Pedagogikk - praktisk estetisk faglærerutdanning 30PD156
Læringsmål
Innledning
Denne fagplanen bygger på Rammeplan for faglærerutdanningen for praktiske og estetiske fag, fastsatt 3. april 2003 av Utdannings- og forskningsdepartementet.
Å være lærer i dagens samfunn krever kompetanse på flere felter. For det første kreves en solid faglig kompetanse i de fagene en skal undervise. Læreryrket er særlig knyttet til didaktisk kompetanse som en forutsetning for å hjelpe barn og unge til å utvikle sin personlige danning og bidra til fellesskapet på en meningsfull måte. Læreryrket krever også høy grad av sosial kompetanse for å kunne møte de mange utfordringer som læreren møter i samarbeid med kolleger, foreldre og elever med ulik bakgrunn og erfaring. I vår tid trenger læreren endrings- og utviklingskompetanse når de skal være med å fornye skolens innhold og arbeidsformer. I et pluralistisk samfunn med ulike kulturer, oppfatninger, holdninger og ytringsformer må læreren også kunne være en aktiv medspiller med støtte i en klart formulert yrkesetisk kompetanse. Studiet i pedagogikk er derfor lagt opp slik at det kan fremme sammenheng i opplæringen og hjelpe studentene til å utvikle en helhetlig kompetanse med støtte i praksis, fagstudier og samhandling med andre studenter og fagpersoner.
Studiet i pedagogikk dreier seg om hvordan mennesker utvikler seg og lærer i interaksjon med sine omgivelser. Innsikt i pedagogikk er av grunnleggende betydning for lærere i sin yrkeshverdag. Denne innsikten skal studentene få gjennom teoretiske studier, handling og refleksjon over handling. Studentene skal kunne analysere og reflektere over hva som fremmer læring med utgangspunkt i kunnskap om sentrale pedagogiske problemstillinger.
Pedagogikk er et mangesidig fag og omfatter delområder som idéhistorie, didaktikk, filosofi, psykologi og sosiologi. Pedagogikk handler om de kunnskaper, ferdigheter og holdninger som læreren trenger i møte med elevene, skolen og samfunnet. Gjennom studiet skal studentene utvikle et profesjonelt grunnlag for arbeid i grunnskole, videregående opplæring, voksenopplæring og annen pedagogisk virksomhet.
Studiet i pedagogikk skal gjennom valg av innhold og litteratur bygget opp rundt følgende tre kompetanseområder:
• Læreren og elevene
• Læreren, elevene og skolen
• Læreren, elevene og samfunnet
Under hvert av temaene er det formulert kompetansemål knyttet til ulike undertemaer. Hensikten med kompetansemålene er å gi retning for studentenes læringsprosess, samt å gjøre eksplisitt de overordnede kriterier for vurdering.
Pedagogikk inngår som en profesjonsdannende og sammenbindende komponent i faglærerutdanningen i praktiske og estetiske fag. Sammen med de øvrige fagene i studiet skal pedagogikk gjøre studentene i stand til å arbeide i et fremtidig foranderlig faglig, sosialt og kulturelt landskap preget av kompleksitet og mangfold. Siktemålet for faget pedagogikk er å gi studentene som kommende lærere profesjonell kompetanse for arbeid på alle trinn i grunnskolen og annet lærerarbeid knyttet til ulike instanser innen kunst og kulturliv. En slik utviklingsprosess innebærer derfor både teoretiske studier, filosofisk bevisstgjøring og praktiske erfaringer innenfor møtet mellom pedagogisk og estetisk virksomhet. På denne måten formes studentens yrkeskompetanse i samspillet mellom tilhørighet i den pedagogiske profesjonen og identitet i den estetiske dimensjonen ved oppdragelse, organisert opplæring og dannelse. Studiet i pedagogikk skal så langt som mulig relateres til konkret didaktisk arbeid i skolen med utgangspunkt i gjeldende nasjonale læreplanverk og med fokus på elevenes helhetlig læring i en flerfaglig og tverrfaglig undervisning. I lærerutdanninga er pedagogikk et viktig støttefag i forhold til studentenes arbeid med en obligatorisk bacheloroppgave.
