Kunnskapsbasert sykepleie i et livsløp 051HOEM1
Læringsmål
Hovedemne 1 skal bidra til at studenten:
- Utvikler en begynnende undersøkende og kritisk tilnærming til kunnskap og læring
- Har forståelse for sykepleiefagets historiske, etiske og vitenskapelige grunnlag
- Utvikler en begynnende forståelse for forskningsbasert utøvelse av sykepleie
- Kan beskrive sykepleiens fag og yrkesfunksjoner
- Observerer, vurderer og legger tilrette for å ivareta pasienters grunnleggende behov
- Har grunnleggende sykepleieferdigheter, og ivaretar hygieniske prinsipper
- Oppøver godt håndlag
- Utvikler evne til å møte den enkelte pasient og pårørende med varhet, innlevelse og moralsk ansvarlighet
- Erkjenner og vedkjenner seg et faglig og personlig ansvar for egne handlinger og vurderinger
- Utøver sykepleie i tråd med nasjonale og internasjonale yrkesetiske retningslinjer
- Utvikler kunnskaper og ferdigheter i å forhindre at komplikasjoner og tilleggslidelser oppstår
- Gjør rede for menneskekroppens oppbygging, funksjon, utvikling og aldring
- Har kunnskaper om ernæringsfysiologi
- Gjør rede for menneskets psykologiske utvikling og modning i et livsløpsperspektiv
- Utvikler en begynnende forståelse for helse- og sosialpolitikk
Innhold
DELEMNE 1: SYKEPLEIEFAGETS KUNNSKAPSGRUNNLAG
18 studiepoeng
Delemne 1A: Sykepleiefagets vitenskapelige grunnlag.
Delemne 1B Sykepleiefagets naturvitenskapelige grunnlag
Delemne 1C: Sykepleiefagets samfunnsvitenskapelige grunnlag
Læringsmål:
Studenten tilegner seg kunnskap om og utvikler forståelse for sykepleiefagets historiske, vitenskapelige og etiske grunnlag.
Studenten tilegner seg kunnskaper om menneskekroppens normale oppbygning, utvikling og funksjon i et livsløp.
Studenten tilegner seg kunnskaper om ernæringsfysiologi og ernæring hos eldre.
Studenten utvikler forståelse for samspillet mellom mennesket, miljø og samfunn.
Studenten tilegner seg kunnskap om menneskets psykologiske utvikling og modning
Studenten tilegner seg kunnskap om og forståelse for velferdsstatens ide, organisering og institusjoner og lovverket som regulerer dette
Innhold:
Innholdet i delemnet dekker områdene sykepleiefagets historiske utvikling, sykepleiefagets etiske og vitenskapelige grunnlag og sykepleiefagets yrkesfunksjoner. Videre dekkes menneskets grunnleggende behov for ernæring med særlig vekt på eldres ernæringsbehov, menneskets oppbygning og funksjon, psykologisk modning og vekst og menneskets samspill med omgivelsene. Helse og sosialpolitiske temaer, særlig knyttet til eldreomsorgen, vil bli fokusert.
Vurderingsformer:
Delemne 1 har en vurderingsoppgave og fire studiekrav
Delemnekode: 051HOEM1 ST 1
Minifeltarbeid - hva er sykepleie? Introduksjon til sykepleiefaget, med gruppevis innsamling og presentasjon av data, og avslutningsvis en individuell skriftlig besvarelse, 700 ord
Delemnekode: 051HOEM1 ST 2
Test i anatomi og fysiologi. Flervalgstest i anatomi og fysiologi, som foregår på nettet. Testen viser kunnskapsnivået og skal brukes for å lage en plan for videre arbeid med faget, individuelt og i læringsguppa.
Delemnekode: 051HOEM1 ST 3
Refleksjonsnotat om institusjonalisering. Individuell besvarelse, 1000 ord
Delemnekode: 051HOEM1 ST 4
Sykepleiehistorie. Oppgaven skal vise studentenes forståelse for betydningen historie og tradisjon har for dagens sykepleie. Gruppebesvarelse 3000 ord
Delemnekode 051HOEM1 1-1
Kunnskapsbasert sykepleie.
Vurderingsoppgaven skal vise studentens kunnskaper om og forståelse for sentrale begreper i sykepleiefaget. Individuell besvarelse. 2000 ord. Oppgaven vurderes med karakter A - F, og utgjør 30 % av emnekarakteren.
