Samfunnsfag 1 - med vekt på Norge og Midtøsten 30SF1
Læringsmål
Faglig kompetanse
Studentene skal ha:
- Kjennskap til egenart og begreper i fagene historie, geografi og samfunnskunnskap og tverrfaglige utfordringer i samfunnsfagene.
- Kunnskaper om å samle inn, bearbeide, vurdere og presentere samfunnsfaglig informasjon fra skriftlige (bl.a. IKT) og muntlige kilder, bilder, statistikk, modeller og kart, jfr. LK06: grunnleggende ferdigheter i samfunnsfag.
- Grunnleggende kunnskaper om de faglige emnene som er omtalt i innholdsdelen - og med det ha skaffet seg innsikt i å vurdere begivenheter og sammenhenger i nåtid og fortid.
Didaktisk kompetanse
Studentene skal ha:
- Kunnskap om grunnskolefagets innhold og begrunnelse / formål og planer som gjelder for faget.
- Innsikt i og være i stand til å planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i samfunnsfag på en selvstendig og faglig gjennomtenkt måte – for elever med ulike forutsetninger.
- Evne til å kunne legge til rette for lokal tilpasning av opplæringen, bl.a. gjennom bruk av lokalsamfunnet og hjemstedets landskap til eksemplifisering og oppgaver.
- Kunnskaper og ferdigheter i bruk av digitale verktøy/ IKT i skolen som et viktig redskap ved innhenting og presentasjon av samfunnsfaglig stoff, kunne utøve kildekritikk, samt å ha kjennskap til problemer knyttet til personvern og opphavsrett.
- Forståelse for hvordan hendelser i fortid og nåtid kan bli framstilt forskjellig av ulike kilder, og hvordan dette kan brukes i skolen, for å utvikle bevissthet om den historiske sammenheng menneskene inngår i.
- Kunnskaper om og ferdigheter i å kunne ”lese” og ”rekne” i samfunnsfag, og kunne legge til rette for at elevene kan utnytte samfunnsfaglig informasjon fra bilder, film, grafer, tabeller og kart.
- Erfaringer i å gjennomføre fagdidaktiske refleksjoner/ vurderinger relatert til de faglige temaene som tas opp i kurset.
Sosial kompetanse
Studentene skal ha:
- Forståelse for og ferdigheter i å arbeide i en flerkulturell skole.
- Kompetanse i å arbeide i et lærerteam.
- Ferdigheter i å lede gruppeprosesser.
- Evne til å sette seg inn i elevenes erfarings- og kunnskapsverden.
Endrings- og utviklingskompetanse
Studentene skal ha:
- Kunnskaper om endringer i samfunn og skole.
- Ferdigheter i å møte stadige endringer i lærerrollen.
Yrkesetisk kompetanse
Studentene skal tilegne seg:
- Kunnskap om og forståelse for grunnleggende verdier knyttet opp til utøvelsen av læreryrket.
- Forståelse for relasjonen elev - lærer, samt foreldresamarbeid i et flerkulturelt samfunn.
Innhold
Faglig innhold
Geografi
Studiet er bygget opp om følgende temaer:
- Norges naturlandskap (modul 1 og 2)
- Norges kulturlandskap og næringsliv (modul 2)
- Geografiske hovedtrekk ved Israel / Palestina og ekskursjonslandet. (modul 1)
- Kart- og bildeanalyse (modul 2)
Sentralt i geografistudiet står studiet av natur- og kulturlandskap.I denne forbindelse vil vi arbeide med jordas indre og ytre krefter og se på hvordan naturgrunnlaget påvirker menneskers levevilkår. Istidene og deres betydning for landskap og ressurser vil bli vektlagt spesielt. I studiet av kulturlandskapet trekker vi også inn historiske, økonomiske og politiske faktorer for å forklare bosettingsmønster, næringsstruktur og endringer i dette. Bilder og kart av ulike slag er viktige hjelpemiddel når vi arbeider med landskap. Bruken av disse hjelpemidlene vil bli vurdert i relasjon til undervisning på ulike klassetrinn.
Ved siden av Norge vil Midtøsten utgjøre et regionstudium som kan eksemplifisere generelle prosesser – i tillegg til å støtte opp om historie- og samfunnskunnskapstemaer. En ekskursjon til Midtøsten / Nord-Afrika inngår som en viktig del av studiet.
Historie
Studiet er bygget opp om følgende temaer:
- Vikingtid og høymiddelalder (modul 1)
- Norsk historie 1814-1905 (modul 2)
- Midtøstens historie (modul 1 og 2)
I temaet om vikingtida fokuserer vi på vikingsamfunnet, vikingferdene, samlingen av Norge og framveksten av kristendommen.
Ved årets begynnelse i 1814 var Norge i union med Danmark, og Kongens makt utgikk fra det vi kaller fyrstesuverenitet. Ved årets utgang var Norge i en personalunion med Sverige, men hadde fått sin grunnlov bygget på folkesuverenitet. Hva skjedde egentlig det året, og hvordan kan vi forklare det?
I framstillingen av den politiske utviklingen fra 1814 til 1884 skal vi studere embetsmannsstatens framvekst fra 1814 til ca. 1840, dens storhetstid fra 1840 til 1870 og dens fall 1870 til 1884. I perioden fra 1884 til 1905 vil vi følge den norske nasjonsbyggingen og utviklingen fram til unionsoppløsningen i 1905.
Temaet om Midtøstens historie legger vekt på Palestinas / Israels og Egypts historie.
