Kunnskapsbasert sykepleie i et livsløp 051HOEM1

Læringsmål

Hovedemne 1 skal bidra til at studenten:

  • Utvikler en begynnende undersøkende og kritisk tilnærming til kunnskap og læring
  • Har forståelse for sykepleiefagets historiske, etiske og vitenskapelige grunnlag
  • Utvikler en begynnende forståelse for forskningsbasert utøvelse av sykepleie
  • Kan beskrive sykepleiens fag og yrkesfunksjoner
  • Observerer, vurderer og legger tilrette for å ivareta pasienters grunnleggende behov
  • Har grunnleggende sykepleieferdigheter, og ivaretar hygieniske prinsipper
  • Oppøver godt håndlag
  • Utvikler evne til å møte den enkelte pasient og pårørende med varhet, innlevelse og moralsk ansvarlighet
  • Erkjenner og vedkjenner seg et faglig og personlig ansvar for egne handlinger og vurderinger
  • Utøver sykepleie i tråd med nasjonale og internasjonale yrkesetiske retningslinjer
  • Utvikler kunnskaper og ferdigheter i å forhindre at komplikasjoner og tilleggslidelser oppstår
  • Gjør rede for menneskekroppens oppbygging, funksjon, utvikling og aldring
  • Har kunnskaper om ernæringsfysiologi
  • Gjør rede for menneskets psykologiske utvikling og modning i et livsløpsperspektiv
  • Utvikler en begynnende forståelse for helse- og sosialpolitikk

Innhold

DELEMNE 1: SYKEPLEIEFAGETS KUNNSKAPSGRUNNLAG

18 studiepoeng

Delemne 1A: Sykepleiefagets vitenskapelige grunnlag.

Delemne 1B Sykepleiefagets naturvitenskapelige grunnlag

Delemne 1C: Sykepleiefagets samfunnsvitenskapelige grunnlag

Læringsmål:

Studenten tilegner seg kunnskap om og utvikler forståelse for sykepleiefagets historiske, vitenskapelige og etiske grunnlag.

Studenten tilegner seg kunnskaper om menneskekroppens normale oppbygning, utvikling og funksjon i et livsløp.

Studenten tilegner seg kunnskaper om ernæringsfysiologi og ernæring hos eldre.

Studenten utvikler forståelse for samspillet mellom mennesket, miljø og samfunn.

Studenten tilegner seg kunnskap om menneskets psykologiske utvikling og modning

Studenten tilegner seg kunnskap om og forståelse for velferdsstatens ide, organisering og institusjoner og lovverket som regulerer dette

Innhold:

Innholdet i delemnet dekker områdene sykepleiefagets historiske utvikling, sykepleiefagets etiske og vitenskapelige grunnlag og sykepleiefagets yrkesfunksjoner. Videre dekkes menneskets grunnleggende behov for ernæring med særlig vekt på eldres ernæringsbehov, menneskets oppbygning og funksjon, psykologisk modning og vekst og menneskets samspill med omgivelsene. Helse og sosialpolitiske temaer, særlig knyttet til eldreomsorgen, vil bli fokusert.

Vurderingsformer:

Delemne 1 har en vurderingsoppgave og fire studiekrav

Delemnekode: 051HOEM1 ST 1

Minifeltarbeid - hva er sykepleie? Introduksjon til sykepleiefaget, med gruppevis innsamling og presentasjon av data, og avslutningsvis en individuell skriftlig besvarelse, 700 ord

Delemnekode: 051HOEM1 ST 2

Test i anatomi og fysiologi. Flervalgstest i anatomi og fysiologi, som foregår på nettet. Testen viser kunnskapsnivået og skal brukes for å lage en plan for videre arbeid med faget, individuelt og i læringsguppa.

Delemnekode: 051HOEM1 ST 3

Refleksjonsnotat om institusjonalisering. Individuell besvarelse, 1000 ord

Delemnekode: 051HOEM1 ST 4

Sykepleiehistorie. Oppgaven skal vise studentenes forståelse for betydningen historie og tradisjon har for dagens sykepleie. Gruppebesvarelse 3000 ord

Delemnekode 051HOEM1 1-1

Kunnskapsbasert sykepleie.

Vurderingsoppgaven skal vise studentens kunnskaper om og forståelse for sentrale begreper i sykepleiefaget. Individuell besvarelse. 2000 ord. Oppgaven vurderes med karakter A - F, og utgjør 30 % av emnekarakteren.

