Norsk for språklige minoriteter 15NOSPRM
Læringsmål
Mål og målområder
Arbeidet med faget skal gjøre at deltakerne:
· utvikler sin didaktiske kompetanse knyttet til undervisningen av språklige minoriteter
· styrker sin teoretiske kunnskap på fagområdet
· kvalifiseres til å planlegge, gjennomføre og evaluere norskundervisning for denne elevgruppa, enten de følger læreplanen i grunnleggende norsk eller de får annen særskilt norskopplæring
· kjenner til karakteristiske trekk ved norsk i forhold til andre språk
· kan analysere og vurdere andrespråkstekster og veilede elevene videre i skriveutviklingen
· kjenne til hvordan den første lese- og skriveopplæringen kan legges til rette for minoritetselever
· får innsikt i hvordan man kan legge til rette for leseforståelse og stimulering av leselyst hos minoritetselever
· får kunnskap om trekk ved fagspråk og læremidler som man må ta hensyn til i undervisningen av minoritetselever
· har kunnskap om tospråklig utvikling hos barn og voksne
· kjenner til ulike modeller for organiseringen av opplæringen av minoritetselever i skolen
. får god kjennskap til bruk av kartleggingsverktøyet for språkkompetanse i grunnleggende norsk
Innhold
Innhold
- Lovverk, læreplan i grunnleggende norsk og kartleggingsverktøy
- Ulike opplæringsmodeller
- Andrespråkslæring hos barn og voksne
- Arbeid med språkstimulering, lesing og skriving
- Det norske språksystemet i et kontrastivt perspektiv
- Språktypologi
- Mellomspråkanalyse og analyse av elevtekster
- Karakteristiske trekk ved språk i fagtekster, vurdering av læremidler
- Arbeid med litteratur i flerkulturelle elevgrupper
- Teoretiske perspektiver knyttet til litteraturtolkning, analyse og formidling
Organisering
Organisering og arbeidsformer
Studiet er nettbasert med 3 obligatoriske samlinger à 2 dager i løpet av året. Kommunikasjonen mellom høgskolen og kursdeltakerne foregår via læringsplattformen Fronter og e-post. I periodene mellom samlingene arbeider deltakerne med pålagte oppgaver. Dette vil både være tradisjonelle skriftlige oppgaver og samarbeidsoppgaver gjennom diskusjonsrom.
Obligatoriske arbeidskrav
- Deltakelse i nettdiskusjoner
- 1 gruppearbeid
- 3 individuelle fagtekster
Vurderingsformer
Avsluttende vurdering:
- Studenten skal velge ut 3 av de obligatoriske arbeidene til innlevering i en evalueringsmappe.
- Evalueringsmappa skal også inneholde et refleksjonsskriv der studenten grunngir valget av tekster, vurderer sitt eget arbeid med tekstene, sin faglige utvikling og andre relevante faglige forhold.
- Evalueringsmappa vil bli vurdert med gradert karakter fra A til E.
Undervisningsplanen som deles ut ved studiestart, vil presisere nærmere innhold og konkrete arbeidskrav knyttet til studiet med omfang, frister og tema for oppgavene.
Det brukes bokstavkarakterer fra A til F, med A som beste karakter. Det kreves E eller bedre for at studiet skal være bestått. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Tone Marit Tesdal <Tone.M.TesdalSPAMFILTER@hit.no>,Kirsten Palm <Kirsten.PalmSPAMFILTER@hit.no> - 11.02.2010