Barnehage og ledelse 30BALED
Læringsmål
I emnet barnehage og ledelse skal studentene:
* utvikle innsikt i hvordan barnehagen som organisasjon blir påvirket av ulike interessenter.
* tilegne seg kunnskap om barnehagen som lærende organisasjon
* utvikle innsikt og kunnskap om ulike områder ved pedagogisk ledelse og personalutviklingsledelse i barnehagen.
* utvikle større innsikt i hva det vil si å være leder i barnehagen og utvikle forståelse for de relasjonelle sidene ved ledelse.
* utvikle evnen til å utføre og løse oppgaver knyttet til planlegging, gjennomføring og gjennomføring av lederhandlinger i barnehagen.
* få innsikt og kunnskaper om juridiske, økonomiske og administrative perspektiv.
* kunne skape forståelse for at samordning og samarbeid er nødvendig sett i forhold til det helhetlige oppvekstmiljøet til barn
* utvikle innsikt i hva lederrollen innebærer i informasjons - og kommunikasjonssamfunnet
Innhold
Studiet er delt i to hovedemner som hver utgjør 15 studiepoeng. De to hovedemnene er:
Hovedemne 1.
Ledelse i barnehagen og ledelse i det offentlige rom.
Hovedemne 2:
Pedagogisk ledelse og barnehagen som lærende organisasjon.
Innhold hovedemne 1:
Dette emnet legger vekt på barnehagen som en viktig samfunnsaktør og barnehagens samarbeid med ulike interessenter. Studentene vil få kunnskap og innsikt i personalfaglig ledelse og hvordan en leder kan skape forutsetninger for at ledere og medarbeidere utvikler en felles forståelse av den pedagogiske praksisen i barnehagen. Dette emnet gir også innsikt i offentlige reformer, nasjonale og lokale føringer. Videre vil studentene få innsikt i juridiske, økonomiske og administrative perspektiv.
Aktuelle tema:
*barnehagen i samfunnet
* samarbeid med barnehagens interessenter
*Kommunikasjon, konflikter og makt
*ulike måter å lede på
*yrkesetikk
*ledelse og kjønn
* oppfølging av personalet i barnehagen
* arbeidsmiljø
* ledelse i det offentlige rom
* offentlige reformer, (inter)nasjonale og lokale føringer (politiske og faglige)
* juridiske, administrative og økonomiske perspektiv
* samspill og samarbeid mellom administrative forvaltning og myndighetene
Innhold hovedemne 2:
Emnet fokuserer på barnehagen som lærende organisasjon. Emnet tar opp lederens ansvar for å skape en kultur som bygger på barnehagens samfunnsmandat, verdigrunnlag og oppgaver. Et kritisk blikk er sentralt for å utvikle en barnehage i tråd med føringer i R-06. Emnet vil fokusere på lederhandlinger som å skape en lærende kultur i barnehagen, og oppgaver knyttet til å skape og studere endringsprosesser. Pedagogisk ledelse setter fokus på lederens rolle i forhold til å initiere og lede utviklingsarbeid.
Aktuelle tema:
- pedagogisk ledelse
- barnehagen som lærende organisasjon
- lederen som veileder
- organisasjonskultur
- kritisk refleksjon
- Læreplanarbeid og planleggingsoppgaver
- pedagogisk utviklingsarbeid
- aksjonsforskning
- pedagogisk dokumentasjon
- vitenskapsteori og metode
Organisering
Studiet er organisert over to semestre med felles samlinger på studiestedet og i klasserom på nett.
Arbeidsformene vil være varierte i forhold til innholdet. Det vil veksle mellom forelesninger, refleksjon, skriftlig og muntlig formidling, selvstudium,veiledning, drøftingsoppgaver og praktiske øvelser som reflekterer vektlegging av dyktighet i kommunikasjon, samarbeid og ledelse. Det vil bli arbeidet individuelt og i grupper, og gitt gruppevis og individuell veiledning. Det legges vekt på studentmedvirkning.
Oppgaver vil kreve samarbeid og kontakt med praksisfeltet, bla. i tilknytning til en bacheloroppgave.
Obligatorisk deltaking og arbeidskrav
Undervisningen på samlingene er obligatorisk, og krever 80 % tilstedeværelse.
Arbeidskrav: Alle arbeidskrav må være godkjent av faglærer før studentene kan fremstille seg til eksamen.
Arbeidskrav hovedemne 1:
Gruppeoppgave: Med utgangspunkt i en barnehageleders hverdag, skal studenten dokumentere og presentere ledelsesutfordringer i barnehagen og vurdere mulige utviklingsområder. Godkjent/ikke godkjent.
Arbeidskrav hovedemne 2:
Utarbeide prosjektskisse i forbindelse med bacheloroppgave. Godkjent/ikke godkjent.
Deltakelse og muntlig presentasjon på arbeids – og veiledningsseminar i forbindelse med bacheloroppgave oppgave.Godkjent/ikke godkjent.
Vurderingsformer
Vurdering og eksamen vil være som følger:
Hovedemne 1:
Individuell skriftlig oppgave. Vurderes etter karakterskala A-F. Oppgaven teller 40% av endelig karakter.
Muntlig presentasjonsoppgave, gruppe. Vurderes etter karakterskala A-F. Oppgaven teller 20% av endelig karakter.
Hovedemne 2:
Bacheloroppgave. Se HIT sine retningslinjer for bacheloroppgave. Oppgaven teller 40% av endelig karakter.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Åse Jørgensen <ase.jorgensenSPAMFILTER@hit.no>,Marit Bøe <marit.boeSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Helge Røys - 30.12.2009