Matematikk 2, modul 2, statistikk og sannsynlighetsregning 15MAT22
Læringsmål
Matematikk 2 –Modul 2 dekker målområdene statistikk, sannsynlighet og didaktikk. Studentene skal gjennom studiet få innsikt i statistikkens sentrale metoder og modeller, og kunne anvende disse til analyse av realistiske situasjoner. Det innebærer også at studentene skal lære hvordan tallstørrelser kan representere innsikt i et tallmateriale, vurdere usikkerhet i tallmaterialet, og utvikle innsikt om hvilke konklusjoner som kan trekkes på bakgrunn av dette. For å kunne tilegne seg slik kunnskap skal studentene lære statistikkens begrepsapparat, de skal trenes i å lese og tolke de vanlige tabeller og diagrammer som fremstiller tallmaterialer, og de skal studere anvendelser av dette som er relevant i vitenskap og samfunnsliv.
Videre skal studentene skaffe seg inngående kjennskap til sannsynlighetsbegrepet, og kunne skille mellom den empiriske og den teoretiske innfallsvinkelen til dette, og de skal få innsikt i sammenhengen mellom sannsynlighet og statistikk. Studentene skal øves i kombinatorikk og kombinatorisk sannsynlighet, og blant annet få innsikt i hvordan ulike typer spill og utvalgssituasjoner kan analyseres.
Studentene skal kunne bruke regneark til å analysere et innsamlet tallmateriale, og til å gjøre simuleringer. De skal videre utdype kunnskapen om hvordan regnearket kan benyttes i undervisning i skolen, og de skal kunne organisere regneark slik at de er forståelige og anvendelige for andre.
Studentene skal få erfaringer fra en realistisk formidlingssituasjon hvor både planlegging og gjennomføring av undervisning i matematikk inngår, og de skal vise at de kan reflektere over dette.
For fordypningsenheten Matematikk 2 vil utvikling av rene fagkunnskaper være et vesentlig mål. Studentene skal i kurset møte matematikken slik den fremstår som skolefag, hvor induktive arbeidsmåter står sentralt, men de skal også møte matematikken på dens egne premisser, og få noe erfaring med hvordan den utøves som logisk-deduktiv vitenskap.
Innhold
Modul 2 gir en innføring i statistikk og sannsynlighetsregning med utgangspunkt i temaene:
Grunnleggende statistiske begreper som forventning, varians og standardavvik – analyse av data gjennom tabeller og grafiske framstillinger – tolkning og konsekvenser av sannsynlighetsbegrepet – sannsynlighetsmodeller, og anvendelse av slike i modellbygging og problemløsning – kombinatoriske utvalgsmetoder og prinsipper – tolkning og anvendelse av stokastiske variabler – de vanlige sannsynlighetsfordelingene: binomisk, hypergeometrisk, normal og Poisson – hovedprinsipper i hypotesetesting og anvendelse på praktiske problemer – grunnleggende teori for korrelasjon og regresjon.
Studentene skal gjennomføre et fagdidaktisk arbeid hvor temaet er bruk av IKT i matematikkundervisningen. Studentene skal bli kjent med Kunnskapsløftets krav om bruk av IKT i matematikkundervisning, og reflektere over hvordan Kunnskapsløftets kompetansemål kan nås. De skal orientere seg om hva som finnes tilgjengelig på internett, og de skal skaffe seg innsikt i bruk av standardprogrammer for matematikk.
Organisering
Matematikk 2 – modul 2 går over hele studieåret, med avsluttende eksamen i mai/juni. Det vil det normalt tilbys 4 timer undervisning i hver av modulene i undervisningsukene (undervisningsukene spesifiseres i semesterplanen). En undervisningssekvens vil kunne bestå av både forelesning og øving, men det legges opp til at vi kan være fleksible med hensyn til bruken av timene. I tillegg tilbys individuell veiledning i forbindelse med øvingsoppgaver.
Det fagdidaktiske arbeidet beskrevet ovenfor er todelt, med en innlevering i slutten av hvert semester.
Vurderingsformer
Matematikk 2 Modul 1 avsluttes med en 5 timers individuell, skriftlig prøve under eksamensvilkår. Det gis bokstavkarakterer fra A til F, med A som beste karakter og E som dårligste karakter for bestått. Kandidater som ikke består får karakteren F.
Det fagdidaktiske arbeidet er et obligatorisk arbeidskrav, og vurderes til Godkjent/Ikke godkjent. Alle delemner som inngår i en endelig karakter i en modul må være bestått for at hovedemnet skal få bestått karakter.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Dan Roaldsøy <dan.roaldsoySPAMFILTER@hit.no> - 16.02.2010