Pedagogikk PPUPED30
Læringsmål
Innledning
Denne fagplanen bygger på Rammeplan for praktisk-pedagogisk utdanning, fastsatt 3. april 2003 av Utdannings- og forskningsdepartementet.
Å være lærer i dagens samfunn krever kompetanse på flere felter. For det første kreves en solid faglig kompetanse i de fagene en skal undervise. Læreryrket er særlig knyttet til didaktisk kompetanse som en forutsetning for å hjelpe barn og unge til å utvikle sin personlige danning og bidra til fellesskapet på en meningsfull måte. Læreryrket krever også høy grad av sosial kompetanse for å kunne møte de mange utfordringer som læreren møter i samarbeid med kolleger, foreldre og elever med ulik bakgrunn og erfaring. I vår tid trenger læreren endrings- og utviklingskompetanse når de skal være med å fornye skolens innhold og arbeidsformer. I et pluralistisk samfunn med ulike kulturer, oppfatninger, holdninger og ytringsformer må læreren også kunne være en aktiv medspiller med støtte i en klart formulert yrkesetisk kompetanse. Studiet i pedagogikk er derfor lagt opp slik at det kan fremme sammenheng i opplæringen og hjelpe studentene til å utvikle en helhetlig kompetanse med støtte i praksis, fagstudier og samhandling med andre studenter og fagpersoner.
Studiet i pedagogikk dreier seg om hvordan mennesker utvikler seg og lærer i interaksjon med sine omgivelser. Innsikt i pedagogikk er av grunnleggende betydning for lærere i sin yrkeshverdag. Denne innsikten skal studentene få gjennom teoretiske studier, handling og refleksjon over handling. Studentene skal kunne analysere og reflektere over hva som fremmer læring med utgangspunkt i kunnskap om sentrale pedagogiske problemstillinger.
Pedagogikk er et mangesidig fag og omfatter delområder som idéhistorie, didaktikk, filosofi, psykologi og sosiologi. Pedagogikk handler om de kunnskaper, ferdigheter og holdninger som læreren trenger i møte med elevene, skolen og samfunnet. Gjennom studiet skal studentene utvikle et profesjonelt grunnlag for arbeid i grunnskole, videregående opplæring, voksenopplæring og annen pedagogisk virksomhet.
Studiet i pedagogikk er i samsvar med gjeldende rammeplan bygget rundt følgende tre målområder:
- læreren og eleven
- læreren og skolen som organisasjon
- læreren og samfunnet
Den faglitteratur og de praktiske pedagogiske problemstillinger som reises i studiet vil derfor gjenspeile disse målområdene, og fagplanen vil også ha en tilsvarende innholdsmessig tredeling med hensyn til de aktuelle målområdene. I løpet av studiet skal studentene utvikle nødvendig kompetanse som framtidige lærere ved å tilegne seg:
- kunnskap om barn, unge og voksnes og læring, og derved kunne kartlegge og vurdere elevers utviklingsnivå, kompetanse, interesser, læringsstrategier og andre læreforutsetninger for en individuelt tilpasset opplæring.
- praktiske ferdigheter i forhold til å planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning og læring og kunnskap om ulike didaktiske alternative modeller
- kunnskap om ulike arbeids – og vurderingsformer som fremmer differensiering og elevaktivitet
- kunnskap med tanke på å utvikle evne til å respektere den enkelte elev og gi støtte barn, unge og voksne i krisesituasjoner
- kunnskap som gjør dem i stand til å gjøre rede for, anvende og vurdere om læreplaner, lovverk og andre styringsdokumenter og det grunnlag som disse bygger på
- et bevisst forhold til seg selv som rollemodell, veileder og tydelig leder i et elevaktivt skolemiljø
- tilstrekkelig kunnskap om skolen som organisasjon til å forstå de prosesser som kjennetegner godt fungerende organisasjoner, slik at de kan bidra til videre utvikling av fysiske og sosiale arbeids- og læringsmiljø
- kunnskap som skaper bevissthet om skolens historiske, aktuelle og framtidige rolle som samfunnsinstitusjon og kulturbærer
- kunnskap som gjør dem i stand til å forstå hvordan samfunnsutviklingen preger og preges av ungdomskultur, og unges oppvekstsituasjon og voksne utdanningssøkende i ulike livssituasjoner.