DELEMNE 2: HELSE OG SYKDOM
2 studiepoeng
Delemne 2A: Sykepleiefaglige perspektiver på helse og sykdom
Delemne 2B: Naturvitenskapelige og medisinskfaglig perspektiver på helse og sykdom
Delemne 2C: Samfunnsvitenskapelig perspektiv på helse og sykdom
Læringsmål:
Studenten tilegner seg kunnskap om og utvikler forståelse for helse og sykdom.
Studenten tilegner seg kunnskaper om sykdommers utbredelse og årsaker til befolkningens helsetilstand.
Studenten tilegner seg kunnskap om forholdet mellom samfunnsutvikling og helse
Studenten tilegner seg kunnskaper om og forståelse for alderdom og helse
Innhold:
Innholdet i delemnet dekker begrepene helse og sykdom sett fra sykepleiefaglig, naturvitenskapelig og samfunnsfaglig perspektiv. Det blir særlig fokusert på eldres helse og sykdomstilstander. Smittevern og hygienens betydning for sykdommers utbredelse og befolkningens helsetilstand blir vektlagt.
Vurderingsformer:
Delemne 2 har en vurderingsoppgave.
Delemnekode 051HOEM1 1-2
Prøve i smittevern
Todelt, individuell 4 timers skriftlig prøve uten hjelpemidler i mikrobiologi og hygiene.
Prøven vurderes til bestått/ikke bestått.
Både mikrobiologidelen og hygienedelen må være minst
60 % riktig for at prøven skal kunne vurderes til bestått.
DELEMNE 3: METODER FOR UTDANNING OG YRKE
4 studiepoeng
Delemne 3A: Læringsfellesskap i gruppe
Delemne 3B: Skriftlige arbeidsformer
Delemne 3C: Sykepleieprosedyrer og praktiske ferdigheter
Læringsmål:
Studenten tilegner seg kunnskaper og ferdigheter i kommunikasjon og samhandling.
Studenten tilegner seg kunnskap om og utvikler strategier for konstruktivt samarbeid.
Studenten oppøver fagspråk og utvikler repertoar i forhold til skriftlige utrykksformer.
Studenten utvikler ferdigheter i å søke litteratur.
Studenten oppøver grunnleggende ferdigheter i praktiske prosedyrer.
Studenten oppøver ferdigheter i grunnleggende førstehjelp
Innhold:
Innholdet i delemnet dekker etablering av studentrollen i læringsfellesskapet. Nødvendige kunnskaper og ferdigheter i kommunikasjon og samarbeid vil oppøves. Studentene vil få opplæring i bruk av IKT og litteratursøk. Det vektlegges utvikling av fagspråk og ulike skriftlige arbeidsformer og sjangre vil benyttes. Det vil bli undervist og veiledet i praktiske ferdigheter for yrkesutøvelse, med obligatorisk nærvær.
Vurderingsformer:
Delemne 3 har en vurderingsoppgave og fire studiekrav
Delemnekode: 051HOEM1 ST 5
Læringsfellesskap i gruppe. Læringsgruppa utarbeider kontrakt for samarbeidet og arbeidsplan for studieåret. Gruppebesvarelse. Inntill 700 ord.
Delemnekode: 051HOEM1 ST 6
Litteratursøk. Utfra en gitt tekst skal studenten identifisere 10 relevante kilder ved hjelp av litteratursøk . Gruppebesvarelse. 350 ord
Delemnekode: 051HOEM1 ST 7
Grunnleggende førstehjelp. Demonstrasjon av ferdigheter i grunnleggende førstehjelp. Individuell oppgave.
Delemnekode: 051HOEM1 ST 8
Studieårsrapport 1.år Rapport som utarbeides i forhold til oppsatte temaer for å evaluere innhold og utbytte i forhold til 1.studieår, og som munner ut i forslag til forbedringer. Studenten skal også foreslå egne læringsmål for neste studieår. 1000 ord
Delemnekode 051HOEM1 1-3
Test i grunnleggende praktiske ferdigheter.
Studenten testes enten under kliniske studier, med sykepleier og lærer tilstede, eller i KFS med to lærere tilstede. I begge tilfeller vurderes studenten i forhold til både praktiske og kommunikative sykepleieferdigheter. Utøvelsen vurderes til bestått / ikke bestått.
