsettes på grunnlag av:
· Et fagdidaktisk gruppearbeid/prosjektoppgave sammen med samfunnsfag. Vekting: 40 % av den endelige karakteren.
· En individuell skriftlig sluttprøve på 4 timer ved slutten av undervisningsperioden. Vekting: 60 % av den endelige karakteren.
Det gis èn gradert karakter på vitnemålet, gradert fra A til F hvor A er beste og E er laveste ståkarakter. Hvert delemne må ha bestått karakter for at hovedemnet skal være bestått. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Idar Vassli <Idar.VassliSPAMFILTER@hit.no> - 08.01.2010