Overordnede kompetansemål
Gjennom studiet i pedagogikk skal studentene tilegne seg kompetanse i å:
• planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning og læring med forankring i både barnet og kulturen
• tolke opplæringssystemets verdigrunnlag og kunne reflektere konstruktivt og kritisk over de oppgaver skolen og læreren er pålagt
• utøve faglæreryrket gjennom kunnskap om og forståelse for de ideer og verdier som har formet de praktiske og estetiske fagene i fortid og nåtid
• mestre ulike elevforutsetninger, læringsmiljø og de rammevilkår som gjelder ulike skoleslag og den enkelte skole
• kommunisere med den enkelte elev og kunne reflektere over egen holdning til likestilling, likeverd og kulturelt mangfold
• reflektere over egen væremåte og eget arbeids- og reaksjonsmåter
• delta aktivt i pedagogisk utviklingsarbeid, både på skolen og i faget
LÆRINGSMÅL
Gjennom studiet skal studenten utvikle kompetanse på 5 sentrale områder:
· Faglig
· Didaktisk
· Sosial
· Endring og utvikling
· Yrkesetisk
Disse kompetanseområdene skal relateres til pedagogikkfagets og læreryrkets egenart, samt til den estetiske dimensjonen ved oppdragelse, organisert opplæring og dannelse. Dette medfører at studiets læringsmål kan presiseres gjennom …
· De pedagogiske disiplinene filosofi og idéhistorie, psykologi, sosiologi og didaktikk.
· Lærerens refleksjon over sin egen rolle i møtet med eleven, organisasjonen og samfunnet.
· Estetikk virksomhet som arena for utvikling av kreativ livs-kompetanse i spenningsfeltet mellom ytre og indre virkelighet.
Forholdet mellom disse utviklingsområdene, her vist skjematisk i en tabell, danner grunnlaget for læringsmålene som er formulert under.
Lærerprofesjonens 5 kompetansefelt |
Pedagogikkfaget |
Lærerprofesjonen |
Estetisk virksomhet |
Faglig |
|||
Didaktisk |
|||
Sosialt |
|||
Endring/utvikling |
|||
Yrkesetisk |
Faglig kompetanse
Gjennom studiet skal studenten utvikle kunnskaper om, holdninger til og ferdigheter i å lede praktiske og estetiske utviklingsprosesser på alle trinn i grunnskolen, ved kulturskoler og annet lærerarbeid knyttet til ulike instanser innen kunst og kulturliv. Dette innebærer å kunne
· Reflektere over pedagogikkens egenart som vitenskapsfag, studiefag og yrkesfag
· Være bevisst egen rolle som pedagog i spenningsfeltet mellom sosialisering og personalisering
· Skape estetiske erkjennelsesopplevelser med de ulike kunstformene som kommunikasjonskanal
Didaktisk kompetanse
Gjennom studiet skal studenten utvikle kunnskaper om, holdninger til og ferdigheter i å organisere målrettede utviklingsprosesser på en kreativ, etisk og estetisk måte. Dette innebærer å kunne
· Ta reflekterte beslutninger i forhold til de grunnleggende didaktiske nøkkelområdene mål, innhold, læringsaktivitet, forutsetninger og evaluering på ulike områder og nivå av pedagogisk virksomhet; herunder kunne håndtere læreplananalyse, læreplanutvikling og læreplanvurdering
· Begrunne egne didaktiske valg fra et filosofisk, teoretisk og praktisk perspektiv i forhold til egen planlegging, gjennomføring og vurdering av læringsprosesser tilpasset enhver elev
· Utnytte kunstfagenes potensialer for å sikre den enkelte tilpasset opplæring gjennom gode, kreative opplevelser, og slik bidra til å realisere skolens overordnede mål om å utdanne ”Det Integrerte Menneske” og gi alle elever grunnleggende ferdigheter i å lese, skrive, uttrykke seg muntlig, regne og bruke digitale verktøy.
Sosial kompetanse
Gjennom studiet skal studenten utvikle kunnskaper om, holdninger til og ferdigheter i sosial dannelse i møte med andre mennesker som direkte og indirekte er involvert i den pedagogiske virksomheten. Dette innebærer å kunne
· Vedlikeholde og utvikle demokratiske og lærende fellesskap ved å gi og ta ansvar for å starte, opprettholde og justere sosiale samspill, og på den måten bidra til utvikling av egen og andres selvbestemmende selvforståelse.
· Skape gode sosiale relasjoner ved å observere, lytte, forstå og respektere andres handlinger og synspunkter ut i fra individuelle og kulturelle forutsetninger, og dermed bidra til løsningsorientert kommunikasjon og samarbeid med elver, foresatte, kolleger og kulturinstitusjoner i lokalsamfunnet.