Under Palestina / Israel vektlegges stormaktenes rolle, og de ideologiske og historiske forutsetningene for etableringen av staten Israel i 1948. Framveksten av sionistbevegelsen, den arabiske motstanden mot den jødiske staten og etableringen av PLO analyseres historisk.
Vi ser på utviklingen av Egypt som en moderne nasjonalstat som startet med innsettelsen av Mehmet Ali på begynnelsen av 1800-tallet, det Ottomanske imperiets oppløsning etter 1.verdenskrig, britenes rolle i Egypt, revolusjonen i 1952 og Nassers maktovertakelse.
Samfunnskunnskap
Studiet er bygget opp om følgende temaer:
- Modeller om menneske og samfunn – innføring i samfunnsfaglige begreper og tenkemåter (modul 1)
- Det flerkulturelle samfunnet. Urbefolkninger. (modul 2)
- Midtøsten-konflikten og politisk islam (modul 1 og 2)
I det første temaet vil vi fokusere på hva samfunnskunnskap er, og hvordan vi observerer den verden vi lever i? Her vil vi ta for oss noen modeller som viser hvordan man kan analysere samfunnet. Forholdet mellom individ og samfunn er en sentral del av faget.
Hva betyr det at Norge er et flerkulturelt samfunn? Vi skal se nærmere på dilemmaer i flerkulturelle samfunn, relasjoner mellom majoritet og minoritet (”vi” versus ”dem”), og hvilke konsekvenser dette kan få. Vi ser også på samene som urbefolkning i Norge.
Regionstudiet om Midtøsten vil i tillegg til nyere historie (etter 1967) også omfatte politiske, religiøse og kulturelle forhold. Det betyr at konflikten mellom Israel og palestinerne vil bli en sentral del av kurset. Viktige forhold som nasjonalisme / sionisme, framveksten av ”nasjonal identitet” i Israel og Palestina, Oslo-avtalen (1993), ”veikart for fred” (2003), flyktningeproblematikk, menneskerettigheter og religiøse konflikter blir behandlet. Både den lokale, regionale og internasjonale dimensjonen ved konflikten blir belyst, også Norges rolle. Framveksten av politisk islam er også et sentralt tema på kurset.
Fagdidaktisk innhold
Studiet er lagt opp slik at fagdidaktiske problemstillinger, bruk av kilder, vurdering av stoffutvalg og presentasjon/ arbeidsform i stor grad tas opp i forbindelse med arbeidet med de faglige temaene.
Studentene skal kunne bruke ulike deler av samfunnsfaget som regifag og som støttefag i tverrfaglige og flerfaglige tema- og prosjektarbeider.
Organisering
Kurset går over ett år med start på høsten. Det er organisert i to moduler - hver på 15 studiepoeng. Modul 1 går i høstsemesteret og modul 2 i vårsemesteret.
Arbeids- og undervisningsformer
Det legges opp til bruk av varierte og aktive arbeidsformer i studiet, som klassesamtale / -diskusjon, forelesninger, seminar, arbeid med kilder (individuelt og i gruppe), bruk av IKT, oppgaveskriving og deltakelse på ekskursjoner og feltarbeid.
Arbeid med kilder og IKT.
Kilder av ulike slag er viktig i samfunnsfag. Det kan dreie seg om skriftlige kilder, statistikk, bilder, kart, diagram og muntlige kilder. Bruk av Internett står sentralt både i arbeidet med bachelor- og seminaroppgaver og i belysningen av de faglige temaene.
Bacheloroppgave / Fordypningsoppgave (5 studiepoeng)
Studentene skal levere en individuell bacheloroppgave / fordypningsoppgave med tema og problemstilling som er relevant for kurset. BA-oppgaven bygger på tidligere innføring i forskingsmetodikk, vitenskapsteori og etikk.
Seminar
Studentene skal i grupper arbeide med oppgaver/ problemstillinger som skal legges fram for resten av klassen. I Samfunnsfag 1 gjelder dette bl.a. forberedelser til ekskursjonen. Seminartimer med framlegging av studentarbeider er obligatoriske.
Ekskursjoner
I Samfunnsfag 1 arrangeres en ukes ekskursjon til et land i Midtøsten / Nord-Afrika. Denne ekskursjonen har et tverrfaglig utgangspunkt og utgjør en konkretisering av deler av fagstoffet. Det inngår også en dagsekskursjon til Skiensområdet med hovedvekt på geografi.
Praksis
For studenter som tar dette kurset i 3. studieår i sin lærerutdanning, inngår praksis i samsvar med praksisplanen. Studenter som ikke gjennomfører praksis, skal skrive en fagdidaktisk oppgave.
Obligatorisk frammøte
Geografiekskursjonen, seminartimer med framlegging av studentarbeider og noen av undervisningstimene har obligatorisk frammøte. Hvilke timer som er obligatoriske, framgår av semesterplanen ved studiestart.
Vurderingsformer
Endelig karakter settes ved sammenslåing av:
MODUL 1 (15 stp., avsluttes om høsten):
· individuell skriftlig prøve på 5 timer (vektes 2/3)
· mappeoppgaver, gruppe (vektes 1/3)
MODUL 2 (15 stp., avsluttes om våren):
· individuell bachelor-oppgave / fordypningsoppgave (vektes 1/3, 5 studiepoeng)
- individuell muntlig prøve (vektes 2/3)
Ved sammenslåing teller begge modulene 50%.
Det gis én gradert karakter på vitnemålet, gradert fra A til F hvor A er beste og E er laveste ståkarakter. Hver vurderingsdel må bestås.
Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Svein Sturød <Svein.SturodSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 09.09.2010