Religion, livssyn og etikk 20KRL
Læringsmål
Innledning
RLE-faget i lærerutdanningen er tverrfaglig. Det har røtter i ulike akademiske fagtradisjoner, blant annet kristendomskunnskap, religionsvitenskap, teologi og filosofi, men faget står også i nær forbindelse med en rekke samfunns- og kulturfag. Og faget har viktige estetiske perspektiver.
Lærerstudentene skal utvikle kompetanse i å forstå både norsk kultur og tradisjon og den flerkulturelle virkeligheten. Som det tilsvarende faget i grunnskolen har Religion, livssyn og etikk i lærerutdanningen en brobyggerfunksjon og skal bidra til å skape økt forståelse, respekt, åpenhet og fredelig sameksistens. Faget skal bygge opp under felles verdier og fremme toleranse og aksept for ulikhet. Vektingen mellom kristendom og andre religioner og livssyn skal være om lag som i læreplanen for grunnskolen.
Valgfrihet i oppgavetema og pensum vil gi rom for fordypning i forhold til studentenes interesser og deres religiøse og kulturelle bakgrunn.
Arbeidet med faget skal sikre et vekselspill mellom teoretisk kunnskap, praksiserfaring, faglig utvikling og didaktisk refleksjon.
Faget gir innføring i grunnleggende etiske og filosofiske emne tilsvarende 3 studiepoeng som del av allmennlærerutdanningens tverrfaglige innføring i metode og vitenskapsteori på 10 studiepoeng
Målområder
Studentene skal
• ha kunnskap om grunnskolefagets historie, begrunnelse, innhold og formål og det regelverket som gjelder for faget
• være i stand til å planlegge, gjennomføre og vurdere RLE-opplæring på en selvstendig og faglig gjennomtenkt måte
• ha bevissthet om hvordan kravet om de fem grunnleggende ferdighetene i Kunnskapsløftet (LK06) kan integreres i RLE
• kunne legge til rette for lokal tilpasning av opplæringen
• kunne gi tilpasset opplæring med respekt for elevenes tros- og livssynsgrunnlag
• ha innsikt i oppgaven som verdiformidler i et flerkulturelt samfunn
• ha yrkesetisk kompetanse og kunne reflektere over sin rolle som RLE-lærere
• kunne utvikle tillitsforhold og samarbeid med elever og foreldre/foresatte med ulik kulturell og religiøs bakgrunn
• kunne veilede elevene i deres arbeid med eksistensielle spørsmål av etisk, religiøs og livssynsmessig art
• kunne drøfte etiske spørsmål på grunnlag av faglig kunnskap og innsikt i elevenes livssituasjon
• kunne bruke faglig og praktisk kompetanse innenfor RLE-faget i dialog og samarbeid med andre fag
Innhold
Studentene skal
• ha kunnskap om kristendom i historisk og aktuelt perspektiv: troslære og etikk, viktige skikkelser og hendelser, kristne ritualer og høytider, religiøse symboler og lokal praksis knyttet til Den norske kirke og andre kristne trossamfunn
• ha kunnskap om Bibelen – dens tilblivelse, inndeling, hovedinnhold, sentrale fortellinger og litterære uttrykksformer – og om Bibelens betydning som kultur- og troskilde
• ha kunnskap om hinduisme, buddhisme, jødedom og islam, deres skrifttradisjoner, religiøse praksis og betydning for kultur og samfunn, og kunne drøfte likheter og forskjeller i ulike religiøse tradisjoner og praksiser
• ha kunnskap om livssynshumanismen, om hvordan livssynshumanisme kan komme til uttrykk i kultur, etikk og leveregler, og om Human-Etisk Forbund i Norge og deres markeringer og sentrale seremonier.
• ha kunnskap om utviklingen av det religiøse livet i verden i dag og ha forståelse for den betydning religion og livssyn har for individet og samfunnet, inkludert kjønns- og likestillingsperspektivet.
• ha kunnskap om grunnleggende etiske teorier, om etiske verdier i de viktigste religions- og livssynstradisjonene
• forstå betydningen av religion og livssyn for barns sosialisering, inkludert kjønns- og likestillingsperspektivet • kjenne til sentrale tenkere og ideer fra Vestens filosofihistorie, med særlig vekt på menneskesynet
• ha kunnskap om og kunne drøfte betydningen av ulike menneskerettskonvensjoner, for eksempel verdenserklæringen om menneskerettighetene, FNs internasjonale konvensjoner om menneskerettighetene, FNs barnekonvensjon og ILO-konvensjonen om urfolk og stammefolk i selvstendige stater
Organisering
Arbeidsformer
Studiet blir i stor grad organisert omkring arbeid med elektroniske mapper. Studentene skal som regel levere et mappebidrag eller gjennomføre/bestå en test/prøve ved slutten av hver større undervisningsbolk i studiet. I tilknytning til mappebidragene skal studentene også velge deler av sitt pensum. Se nærmere under punktene om obligatorisk arbeid og pensumslitteratur.
