Familie, oppvekst og sosialisering 981EMN1

Læringsmål

981EMN1 Familie, oppvekst og sosialisering, skal studentene:

  • utvikle kunnskap om oppvekst i det moderne samfunn, endrede familieforhold og utfordringer knyttet til ulike sosialiseringsarenaer
  • utvikle bevissthet om flerkulturelle muligheter og utfordringer
  • få forståelse av ulike risikofaktorer for barn og unge og av relasjonenes betydning for å fremme samarbeid, deltakelse og dialog mellom barn og unge og voksne
  • få kunnskap om profesjonell yrkesutøvelse og profesjonelle organisasjoner
  • få innsikt i tiltak som kan forebygge sykdom, marginalisering og sosial eksklusjon hos barn og unge
  • få økt forståelse av den betydningen tverrfaglig samarbeid har for forebygging
  • omsette ny innsikt og nye perspektiver i tiltak og handlinger som bidrar til mestring og forebygging av helsemessige og psykososiale vansker hos barn og ungdom

Innhold

I 981EMN1 Familie, oppvelst og sosialisering rettes fokus mot ulike sosialiseringsfaktorer og sosiokulturelle forhold som har betydning for barn og unges oppvekst og identitetsutvikling. Dette inkluderer også drøfting av helsemessige og psykososiale problemer hos barn og unge og deres familier. Flerkulturalitet og barne- og ungdomskultur er sentrale områder i studiet.Studentene skal utvikle forståelse for ulike dilemmaer og utfordringer som barn og unge står overfor i sosialiseringsprosessen. Gjennom slik innsikt skal studentene utvikle en kritisk bevissthet om hvordan barn og unge utfordres i forhold til egen sårbarhet, og i forhold til å mestre eget liv. Dette innebærer også kunnskap om hvordan ulike systemer og kulturer gjennom sin måte å møte barn og unge på, kan bidra både til forebygging og til forsterking av psykososiale vansker. Prosesser som omfatter marginalisering og stigmatisering er sentrale problemfelt. Den skisserte fagkunnskapen er et grunnlag for å utvikle handlingskompetanse i helse- og sosialfaglig forebyggende arbeid.

Familie, oppvekst og sosialisering, inneholder følgende hovedteamer:

  • barndom og oppvekst i det moderne samfunn
  • flerkulturelle muligheter og utfordringer
  • ungdom og ungdomskultur
  • oppvekst og risiko
  • skolen som sosialiseringsarena
  • profesjonell yrkesutøvelse og organisasjonsutvikling

Organisering

Arbeids- og læringsformer: Forelesninger, seminarer, gruppearbeid og individuelt arbeid. Studentene får ulike arbeidsoppgaver som de jobber med individuelt og i gruppe. Disse oppgavene skal utvikle studentenes kompetanse når det gjelder skriftlig og muntlig fremstilling.

Det er obligatorisk deltakelse på seminarer.

Vurderingsformer

Emnekode: 981EMN1
Emnenavn: Familie, oppvekst og sosialisering
Som avslutning på emne 1 gjennomføres individuell besvarelse over en uke.

Oppgaven skal ha et omfang på rundt 5000 ord.

Oppgaven vurderes med gradert karakter (A-F). Vurderingen gis egen emnekarakter på vitnemålet.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Hilde Larsen Damsgaard <hilde.damsgaardSPAMFILTER@hit.no>,Anne Thronsen <anne.thronsenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 09.09.2010