Spesialpedagogikk påbygging 2 30SPESP2

Læringsmål

Målet for studiet er å videreutvikle studentenes kunnskap og evne til refleksjon knyttet til funksjons- og lærevansker sett i et interaksjonsperspektiv. Fokus rettes mot å forebygge, avhjelpe og redusere vansker innenfor emnene til de tre modulene (se innhold).

Innhold

Hver av de tre modulene à 10 studiepoeng,

  • Sosiale og emosjonelle lærevansker
  • Språk-, lese og skrivevansker
  • Migrasjonsrelaterte lærevansker

kan taes enkeltvis og uavhengig av hverandre.

Sosiale- og emosjonelle lærevansker (10 studiepoeng)

Målsetting

Målet er å utvikle forståelse og kunnskap om teoretiske og empiriske tilnærminger til hvordan sosiale- og emosjonelle lærevansker kan forklares, forebygges og reduseres i barnehage og skole.

Innhold

- Tilnærminger til sosiale- og emosjonelle lærevansker

- Tilknytningens betydning

- Risiko- og beskyttelsesfaktorer

- Virksomme tiltaksmodeller

Litteratur

Ca 700 s.

Arbeidsformer

Arbeids- og læringsformene i studiet vil veksle mellom samlinger med forelesninger/seminar, nettbaserte diskusjoner og individuelt arbeid med bla en obligatorisk arbeidsoppgave, der et muntlig framlegg kan inngå. Semesterplan vil angi nærmere omfang av obligatoriske komponenter.

Språk-, lese- og skrivevansker (10 studiepoeng)

Målsetting

Målet er å utvikle forståelse og kunnskap om teoretiske og empiriske tilnærminger til hvordan språk-, lese-, og skrivevansker kan forklares, forebygges og avhjelpes i barnehage og skole.

Innhold

- Tilnærminger til språkvansker og læring

- Tilnærminger til lese- og skrivevansker

- Spesifikke språk-, lese- og skrivevansker

- Risiko- og beskyttelsesfaktorer

- Forebyggende og evidensbaserte tiltak

Litteratur

Ca 700 sider

Arbeidsformer

Arbeids- og læringsformene i studiet vil veksle mellom samlinger med forelesninger/seminar, nettbaserte diskusjoner og individuelt arbeid med bla en obligatorisk arbeidsoppgave, der et muntlig framlegg kan inngå. Semesterplan vil angi nærmere omfang av obligatoriske komponenter.

Migrasjonsrelaterte lærevansker (10 studiepoeng)

Målsetting

Målet er å utvikle forståelse og kunnskap om teoretiske og empiriske tilnærminger til hvordan migrasjonsrelaterte lærevansker kan forklares, forebygges og avhjelpes i barnehage og skole.

Innhold

- Tilnærminger til migrasjonsrelaterte lærevansker

- Kriser og traumer

- Tospråklighet, morsmål og andrespråk

- Samarbeid med foreldre

- Forebyggende og evidensbaserte tiltak

Litteratur

Ca 700 sider

Arbeidsformer

Arbeids- og læringsformene i studiet vil veksle mellom samlinger med forelesninger/seminar, nettbaserte diskusjoner og individuelt arbeid med bla en obligatorisk arbeidsoppgave, der et muntlig framlegg kan inngå. Semesterplan vil angi nærmere omfang av obligatoriske komponenter

Organisering

Studiet organiseres som delvis nettbasert med 2-3 samlinger per modul.

Undervisning og læring foregår

  • via klasserom på nett
  • på fysiske samlinger
  • ved selvstudium

Det gis obligatoriske oppgaver innenfor hver modu med nærmere beskrivelse i semesterplanenl.

Mye av kommunikasjonen mellom student og faglærer skjer via nettet. Studentene oppfordres til å holde kontakt og kommunisere med hverandre på nettet. Det er derfor helt nødvendig at studenten har tilgang til datamaskin med tilkobling til internett.

Vurderingsformer

Det arrangeres eksamen etter hver modul. *) Se også alternativ vurdering for 30 stp – nedenfor

Eksamen kan avlegges når de obligatoriske kravene som er utdypet i semesterplanen er godkjent/vurdert til bestått.

Eksamen består av en skriftlig individuell prøve knyttet til oppgitt emne med utgangspunkt i et gitt kasus.

Det vil foreligge retningslinjer som gir nærmere beskrivelse av innholdet i eksamens-oppgavene for de enkelte emnene.

Den skriftlige prøven er på 4 timer.

Det gis graderte tallkarakterer fra A til F for hver modul, der A er høyeste karakter og E er laveste ståkarakter. F er ikke bestått.

*) Alternativ vurderingsform ved 30 stp:

Arbeidskrav 1 og 2: Faglige, didaktiske casedrøftinger i basisgruppe.

Vurderes til bestått/ikke bestått.

Arbeidskrav 3: Fagartikkel

Vurderes til bestått/ikke bestått.

Alle arbeidskravene må være bestått før man kan gå opp til avsluttende prøve.

Sluttevaluering i 2. semester:

Skriftlig 6 timers prøve, som innbefatter alle temaer og hele pensum. Gis gradert karakter. Vektes 100 % av sluttkarakter.

Hvilken vurderingsform som skal benyttes må avtales/avklares ved studiestart, evt. så tidlig som mulig etter oppstart.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Tone Marit Tesdal <Tone.M.TesdalSPAMFILTER@hit.no>,Anne Grethe M. Lauritzen <Anne.G.LauritzenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Anne Grethe Mjøberg - 25.06.2010