- bevisste faktabaserte normer og holdninger som må være en forutsetning for å skape et godt flerkulturelt og inkluderende læringsmiljø i skolen
Innhold
Pedagogikk inngår som en profesjonsdannende og sammenbindende komponent i faglærerutdanninga. Pedagogikk handler om kunnskaper, ferdigheter og holdninger som læreren trenger i møte med elevene, skolen som organisasjon og samfunnet. Studiet i pedagogikk skal stimulere til personlig vekst, utvikling og yrkesetisk bevissthet i relasjon til profesjonsutdanninga. Gjennom teoretiske studier, handling og refleksjon over handling, skal studentene få den pedagogiske innsikt som er av grunnleggende betydning for lærere i yrkeshverdagen. Studentene skal derfor sette seg inn i, analysere og reflektere over hva god undervisning og gode læringsmiljø betyr for barn, unge og voksnes læring og utvikling.
De ulike målområdenes omfang og innhold.
1. Læreren og eleven (10 studiepoeng)
I denne delen av studiet skal studentene særlig konsentrere seg om relasjonen lærer og elev og tilegne seg grunnleggende forståelse for barn, unge og voksnes utvikling og læring. I tillegg skal de gjøre seg kjent med gjeldende læreplanverk, og hvordan skolen skal møte elever med ulike forutsetninger med hensyn til alder, sosiokulturell bakgrunn og ulike livssituasjoner. Lærerens arbeid, innsikt og forståelse er av betydning for læringsmiljøet. Derfor vil en i denne delen av studiet arbeide med analyse og tilrettelegging av et godt opplæringsmiljø, der fellesskap og tilpasset opplæring vil stå sentralt.
Hovedmomenter i denne delen av studiet vil være:
- Sentrale begreper og teorier om barn og unges utvikling og læring
- Observasjon
- Sosialpsykologi og tilrettelegging for gode gruppeprosesser
- Tilpasset opplæring
- Spesialpedagogisk tilnærming
- Tilrettelegging, gjennomføring og vurdering av egen praksis
- Vurdering av ulike didaktiske modeller
- Voksepedagogikk
- Obligatorisk veiledningskurs
2. Læreren og skolen som organisasjon (10 studiepoeng)
Denne delen av studiet handler om læreren i relasjon til skolen som organisasjon. Her vil en fokusere ulike strukturelle og dynamiske forhold som preger skolen som organisasjon. En vil derfor ta opp organisajonsteoretisk og organisasjonpsykologiske tema, i tillegg til de interne og eksterne rammer som bestemmer lærerens handlingsrom.
Hovedmomenter her vil være:
- Skolen som organisasjon
- Skolens begrunnelse, mandat og verdigrunnlag
- Bærende mål ,prinsipper og verdigrunnlag i gjeldende læreplaner
- Ulike arbeidsmåter og alternative didaktiske løsninger
- Ledelse – og organisasjonsutvikling
- Ulike aktører som virker inn på skolen som organisasjon
- Skolekoder og skolekultur/organisasjonskultur
3. Læreren og samfunnet (10 studiepoeng).
Samfunnet påvirker skolen og skolen påvirker samfunnet. Samfunnets kulturelle, politiske, økonomiske og etiske strømninger påvirker skolen og gir rammer som skolen må forholde seg til. På samme måte vil skolen stå helt sentralt i forhold til en ønsket samfunnsutvikling og det samfunn man ønsker å skape i framtida. I et samfunn i utvikling vil derfor skolen ha en sentral rolle som samfunnsinstitusjon. Med sin produserende, så vel som reproduserende funksjon, spiller skolen en aktiv rolle i et samfunn, ikke minst i relasjon til å gi barn og unge sunne holdninger og en kompetanse som de trenger i nåtid og framtid. Her vil de etiske sidene ved lærerrollen bli fokusert og drøftet. Lærerne skal ikke bare arve en skolekultur, men hele tiden være med på å skape de kvalitativt best mulige og adekvate læringsmiljø.
Hovedmomenter her vil være:
- Barn og unge som kulturbærere og konsekvenser for arbeid i skolen.
- Tilpasset opplæring, individualisering og inkludering
- Forebyggende arbeid blant barn og unge med sosiale og emosjonelle vansker og elever i kritiske livssituasjoner
- Kulturelt mangfold og etnisitet
- Sentrale sider av skolehistorien
- Lærerrolle og de etiske forhold som knytter seg til denne
- Sosiale forhold som påvirker barn og unges oppvekstmiljø ( For eksempel mediesamfunnet, mobbing som fenomen, familiestruktur, vold, misbruksproblematikken mv.)