DELEMNE 2: HELSE OG SYKDOM

2 studiepoeng

Delemne 2A: Sykepleiefaglige perspektiver på helse og sykdom

Delemne 2B: Naturvitenskapelige og medisinskfaglig perspektiver på helse og sykdom

Delemne 2C: Samfunnsvitenskapelig perspektiv på helse og sykdom

Læringsmål:

Studenten tilegner seg kunnskap om og utvikler forståelse for helse og sykdom.

Studenten tilegner seg kunnskaper om sykdommers utbredelse og årsaker til befolkningens helsetilstand.

Studenten tilegner seg kunnskap om forholdet mellom samfunnsutvikling og helse

Studenten tilegner seg kunnskaper om og forståelse for alderdom og helse

Innhold:

Innholdet i delemnet dekker begrepene helse og sykdom sett fra sykepleiefaglig, naturvitenskapelig og samfunnsfaglig perspektiv. Det blir særlig fokusert på eldres helse og sykdomstilstander. Smittevern og hygienens betydning for sykdommers utbredelse og befolkningens helsetilstand blir vektlagt.

Vurderingsformer:

Delemne 2 har en vurderingsoppgave.

Delemnekode 051HOEM1 1-2

Prøve i smittevern

Todelt, individuell 4 timers skriftlig prøve uten hjelpemidler i mikrobiologi og hygiene.

Prøven vurderes til bestått/ikke bestått.

Både mikrobiologidelen og hygienedelen må være minst

60 % riktig for at prøven skal kunne vurderes til bestått.

DELEMNE 3: METODER FOR UTDANNING OG YRKE

4 studiepoeng

Delemne 3A: Læringsfellesskap i gruppe

Delemne 3B: Skriftlige arbeidsformer

Delemne 3C: Sykepleieprosedyrer og praktiske ferdigheter

Læringsmål:

Studenten tilegner seg kunnskaper og ferdigheter i kommunikasjon og samhandling.

Studenten tilegner seg kunnskap om og utvikler strategier for konstruktivt samarbeid.

Studenten oppøver fagspråk og utvikler repertoar i forhold til skriftlige utrykksformer.

Studenten utvikler ferdigheter i å søke litteratur.

Studenten oppøver grunnleggende ferdigheter i praktiske prosedyrer.

Studenten oppøver ferdigheter i grunnleggende førstehjelp

Innhold:

Innholdet i delemnet dekker etablering av studentrollen i læringsfellesskapet. Nødvendige kunnskaper og ferdigheter i kommunikasjon og samarbeid vil oppøves. Studentene vil få opplæring i bruk av IKT og litteratursøk. Det vektlegges utvikling av fagspråk og ulike skriftlige arbeidsformer og sjangre vil benyttes. Det vil bli undervist og veiledet i praktiske ferdigheter for yrkesutøvelse, med obligatorisk nærvær.

Vurderingsformer:

Delemne 3 har en vurderingsoppgave og fire studiekrav

Delemnekode: 051HOEM1 ST 5

Læringsfellesskap i gruppe. Læringsgruppa utarbeider kontrakt for samarbeidet og arbeidsplan for studieåret. Gruppebesvarelse. Inntill 700 ord.

Delemnekode: 051HOEM1 ST 6

Litteratursøk. Utfra en gitt tekst skal studenten identifisere 10 relevante kilder ved hjelp av litteratursøk . Gruppebesvarelse. 350 ord

Delemnekode: 051HOEM1 ST 7

Grunnleggende førstehjelp. Demonstrasjon av ferdigheter i grunnleggende førstehjelp. Individuell oppgave.

Delemnekode: 051HOEM1 ST 8

Studieårsrapport 1.år Rapport som utarbeides i forhold til oppsatte temaer for å evaluere innhold og utbytte i forhold til 1.studieår, og som munner ut i forslag til forbedringer. Studenten skal også foreslå egne læringsmål for neste studieår. 1000 ord

Delemnekode 051HOEM1 1-3

Test i grunnleggende praktiske ferdigheter.

Studenten testes enten under kliniske studier, med sykepleier og lærer tilstede, eller i KFS med to lærere tilstede. I begge tilfeller vurderes studenten i forhold til både praktiske og kommunikative sykepleieferdigheter. Utøvelsen vurderes til bestått / ikke bestått.

