Barnehage og ledelse 30BALED

Læringsmål

I emnet barnehage og ledelse skal studentene:

* utvikle innsikt i hvordan barnehagen som organisasjon blir påvirket av ulike interessenter.

* tilegne seg kunnskap om barnehagen som lærende organisasjon

* utvikle innsikt og kunnskap om ulike områder ved pedagogisk ledelse og personalutviklingsledelse i barnehagen.

* utvikle større innsikt i hva det vil si å være leder i barnehagen og utvikle forståelse for de relasjonelle sidene ved ledelse.

* utvikle evnen til å utføre og løse oppgaver knyttet til planlegging, gjennomføring og gjennomføring av lederhandlinger i barnehagen.

* få innsikt og kunnskaper om juridiske, økonomiske og administrative perspektiv.

* kunne skape forståelse for at samordning og samarbeid er nødvendig sett i forhold til det helhetlige oppvekstmiljøet til barn

* utvikle innsikt i hva lederrollen innebærer i informasjons - og kommunikasjonssamfunnet

Innhold

Studiet er delt i to hovedemner som hver utgjør 15 studiepoeng. De to hovedemnene er:

Hovedemne 1.

Ledelse i barnehagen og ledelse i det offentlige rom.

Hovedemne 2:

Pedagogisk ledelse og barnehagen som lærende organisasjon.

Innhold hovedemne 1:

Dette emnet legger vekt på barnehagen som en viktig samfunnsaktør og barnehagens samarbeid med ulike interessenter. Studentene vil få kunnskap og innsikt i personalfaglig ledelse og hvordan en leder kan skape forutsetninger for at ledere og medarbeidere utvikler en felles forståelse av den pedagogiske praksisen i barnehagen. Dette emnet gir også innsikt i offentlige reformer, nasjonale og lokale føringer. Videre vil studentene få innsikt i juridiske, økonomiske og administrative perspektiv.

Aktuelle tema:

*barnehagen i samfunnet

* samarbeid med barnehagens interessenter

*Kommunikasjon, konflikter og makt

*ulike måter å lede på

*yrkesetikk

*ledelse og kjønn

* oppfølging av personalet i barnehagen

* arbeidsmiljø

* ledelse i det offentlige rom

* offentlige reformer, (inter)nasjonale og lokale føringer (politiske og faglige)

* juridiske, administrative og økonomiske perspektiv

* samspill og samarbeid mellom administrative forvaltning og myndighetene

Innhold hovedemne 2:

Emnet fokuserer på barnehagen som lærende organisasjon. Emnet tar opp lederens ansvar for å skape en kultur som bygger på barnehagens samfunnsmandat, verdigrunnlag og oppgaver. Et kritisk blikk er sentralt for å utvikle en barnehage i tråd med føringer i R-06. Emnet vil fokusere på lederhandlinger som å skape en lærende kultur i barnehagen, og oppgaver knyttet til å skape og studere endringsprosesser. Pedagogisk ledelse setter fokus på lederens rolle i forhold til å initiere og lede utviklingsarbeid.

Aktuelle tema:

- pedagogisk ledelse

- barnehagen som lærende organisasjon

- lederen som veileder

- organisasjonskultur

- kritisk refleksjon

- Læreplanarbeid og planleggingsoppgaver

- pedagogisk utviklingsarbeid

- aksjonsforskning

- pedagogisk dokumentasjon

- vitenskapsteori og metode

Organisering

Studiet er organisert over to semestre med felles samlinger på studiestedet og i klasserom på nett.

Arbeidsformene vil være varierte i forhold til innholdet. Det vil veksle mellom forelesninger, refleksjon, skriftlig og muntlig formidling, selvstudium,veiledning, drøftingsoppgaver og praktiske øvelser som reflekterer vektlegging av dyktighet i kommunikasjon, samarbeid og ledelse. Det vil bli arbeidet individuelt og i grupper, og gitt gruppevis og individuell veiledning. Det legges vekt på studentmedvirkning.

Oppgaver vil kreve samarbeid og kontakt med praksisfeltet, bla. i tilknytning til en bacheloroppgave.

Obligatorisk deltaking og arbeidskrav

Undervisningen på samlingene er obligatorisk, og krever 80 % tilstedeværelse.

Arbeidskrav: Alle arbeidskrav må være godkjent av faglærer før studentene kan fremstille seg til eksamen.

Arbeidskrav hovedemne 1:

Gruppeoppgave: Med utgangspunkt i en barnehageleders hverdag, skal studenten dokumentere og presentere ledelsesutfordringer i barnehagen og vurdere mulige utviklingsområder. Godkjent/ikke godkjent.

Arbeidskrav hovedemne 2:

Utarbeide prosjektskisse i forbindelse med bacheloroppgave. Godkjent/ikke godkjent.

Deltakelse og muntlig presentasjon på arbeids – og veiledningsseminar i forbindelse med bacheloroppgave oppgave.Godkjent/ikke godkjent.

Vurderingsformer

Vurdering og eksamen vil være som følger:

Hovedemne 1:

Individuell skriftlig oppgave. Vurderes etter karakterskala A-F. Oppgaven teller 40% av endelig karakter.

Muntlig presentasjonsoppgave, gruppe. Vurderes etter karakterskala A-F. Oppgaven teller 20% av endelig karakter.

Hovedemne 2:

Bacheloroppgave. Se HIT sine retningslinjer for bacheloroppgave. Oppgaven teller 40% av endelig karakter.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Åse Jørgensen <ase.jorgensenSPAMFILTER@hit.no>,Marit Bøe <marit.boeSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Helge Røys - 30.12.2009