Småbarnspedagogikk 30SMÅB

Læringsmål

Studiet i småbarnspedagogikk er for dem som vil arbeide profesjonelt med de aller yngste barna (0-3 år) i samfunnet vårt. Gjennom dette studiet får studentene oppdatert kunnskap om det som foregår av ny forskning rundt denne aldersgruppen. Gjennom studiet ønsker en å utvikle studentens pedagogiske innsikt og faglige dyktighet i å arbeide med barn i alderen 0-3 år. Studiet fokuserer på relasjonenes betydning for lek, læring og utvikling, hvor kvaliteten på den voksnes samspillsevne utgjør sentrale komponenter.

Studentene skal tilegne seg kunnskaper og øke sin kompetanse ved:

* å utvide sin forståelse for små barns væremåte og deres læring gjennom lek og sosialt samspill

* å bli bevisst på kvaliteten i samspillet mellom barn og voksen

* å bli bevisst sin rolle som oppdrager, kulturformidler og omsorgsperson

* å bruke fagområdene i rammeplanen og se deres betydning for barnas læringsmiljø

* å skaffe seg utvidet kompetanse til å planlegge, gjennomføre og vurdere gode barnehagetilbud for barn under tre år ut fra Rammeplanens innhold og oppgaver (R-06)

* å styrke evnen til kritisk refleksjon omkring pedagogisk arbeid med små barn, og gjennom det evnen til veiledning og samarbeid med personal, foreldre og andre voksne

* å skaffe seg økt bevissthet i forhold til samfunnets politikk i forhold til småbarnsfamilier og de yngste barna

Innhold

Fordypningen består av to hovedemner der hver del utgjør 15 studiepoeng. Andre fag vil inngå som en del av hoveddel 1 og utgjøre tilsammen 6 studiepoeng.

Hovedemne1: De minste barnas væremåte, deres relasjoner til andre og personalets roller i kommunikasjon med små barn (15 studiepoeng)

Hovedemne 2. Syn på barn og barndom og mangfold i barnehagen (15 studiepoeng)

Innhold hovedemne 1.

Nyere forskning framhever samspillets betydning for barns utvikling og læring. Derfor vektlegges arbeidet med bevisstgjøring av studentenes holdninger og handlinger. Herunder kunnskap og handlingsdyktighet i forhold til empati, anerkjennelse, og å analysere samspill mellom barn-voksen, voksen-voksen og barn imellom. Denne delen fokuserer på de minste barnas lek og utforsking. Fagområdet tar utgangspunkt i det aktive og utforskende barnet i forhold til opplevelser, materiell og lekemiljø.

Aktuelle tema.

- anerkjennende væremåter

- nyere forskning om de minste barna

- de minste barnas lek og læring

- de minste barnas medvirkning

- toddlerkultur

- tilknytning

- de minste barnas utforsking og meningsskaping

Innhold hovedemne 2:

Innholdet i voksenrollen i forhold til de minste barna er omfattende,og en bevissthet om dette er nødvendig. En yrkesetikk som er forankret i et nytt syn på barn og barndom krever kunnskap og tar tid å utvikle. Gjennom refleksjon og veiledning vil studentene oppdage hvordan voksenrollen kommer til uttrykk på varierte måter. Studenten vil få kjennskap til ulike barnehageformer og mangfold i barnehagen.

Aktuelle tema:

- syn på barn og barndom

- mangfold i barnehagen

- kritisk refleksjon

- pedagogisk dokumentasjon

- vitenskapsteori og metode

Organisering

I studiet legges det opp til variasjon i arbeidsformer. Forelesning, refleksjon, diskusjon, veiledning, praktiske øvelser, muntlig og skriftlig formindling vil være sentrale elementer. Diskusjoner og veiledning kan også foregå på nett. Samlings- og nettbaserte tilbud vil ha en organisering som er tilpasset studieformen, med noe større vekt på bruk av Internett etc.

Oppgaver vil kreve samarbeid og kontakt med praksisfeltet, bla. i tilknytning til bacheloroppgave.

Studiet er i innhold og i form først og fremst siktet inn mot framtidig yrkessituasjon. Det pekes på sammenhengen mellom teori og praksis. Integrering av disse to aspektene bør blant annet gi seg utslag i refleksjon individuelt og sammen med medstudenter og lærere, både i undervisningssituasjoner og via Internett. Studiet forutsetter stor egenaktivitet og at den enkelte har tilgang til PC og Internett.

Obligatorisk deltaking og arbeidskrav

Undervisningen på samlingene er obligatoriske, og krever 80% tilstedeværelse.

Alle arbeidskrav må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Arbeidskrav hovedemne 1:

- Studenten skal planlegge, gjennomføre og dokumentere en tverrfaglig praktisk, didaktisk oppgave.

Arbeidskrav hovedemne 2:

- Utarbeidelse av prosjektskisse i forbindelse med bacheloroppgave. Godkjent/ikke godkjent.

- Deltakelse og muntlig presentasjon på arbeids - og veiledningsseminar i forbindelse med bacheloroppgave. Godkjent/ikke godkjent.

Bacheloroppgave er knyttet til studiet. Se HIT sine retningslinjer.

Vurderingsformer

Hovedemne 1:

Individuell skriftlig oppgave. Vurderes etter karakterskala A-F. Oppgaven teller 40% av endelig karakter.

Muntlig presentasjonsoppgave, gruppe. Vurderes etter karakterskala A-F. Oppgaven teller 20% av endelig karakter.

Hovedemne 2:

Bacheloroppgave. Se HIT sine retningslinjer. Bacheloroppgaven vurderes etter karakterskala A-F, og teller 40% av endelig karakter.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Marit Bøe <Marit.BoeSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Helge Røys - 30.12.2009