Forelesninger vil gi en grunnleggende innføring i fagstoffet og hjelp til å sette fagstoffet inn i en større faglig sammenheng. Forelesningene vil være konsentrert om de viktigste og vanskeligste deler av fagstoffet. Lærerne vil også etter avtale gi tilbud om forelesninger i stoff som studentene velger å jobbe med i sine mappeoppgaver.
Til deler av undervisningen vil det være obligatorisk oppmøte. Disse timene vil vektlegge øvinger, samtale og gruppediskusjoner. All praksisforberedelse og praksisoppsummering vil være obligatorisk. Obligatoriske timer vil være avmerket på semesterplanene og studenten signerer med navnetrekk for oppmøte.
Alle studenter må regne med mye selvstudium og selvstendig arbeid i faget. Studiet vil innbefatte deltagelse i et tverrfaglig prosjekt. IKT vil være et sentralt redskap i studiet fra starten av og de fleste skriftlige oppgaver i studiet skal leveres elektronisk.
Praksis
Alle studentene vil få RLE-praksis i løpet av 2. studieår. Praksisformene vil være både periodepraksis og fagdidaktisk praksis. Et av mappebidragene skal skrives i tilknytning til praksis.
Obligatorisk arbeid
a. Studentene må delta i minst 80% av de obligatoriske delene av studiet. Dette inkluderer undervisningstimer som er ført opp som obligatorisk på semesterplanen og ulike typer arbeidskrav blant annet Multiple-choice-prøver via Fronter. Obligatoriske deler av studiet vil framgå av semesterplanene.
b. Studentenes arbeidsmappe skal bestå av ulike bidrag i tilknytning til arbeidet i undervisningsperiodene og praksis. Det er også rom for selvvalgt fordypning. Antallet mappebidrag vil avhenge av størrelsen på mappebidragene. Krav til mappen er at det må dokumenteres at studenten har fordypet seg innen alle hovedområder i studiet. Vektleggingen av de ulike emnene i studiet skal ta utgangspunkt i vektingen i RLE-faget i grunnskolen. Derfor må kristendommen ha større omfang enn andre målområder. De ulike mappebidragene kan ha forskjellig karakter og ulikt omfang, men et eller to av dem skal ha karakter av faglig fordypning. Et av mappebidragene skal ha tilknytning til studentenes praksis. Et eller to av mappebidragene skal være gruppebesvarelser. (min. to studenter) Et eller to av mappebidragene skal være tverrfaglige. Det vil bli satt frister for innlevering av mappeoppgaver underveis. Dersom disse fristene ikke overholdes, kan studenten miste muligheten for veiledning.
Det vil bli gitt en mer detaljert orientering om krav til mappebidragene i starten av studiet.
Temaene for studentenes mappebidrag må godkjennes på forhånd av faglærer, og arbeidsmappen må være godkjent før studentene får gå opp til avsluttende vurdering/eksamen.
Vurderingsformer
Studentene skal vurderes fortløpende i studiet og få gruppevis og individuell vurdering og tilbakemelding
Endelig karakter i studiet settes på bakgrunn av følgende:
- Vurdering av et utdrag av mappebidragene, vektes 40% . Det vil bli gitt nærmere orientering om utvalgskriterier og frister for innlevering etter at arbeidsmappene er godkjent
- En muntlig prøve som tar utgangspunkt i den enkelte students mappeinnleveringer, men som i tillegg vil kunne omhandle temaer fra hele studentens pensum. Vektingen på denne delen vil være 60%
Det gis én gradert karakter på vitnemålet, gradert fra A til F hvor A er beste og E er laveste ståkarakter. Hvert delemne må ha bestått karakter for at hovedemnet skal være bestått. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Det vil også bli gitt anledning til å ta 10 studiepoeng ekstra i faget. Dette krever et pensum som er 50% større enn pensumet for 20 studiepoeng og forutsetter dessuten et noe høyere nivå på de skriftlige oppgavene. Nærmere orientering vil bli gitt ved studiestart.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Idar Vassli <Idar.VassliSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 09.09.2010