· Anvende sin egen estetiske følsomheten for nyanser i arbeidet med å lede gruppeprosesser der kunstnerisk virksomhet stimuleres av og stimulerer til det skapende flerkulturelle samfunn.
Endrings- og utviklingskompetanse
Gjennom studiet skal studenten utvikle kunnskaper om, holdninger til og ferdigheter i å være ”en skapende verdensborger” som bidrar til bærekraftig utvikling på det personlige, kulturelle og globale plan. Dette innebærer å kunne …
· Vurdere pedagogisk virksomhet og egen kompetanse i lys av grunnleggende livsverdier, utdanningspolitiske dokumenter, oppfatninger i det offentlige rom, iverksatt undervisning og erfarte læringsopplevelser.
· Delta i lokalt utviklingsarbeid og styrke egen kompetanse.
· Bidra til å prege utviklingen i yrket som faglærer i praktisk-estetiske fag.
Yrkesetisk kompetanse
Gjennom studiet skal studenten utvikle kunnskaper om, holdninger til og ferdigheter i fagområdet etikk relatert til pedagogisk virksomhet. Dette innebærer å kunne …
· Analysere hvilke verdier som ligger til grunn for egne og andres pedagogiske valg i forhold til ”det gode, det sanne og det skjønne” i liv og lære.
· Håndtere etiske utfordringer i yrket ved å vurdere læringssituasjonen i lys av de grunnleggende verdiene opplæringen bygger på; herunder kunne vurdere alternative valg, drøfte asymmetrien mellom lærer og elev og opptre profesjonelt i samarbeid med hjemmet.
· Utforske forholdet mellom etiske og estetiske dimensjoner i inntrykk, avtrykk og uttrykk skapt gjennom ulike kunstformer av en selv og andre.
Innhold
Fagets kjerne - Hovedemner og delemner
1. studieår
Læreren og elevene
· sentrale begreper og teorier om barns og unges modning, utvikling og læring
· estetiske læreprosesser
· tilpasset opplæring
· tilrettelegging for gode gruppeprosesser og kommunikasjon
· kort innføring i noen spesialpedagogiske problemstillinger
· observasjon og individuelle opplæringsplaner
Læreren og skolen
· skolen som organisasjon - en introduksjon
· skolens begrunnelse, mandat og verdigrunnlag
· bærende mål, prinsipper og retningslinjer i læreplanverk
· sentrale didaktiske modeller
· sentrale arbeidsmåter og organisasjonsformer i grunnskole og videregående
· skole, bl. a. tema- og prosjektarbeid
Læreren og samfunnet
· barn og unge som del av den lokale, nasjonale og globale kulturen
· forebyggende arbeid i forhold til barn og unge med sosiale og emosjonelle vansker og elever i kritiske livssituasjoner
2. studieår
Læreren og elevene
· dokumentere erfaringer fra praksis
· skolens rolle som del av barn og unges kultur- og oppvekstmiljø
Læreren og skolen som organisasjon
· enhetsskolen
· ledelse og organisasjonsutvikling
· vurdering
· hjem - skole samarbeid og lokaltilpasset opplæring
Læreren og samfunnet
· kulturmangfold og etnisitet
· skolen som del av den lokale, nasjonale og globale kulturen
· sentrale sider ved skolehistorien
· etisk refleksjon
Organisering
Organisering, arbeids- og undervisningsformer
Studiet i pedagogikk har et omfang på 30 studiepoeng som er jevnt fordelt over 1. og 2. studieår i den helhetlige faglærerutdanningen. Selv om pedagogikkstudiet avsluttes etter andre studieår, ivaretas den pedagogiske dimensjonen gjennom alle tre årene, ved at fagdidaktikk og praksisopplæring også inngår i tredje studieåret. På denne måten får didaktisk refleksjon en sammenbindende funksjon både i studiet og i enkeltstudentens helhetlige kompetanseutvikling. I tråd med rammeplanen for faglærerutdanning i praktisk-estetiske fag, er didaktikk et sentreringspunkt for opplæringen i pedagogikk.
Det faglige innholdet er organisert i to: På den ene siden studie av teorier og begreper med støtte i litteratur, og på den annen side som bearbeiding av lærestoff med støtte i praksis og arbeid med tverrfaglige emner.
Studentene skal delta aktivt i planlegging, organisering og vurdering av studiet, og det skal så langt råd relateres til praksis. Organisering og arbeidsformer bør legges opp slik at det dannes en naturlig progresjon i studiet med vekt på grunnleggende kompetanser innledningsvis og mer krevende kompetanser videre i studiet. Arbeidsformer vil bli ytterligere konkretisert og utdypet i tema- og semesterplaner. Det vises også til egen plan for praksis som beskriver organisering og oppgaver knyttet til praksisopplæringen.