DELEMNE 4: KLINISK SYKEPLEIE
12 studiepoeng
Delemne 4A: Klinisk sykepleieutøvelse
Delemne 4B: Kommunikasjon og samhandling
Delemne 4C: Beslutningsprosesser i sykepleie
Delemne 4D: Klinisk sykepleie i sykehjem
Læringsmål:
Studenten tilegner seg kunnskap om og forståelse for sykepleierens funksjoner og oppgaver
Studenten oppøver grunnleggende sykepleieferdigheter
Studenten oppøver evne til å observere og vurdere sykehjemspasienters grunnleggende behov, ressurser, opplevelse av helse og evne til å mestre sin livssituasjon.
Studenten erkjenner og vedkjenner seg et faglig og personlig ansvar for egne handlinger og vurderinger.
Studenten utvikler kunnskaper om og ferdigheter i å forhindre at komplikasjoner og tilleggslidelser oppstår
Studenten utøver sykepleie i tråd med nasjonale og internasjonale yrkesetiske retningslinjer
Studenten tilegner seg kunnskaper om og ferdigheter i å ivareta sykehjemspasienten
Studenten utvikler evne til innlevelse, omsorg og samhandling med sykehjemspasienter og deres pårørende
Innhold:
Innholdet i delemnet vektlegger kunnskap og forståelse for sykepleierens funksjoner og oppgaver. Grunnleggende sykepleieferdigheter oppøves og i kliniske studier utvikles studentens evne til å vurdere og imøtekomme sykehjemspasienters behov for sykepleie.
Vurderingsformer:
Delemne 4 har en vurderingsoppgave og fire studiekrav
Delemnekode: 051HOEM1 ST 9
Ernæringsoppgae og flervalgstest. Gruppebesvarelse, 1500 ord
Delemnekode: 051HOEM1 ST 10
Beslutningsprosesser i sykepleie. Utfra en case, skal studentene formidle kunnskap om grunnleggende behov og forståelse for beslutningsprosesser i sykepleie ved å utforme tiltaksplan i elektronisk pasientjournal (EPJ). Gruppebesvarelse med muntlig framlegg og medstudentrespons.
Delemnekode: 051HOEM1 ST 11
Datasamling og livshistorie En datasamling fra kliniske studier, med vurdering av betydningen pasientens livshistorie har for forståelsen av pasientens situasjon. Studenten skal også redegjøre for hvordan dette kan anvendes i sykepleietilbudet til pasienten.
Delemnekode: 051HOEM1 ST 12
Refleksjonsnotat fra en pasientsituasjon. Et refleksjonsnotat med utgangspunkt i en erfart pasientsituasjon. Individuell besvarelse, 1500 ord
Delemnekode 051HOEM1 1-4
Kliniske studier i sykehjem - 8 uker.
Studenten veiledes og vurderes gjennom kliniske studier til bestått / ikke bestått
DELEMNE 5: DEN REFLEKTERENDE SYKEPLEIER I ELDREOMSORGEN
9 studiepoeng
Delemne 5A: Etikk og sykepleie
Delemne 5B: Grunnleggende sykepleiefaglige utfordringer
Læringsmål:
Studenten utvikler en begynnende etisk bevissthet knyttet til sykehjemspasienter
Studenten reflekterer over kunnskap og erfaringer og utvikler en begynnende forståelse for kompleksiteten i sykepleiefaget.
Innhold:
Delemnet omfatter innføring i etiske teorier og prinsipper, og sykepleierens yrkesetiske retningslinjer, herunder betydningen av sykepleierens taushetsplikt.
Vurderingsformer:
Delemne 5 har en vurderingsoppgave
Delemnekode 051HOEM1 1-5
Sluttprøve hovedemne 1. Eldreomsorg og utfordringer i et sykepleiefaglig perspektiv. En skriftlig oppgave hvor studenten viser kunnskap og forståelse for etiske og sykepleiefaglige utfordringer i eldreomsorgen. Individuell besvarelse, 2500 ord. Vurderes med karakter A - F, og utgjør 70 % av emnekarakteren
Organisering
Studiet veksler mellom forelesninger, seminar, arbeid i læringsgrupper med og uten veiledning, undervisning og trening i KFS og kliniske studier med refleksjonsgrupper og veiledning.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Torunn Birkeli <Torunn.BirkeliSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 09.09.2010