DELEMNE 4: KLINISK SYKEPLEIE

12 studiepoeng

Delemne 4A: Klinisk sykepleieutøvelse

Delemne 4B: Kommunikasjon og samhandling

Delemne 4C: Beslutningsprosesser i sykepleie

Delemne 4D: Klinisk sykepleie i sykehjem

Læringsmål:

Studenten tilegner seg kunnskap om og forståelse for sykepleierens funksjoner og oppgaver

Studenten oppøver grunnleggende sykepleieferdigheter

Studenten oppøver evne til å observere og vurdere sykehjemspasienters grunnleggende behov, ressurser, opplevelse av helse og evne til å mestre sin livssituasjon.

Studenten erkjenner og vedkjenner seg et faglig og personlig ansvar for egne handlinger og vurderinger.

Studenten utvikler kunnskaper om og ferdigheter i å forhindre at komplikasjoner og tilleggslidelser oppstår

Studenten utøver sykepleie i tråd med nasjonale og internasjonale yrkesetiske retningslinjer

Studenten tilegner seg kunnskaper om og ferdigheter i å ivareta sykehjemspasienten

Studenten utvikler evne til innlevelse, omsorg og samhandling med sykehjemspasienter og deres pårørende

Innhold:

Innholdet i delemnet vektlegger kunnskap og forståelse for sykepleierens funksjoner og oppgaver. Grunnleggende sykepleieferdigheter oppøves og i kliniske studier utvikles studentens evne til å vurdere og imøtekomme sykehjemspasienters behov for sykepleie.

Vurderingsformer:

Delemne 4 har en vurderingsoppgave og fire studiekrav

Delemnekode: 051HOEM1 ST 9

Ernæringsoppgae og flervalgstest. Gruppebesvarelse, 1500 ord

Delemnekode: 051HOEM1 ST 10

Beslutningsprosesser i sykepleie. Utfra en case, skal studentene formidle kunnskap om grunnleggende behov og forståelse for beslutningsprosesser i sykepleie ved å utforme tiltaksplan i elektronisk pasientjournal (EPJ). Gruppebesvarelse med muntlig framlegg og medstudentrespons.

Delemnekode: 051HOEM1 ST 11

Datasamling og livshistorie En datasamling fra kliniske studier, med vurdering av betydningen pasientens livshistorie har for forståelsen av pasientens situasjon. Studenten skal også redegjøre for hvordan dette kan anvendes i sykepleietilbudet til pasienten.

Delemnekode: 051HOEM1 ST 12

Refleksjonsnotat fra en pasientsituasjon. Et refleksjonsnotat med utgangspunkt i en erfart pasientsituasjon. Individuell besvarelse, 1500 ord

Delemnekode 051HOEM1 1-4

Kliniske studier i sykehjem - 8 uker.

Studenten veiledes og vurderes gjennom kliniske studier til bestått / ikke bestått

DELEMNE 5: DEN REFLEKTERENDE SYKEPLEIER I ELDREOMSORGEN

9 studiepoeng

Delemne 5A: Etikk og sykepleie

Delemne 5B: Grunnleggende sykepleiefaglige utfordringer

Læringsmål:

Studenten utvikler en begynnende etisk bevissthet knyttet til sykehjemspasienter

Studenten reflekterer over kunnskap og erfaringer og utvikler en begynnende forståelse for kompleksiteten i sykepleiefaget.

Innhold:

Delemnet omfatter innføring i etiske teorier og prinsipper, og sykepleierens yrkesetiske retningslinjer, herunder betydningen av sykepleierens taushetsplikt.

Vurderingsformer:

Delemne 5 har en vurderingsoppgave

Delemnekode 051HOEM1 1-5

Sluttprøve hovedemne 1. Eldreomsorg og utfordringer i et sykepleiefaglig perspektiv. En skriftlig oppgave hvor studenten viser kunnskap og forståelse for etiske og sykepleiefaglige utfordringer i eldreomsorgen. Individuell besvarelse, 2500 ord. Vurderes med karakter A - F, og utgjør 70 % av emnekarakteren

Organisering

Studiet veksler mellom forelesninger, seminar, arbeid i læringsgrupper med og uten veiledning, undervisning og trening i KFS og kliniske studier med refleksjonsgrupper og veiledning.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Torunn Birkeli <Torunn.BirkeliSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 09.09.2010