Musikk 2 30MUS2

Læringsmål

Hovedmålet i musikkstudiet er å sette studentene i stand til å bruke musikk i sitt arbeid som lærer. Hovedinnretningen på Musikk 2 er mot ungdomstrinnet, og det er viktig at studentene bruker egne musikalske erfaringer i løpet av studiet som bakgrunn for refleksjon over det å være lærer i musikk.

Innhold

1. Faglig og fagdidaktisk kunnskap og dugleik

A. Musikklære og hørelære

Aktuelle emner i musikklære vil bli tatt opp i tilknytning til arbeid med praktisk musisering./ ensemblespill

Det arbeides videre med hørelære/ gehørtrening som et viktig verktøy i den musikalske bevisstgjøringsprosessen. Det er viktig at studenten selv knytter forbindelseslinjene til sitt eget arbeid med spill/ samspill.

B. Sang og spill

Studentene skal arbeide med å videreutvikle ferdigheter fra Musikk 1, - eventuelt velge et annet instrument - og dyktiggjøre seg i sang, spill og samspill. Det settes sammen samspillensembler av ulike typer med utgangspunkt i studentenes hovedinteresser. Undervisning i sang og spill er begrenset til de instrumentene seksjonen til enhver tid har kompetanse på. På andre instrumenter vil vi være behjelpelige med å knytte kontakter med instrumentallærere.

Samspill/ ensemblemusisering

Studentene skal arbeide i grupper med samspill på sine instrumenter. Det kan settes sammen ulike instrumentensembler, fra to til flere studenter, instrumentalt og vokalt, der det skal arbeides med musikkutøving i ulike sjangere. Det er et mål å se dette arbeidet i didaktisk/ metodisk perspektiv, slik at studentene til enhver tid kan reflektere over og erfare tilrettelegging av samspill.

Det vil også bli arbeidet med perkusjonsinstrumenter og samspill på bandinstrumenter.

Studentene arrangerer og fremfører minst en konsert pr. semester, der alle studentene deltar som utøvere.

Til eksamen skal studentene legge opp et repertoar i sang og spill og i ensemblespill (se Vurderingsformer – 3. Sluttprøve).

C. Dans og bevegelse

Kurset i dans er av de obligatoriske arbeidskravene på Musikk 2. Dette kan også organiseres som valgte fordypninger innen emner som norsk folkedans, internasjonal folkedans, kreativ dans eller nyere populære danseformer.

D. Komponere og arrangere

Med utgangspunkt i studentenes arbeid med sang, spill og samspill vil studentene arbeide med å komponere og legge til rette/ arrangere musikk for gruppa/ sitt eget instrument. Slikt arbeid kan også gjøres ved hjelp av IKT/ MIDI-teknologi og annen teknologi.

Studenten skal levere inn for godkjenning minimum 5 arbeider (komposisjoner/ arrangementer) i ulike sjangere. Disse er en del av studentens personlige arbeidsmappe som er med i endelig vurdering (se under IV Vurdering).

E. Musikkorientering/ musikkhistorie

Pensum i musikkhistorie bygger på pensum fra Musikk 1. Studentene skal arbeide videre med å utvikle fortrolighet med musikk og musikalske stiltrekk fra ulike sjangere i det 20. århundre.Det kan bli arbeidet med fordypning innen emner som:

  • modernisme
  • jazz/ afro-amerikans musikktradisjon
  • folkemusikk
  • etnomusikk
  • Norsk musikk

Gjennomgangen av de ulike emnene avsluttes med en prøve, samlet eller hver for seg.

Studentene skal skrive en fordypningsoppgave innenfor et selvvalgt tema.

2. Å være lærer i musikk

Hovedmålet i musikkstudiet er å sette studentene i stand til å bruke musikk i sitt arbeid som lærer. Hovedinnretningen på Musikk 2 er mot ungdomstrinnet, og det er viktig at studentene bruker egne musikalske erfaringer i løpet av studiet som bakgrunn for refleksjon over det å være lærer i musikk.

3. Samhandling og refleksjon

Ensembleledelse, kordireksjon og musikkformidling er aktuelle temaer.

Studentene skal arbeide med en didaktisk/ metodisk oppgave omkring et musikkpedagogisk tema. Temaet skal godkjennes av faglærer, som vil gi veiledning om oppgaveskrivingen. Oppgaven legges i studentens arbeidmappe. Oppgaven kan også presenteres i form av en forelesning for medstudentene.

Organisering

Emnet organiseres i klasse og gruppeundervisning, samt noe individuell veiledning. Det vil bli lagt stor vekt på musikkutøving. Samspill og ensemblemusisering vil derfor bli en viktig del av Musikk 2 studiet.

Vurderingsformer

Forutsetninger for å kunne gå opp til eksamen er at innleverte oppgaver og prøver er godkjent av faglærer.

Arbeidskrav i høstsemesteret(bestått/ ikke bestått) 15 studiepoeng

  • Prøve i musikklære/hørelære
  • Prøve i dans og folkemusikk
  • Planlegging og gjennomføring av en konsert
  • Prøve i et musikkhistorisk emne

Arbeidskrav vårsemesteret

  • 5 innleverte oppgaver i komposisjon (mappevurdering)
  • Musikkhistorisk fordypningsoppgave
  • Musikkpedagogisk/-didaktisk oppgave

Vurderingen har tre komponenter

1. Arbeidskrav (bestått/ ikke bestått)

2. Arbeidsmappe (karakter, 40%)

  • To av de fem innleverte og godkjente oppgaver i komposisjon legges i mappa for vurdering
  • Musikkhistorisk fordypningsoppgave
  • Musikkpedagogisk/-didaktisk oppgave

Lærerstudenter som tar kurset i 3.året, skriver en BA-oppgave som dekker 5 sp med egen karakter, jf retninglinjer for BA-oppgaver.

3. Sluttprøve (karakter, 60%)

Sluttprøven består av en skriftlig og en praktisk / muntlig del. Den skriftlige delen er en hjemmeprøve innen komposisjon / arrangering. Den praktisk / muntlige delen er utøvende. Studentene skal sette sammen et konsertprogram på 20 minutter som viser både individuelle ferdigheter og ferdighet i samspill.

Ved karaktersammenslåing av sluttprøvene vektes den praktisk/muntlige delen 60%. Den skriftlige delen vektes 40%.

Det gis én gradert karakter på vitnemålet, gradert fra A til F hvor A er beste og E er laveste ståkarakter. Hvert delemne må ha bestått karakter for at hovedemnet skal være bestått. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Øyvind Risa <Oyvind.RisaSPAMFILTER@hit.no>,Oddbjørn Lunn <Oddbjorn.LunnSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Nina Holmberg Lurås - 07.01.2010