De arbeidsoppgavene en lærer skal beherske i sin yrkesutøvelse krever erfaring fra varierte arbeidsformer, og eksempler på arbeidsformer som vil bli benyttet i dette studiet er selvstudium, forelesning, observasjon, veiledning, interaktive læringsformer (som IKT), framstilling skriftlig og muntlig, gruppearbeid etc.
For å sikre at studentene utvikler en integrert og internalisert pedagogisk - didaktisk kompetanse, er deler av studiet i pedagogikk gjort obligatorisk. Detaljer om dette vil gå fram av semesterplanene, men til vanlig gjelder det arbeid i kollokviegrupper, prosjekt og temaarbeid, innlevering av skriftlige arbeider samt for- og etterarbeid til praksis.
Dokumentasjon og arbeidskrav
Studentens arbeid skal dokumenteres gjennom følgende oppgaver
· Praksis
· Profesjonskunnskap (fellesfaglige emner)
· Pedagogikkrelaterte emner
1. studieår
1. Studie av teorier og begreper med støtte i litteratur
- psykologi: estetiske læreprosesser, utviklingspsykologi, sosialpsykologi, læringspsykologi
- didaktikk: generell didaktikk, læreplanverket, planlegging, observasjon, tilpasset opplæring (TPO) og spesialpedagogiske emner
Arbeidsformer: forelesninger, selvstudium, kollokviegrupper, skriftlig dokumentasjon
2. Bearbeiding av lærestoff med støtte i praksis og egne arbeidsprosesser
· psykologi: praksisoppgaver, drøftingsoppgaver, seminarinnlegg, rapporter
· didaktikk: praksisoppgaver, drøftingsoppgaver, seminarinnlegg, rapporter
Arbeidsformer: gruppearbeid, problembasert læring, feltarbeid og observasjon, skriftlig og muntlig dokumentasjon
2. studieår
1. Studie av teorier og begreper med støtte i litteratur
· Skolen, samfunnet og kulturen: Pedagogiske grunnlagsproblemer, praktisk og estetisk dannelse, skolehistorie
· Skolen som organisasjon: Det norske skolesystemet, skolen i lokalsamfunnet, andre kulturinstitusjoner, organisasjonsteori, skolen i et internasjonalt perspektiv
Arbeidsformer: forelesninger, selvstudium, kollokviegrupper, skriftlig dokumentasjon
2. Bearbeiding av lærestoff med støtte i praksis
· Skolen, samfunnet og kulturen: Praksisoppgaver, drøftingsoppgaver, seminarinnlegg
· Skolen som organisasjon: Praksisoppgaver, drøftingsoppgaver, seminarinnlegg
· Tverrfaglig prosjektarbeid (Inngår i de fellesfaglige emner – interart)
· Grunnleggende kunnskap om lærerens rolle i den grunnleggende lese- og skriveopplæringen i skolen (Inngår i de fellesfaglige emner GLS)
Arbeidsformer: Gruppearbeid, skriftlig og muntlig dokumentasjon, feltarbeid og observasjon, tverrfaglig prosjektarbeid, fellesfaglige arbeider.
Vurderingsformer
1. semester Observasjonsoppgave i gruppe tilknyttet de to første praksisukene – felles for alle fag. Godkjent/ikke godkjent
Individuell oppgave utviklingspsykologi/ gruppepsykologi (maks. 3 sider) med påfølgende muntlig individuell redegjørelse
Med karakter som teller 20 % av samlet karakter i faget.
2. semester Gruppeoppgave i didaktikk (maks. 5 sider) tilknyttet fleksibel praksis og studieårets teoretiske emner. Gruppeframlegging i plenum.
Individuell dokumentasjon tilknyttet gruppeoppgaven Gradert karakter der gruppekarakter og individuell karakter likestilles og utgjør til sammen 30% av samlet karakter i faget
3. semester Skriftlig individuell eksamen (seks timer) som utgjør 30% av samlet karakter i faget.
4. semester Fordypningsoppgave i gruppe (maks. 10 sider)
Muntlig individuell dokumentasjon med utgangspunkt i fordypningoppgaven og øvrige sentrale temaer i faget
Gradert karakter der gruppekarakter og individuell karakter likestilles og utgjør til sammen 20% av samlet karakter i faget
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Bjørn Aasland <bjorn.aaslandSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 09.09.2010