Norsk for språklige minoriteter 15NOSPRM

Læringsmål

Mål og målområder

Arbeidet med faget skal gjøre at deltakerne:

· utvikler sin didaktiske kompetanse knyttet til undervisningen av språklige minoriteter

· styrker sin teoretiske kunnskap på fagområdet

· kvalifiseres til å planlegge, gjennomføre og evaluere norskundervisning for denne elevgruppa, enten de følger læreplanen i grunnleggende norsk eller de får annen særskilt norskopplæring

· kjenner til karakteristiske trekk ved norsk i forhold til andre språk

· kan analysere og vurdere andrespråkstekster og veilede elevene videre i skriveutviklingen

· kjenne til hvordan den første lese- og skriveopplæringen kan legges til rette for minoritetselever

· får innsikt i hvordan man kan legge til rette for leseforståelse og stimulering av leselyst hos minoritetselever

· får kunnskap om trekk ved fagspråk og læremidler som man må ta hensyn til i undervisningen av minoritetselever

· har kunnskap om tospråklig utvikling hos barn og voksne

· kjenner til ulike modeller for organiseringen av opplæringen av minoritetselever i skolen

. får god kjennskap til bruk av kartleggingsverktøyet for språkkompetanse i grunnleggende norsk

Innhold

Innhold

  • Lovverk, læreplan i grunnleggende norsk og kartleggingsverktøy
  • Ulike opplæringsmodeller
  • Andrespråkslæring hos barn og voksne
  • Arbeid med språkstimulering, lesing og skriving
  • Det norske språksystemet i et kontrastivt perspektiv
    • Språktypologi
    • Mellomspråkanalyse og analyse av elevtekster
  • Karakteristiske trekk ved språk i fagtekster, vurdering av læremidler
  • Arbeid med litteratur i flerkulturelle elevgrupper
  • Teoretiske perspektiver knyttet til litteraturtolkning, analyse og formidling

Organisering

Organisering og arbeidsformer

Studiet er nettbasert med 3 obligatoriske samlinger à 2 dager i løpet av året. Kommunikasjonen mellom høgskolen og kursdeltakerne foregår via læringsplattformen Fronter og e-post. I periodene mellom samlingene arbeider deltakerne med pålagte oppgaver. Dette vil både være tradisjonelle skriftlige oppgaver og samarbeidsoppgaver gjennom diskusjonsrom.

Obligatoriske arbeidskrav

  • Deltakelse i nettdiskusjoner
  • 1 gruppearbeid
  • 3 individuelle fagtekster

Vurderingsformer

Avsluttende vurdering:

  • Studenten skal velge ut 3 av de obligatoriske arbeidene til innlevering i en evalueringsmappe.
  • Evalueringsmappa skal også inneholde et refleksjonsskriv der studenten grunngir valget av tekster, vurderer sitt eget arbeid med tekstene, sin faglige utvikling og andre relevante faglige forhold.
  • Evalueringsmappa vil bli vurdert med gradert karakter fra A til E.

Undervisningsplanen som deles ut ved studiestart, vil presisere nærmere innhold og konkrete arbeidskrav knyttet til studiet med omfang, frister og tema for oppgavene.

Det brukes bokstavkarakterer fra A til F, med A som beste karakter. Det kreves E eller bedre for at studiet skal være bestått. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Tone Marit Tesdal <Tone.M.TesdalSPAMFILTER@hit.no>,Kirsten Palm <Kirsten.PalmSPAMFILTER@hit.no> - 11.02.2010