Organisering
Pedagogikkdelen av studiet vil bli lagt til første semester, med avsluttende eksamen ved semesterslutt i desember. For deltidsstudentene vil dette innebære at de har gjort en arbeidsinnsats tilsvarende 15 studiepoeng til samme tidspunkt. De resterende 15 studiepoengene legges til deres 3. semester, med sluttprøve.
Studentene skal delta aktivt i planlegging, organisering og vurdering av studiet. Organisering og arbeidsformer bør legges opp slik at det dannes en naturlig progresjon i studiet med vekt på grunnleggende kompetanser innledningsvis og mer krevende kompetanser videre i studiet. Arbeidsformer vil bli mer konkretisert og utdypet i tema- og semesterplaner. Det vises også til egen plan for praksis som beskriver organisering og oppgaver knyttet til praksisopplæringen.
De arbeidsoppgavene en lærer skal beherske i sin yrkesutøvelse krever erfaring fra varierte arbeidsformer, og eksempler på arbeidsformer som vil bli benyttet i dette studiet er selvstudium, forelesning, observasjon, veiledning, oppgaver knyttet til praksisopplæringen, interaktive læringsformer (som IKT), framstilling skriftlig og muntlig, gruppearbeid etc. I løpet av studiet kan det på semesterplanen avsettes tid til leseperioder i et nærmere angitt antall uker.
Det vil bli gitt innledende forelesninger for samlet studentgruppe i høstsemesteret. Dette vil være oversiktsforelesninger som sammen med litteraturstudier, vil gi studentene en felles referanseramme, slik at de i etterkant kan fordype seg i stoffet. Denne dybdeorienteringen kan foregå i basisgrupper, som selvstendig studiearbeid med gitte problemstillinger knyttet til fagstoffet, eller som forberedelse til fralegging av ulike arbeider for samlet studentgruppe. I tillegg vil mye av studiet foregå i de basisgrupper som etableres lokalt, og da i den delen av semesteret, hvor ikke studentene er samlet på høgskolen. Ikke minst vil dette gjelde arbeid med fellesprosjekt og mappedokumentasjoner.
Siden en forsøker å tilstrebe en praksisnær og funksjonsorientert tilnærming i studiet, vil problemorientert undervisning og refleksjonsorientering stå sentralt. Dette forutsetter en aktiv studentdeltakelse, hvor medinnflytelse og medansvar bør prioriteres. Til deler av studiet vil det derfor bli stilt krav om obligatorisk deltaking. Til vanlig vil dette gjelde arbeid i basisgrupper, innlevering av mappedokumenter, samt alt for – og etterarbeid i forbindelse med praksis. Annen obligatorisk deltaking vil gå fram av den semesterplan som blir utdelt ved semesterstart.
Vurderingsformer
Det leveres diverse skriftlige arbeid knyttet til praksis. Disse oppgavene klargjøres fremfor hver praksisperiode. Disse arbeidene vurderes til ”Bestått” eller”Ikke bestått”.
Datoer for innleveringer vil fremgå av semesterplaner.
- Det leveres en individuell skriftlig oppgave (hjemmeoppgave)
- Det skal leveres et forsknings- og utviklingsarbeid utført i gruppe. Retningslinjer for og krav til dette arbeidet klargjøres ved semesterstart det semesteret det skal innleveres.
- Det avholdes en avsluttende skriftlig individuell prøve, under eksamensvilkår.
Før studentene kan fremstille seg til skriftlig eksamen i faget, må alle obligatoriske innleveringer være vurdert til bestått. Praksis i semesteret må også være vurdert til bestått.
Eksamen og karaktersetting
- Den individuelle skriflige oppgaven utgjør 20 % av vurderingsgrunnlaget
- Forskning- og utviklingsarbeidet utført i gruppe utgjør 30 % av vurderingsgrunnlaget
- Individuell skriftlig prøve utgjør 50 % av vurderingsgrunnlaget
Det gis én gradert karakter på vitnemålet, gradert fra A til F hvor A er beste og E er laveste ståkarakter. Hvert delemne må ha karakteren ”bestått” for at hovedemnet skal være bestått.
For øvrig vises til egen ”Forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark”
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Roar Huseby <roar.husebySPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Helge Røys - 30.12.2009