Sykdomsforståelse og sykepleie som planlagt aktivitet og situasjonsbestemte handlinger 051HOEM3

Læringsmål

Hovedemne 3 skal bidra til at studenten:

  • Videreutvikler og integrerer kunnskaper om grunnleggende sykepleie i utøvelsen av sykepleie i spesialisthelsetjenesten
  • Observerer og vurderer pasientens helsetilstand, symptomer, opplevelse av sykdom, ressurser og evne til å mestre sin livssituasjon
  • Iverksetter og følger opp forordnet behandling og undersøkelser
  • Utøver avanserte sykepleieferdigheter
  • Håndterer legemidler forsvarlig
  • Utdyper kunnskaper i og forståelse av patologi, sykdomslære og farmakologi
  • Har kunnskap om helse og sykdom i en flerkulturell sammenheng
  • Videreutvikler evne til innlevelse, omsorg for og samhandling med syke mennesker
  • Lindrer lidelse og hjelper pasienten til en verdig død
  • Ivaretar den enkelte pasients integritet, herunder retten til en helhetlig omsorg, retten til medbestemmelse og retten til ikke å bli krenket
  • Viser omsorg og respekt for pasient og pårørende
  • Anvender kunnskap om sykdommer og menneskets ulike reaksjoner på sykdom i helsefremmende og forebyggende arbeid
  • Informerer, veileder og underviser pasienter, pårørende og medarbeidere i spesialisthelsetjenesten
  • Reflekterer over etiske dilemmaer i spesialisthelsetjenesten og argumenterer for sitt syn
  • Har innsikt i organisatoriske og juridiske rammer for sykepleie i spesialisthelsetjenesten
  • Videreutvikler undersøkende og kritisk tilnærming til kunnskap og læring
  • Videreutvikler forståelse for forskningsbasert utøvelse av sykepleie

Innhold

Delemne 11: Sykepleie som planlagt aktivitet

4 studiepoeng

Delemne 11 A: Sykepleievitenskapelig grunnlag for pleie av pasienter i spesialisthelsetjenesten

Delemne 11 B: Patologi, sykdomslære og farmakologi

Delemne 11 C: Pedagogikk og juss

Læringsmål:

Studenten tilegner seg kunnskaper om og innsikt i det vitenskapelige grunnlaget for sykepleie i spesialisthelsetjenesten

Studenten utdyper forståelse for sykepleierens yrkesfunksjoner og oppgaver i spesialisthelsetjenesten

Studenten utdyper kunnskaper om de vanligste somatiske sykdommene og medisinsk behandling

Studenten tilegner seg kunnskaper om spesiell farmakologi

Studenten tilegner seg grunnleggende kunnskaper i pedagogikk

Studenten utvikler kunnskap om og ferdigheter i veiledning og undervisning til pasienter og pårørende

Studenten tilegner seg kunnskaper om organisatoriske og juridiske rammer for sykepleie i spesialisthelsetjenesten

Innhold:

Innholdet i delemnet gir kunnskap om og innsikt i sykepleiens vitenskapelige grunnlag. Sykepleierens yrkesfunksjoner og ansvar blir utdypet og relatert til behandlende, lindrende og rehabiliterende sykepleie til pasienter med ulike lidelser av akutt og kronisk art. Det gis ytterligere undervisning i patologi, sykdomslære og farmakologi. Sykepleierens pedagogiske funksjon blir introdusert med fokus på veiledning og undervisning av pasienter og pårørende. Organisering av spesialisthelsetjenesten og lovverket som regulerer denne tjenesten blir presentert sammen med lov om helsepersonell og pasientrettighetsloven. Det gis undervisning i sykepleierens fagutviklende og sykepleierens administrative funksjon og ansvar.

Vurderingsformer:

Delemne 11 har 1 vurderingsoppgave og 2 studiekrav.

Delemnekode: 051HOEM3 ST1

Test i patologi og farmakologi. Oppgaven er en flervalgstest i patologi og farmakologi, som foregår på nettet. Testen viser kunnskapsnivået og skal brukes til å justere planen for videre arbeid med faget, individuelt og i læringsgruppa.

Delemnekode: 051HOEM3 ST 2

Undervisningsopplegg. Oppgaven består i å utforme et undervisningsopplegg for pasienter med en gitt kronisk sykdom, og deres pårørende. Gruppearbeid som skal munne ut i framlegg i samlingsuke.

Delemnekode 051HOEM3 3-1

Prøve i patologi og farmakologi

Prøven avholdes på høgskolen, 3 timer under tilsyn. Besvarelsen vurderes med karakter, A - F, og utgjør 40 % av emnekarakteren.

Delemne 12: Sykdomsforståelse og behandlingmåter

7 studiepoeng

Delemne 12 A: Sykepleieteoretisk perspektiv på helsesvikt og sykdom

Delemne 12 B: Ernæring og sykdom

Delemne 12 C: Kulturanalytisk perspektiv på sykdom og helsesvikt

Læringsmål:

Studenten utdyper kunnskap om pasienter og pårørende med helsesvikt og sykdom

Studenten tilegner seg kunnskap om og forståelse for ernæringens betydning ved sykdom

Studenten tilegner seg kunnskap om helse og sykdom i et flerkulturelt perspektiv

Innhold:

Innholdet i delemnet utdyper forståelsen for pasienters og pårørendes opplevelse av helsesvikt og sykdom, sett i et flerkulturelt perspektiv. Det blir undervist i ernæringsbehov ved sykdom og spesiell ernæring ved noen utvalgte lidelser/sykdommer.

Vurderingsformer:

Delemne 12 har 1 studiekrav

Delemnekode: 051HOEM3 ST 3

Praksisrapport. En praksisrapport som utformes i løpet av de kliniske studiene, med utgangspunkt i en pasientsituasjon. Individuell besvarelse. 2000 ord

Delemne 13: Avanserte metoder i praksis og utdanning

4 studiepoeng

Delemne 13 A: Gruppearbeid som metode

Delemne 13 B: Skriftlige arbeider II

Delemne 13 C: Avanserte prosedyrer og praktiske ferdigheter II

Læringsmål:

Studenten utvikler evne til å identifisere og håndtere konflikt i læringsfelleskapet

Studenten oppøver ferdigheter i å vurdere kildemateriale

Studenten oppøver avanserte sykepleieferdigheter og evne til å betjene medisinsk teknisk utstyr.

Innhold:

Innholdet i delemnet gir studentene ytterligere innsikt i og ferdigheter i forhold til kommunikasjon og samhandling ved at det gis undervisning om konflikter og konflikthåndtering. Studenten oppøver sine ferdigheter i å vurdere kildemateriale ved å vurdere fagartikler. Det fortsettes med øving av avanserte sykepleieferdigheter og anvendelse av medisinsk teknisk utstyr i øvingsavdelingen.

Vurderingsformer:

Delemne 13 har 1 vurderingsoppgave og 2 studiekrav.

Delemnekode: 051HOEM3 ST 5

Vurdering av forskningsartikkel. Et notat som tar utgangspunkt i 2 forskningsartikler knyttet til akutt / kritisk syk, hvor studentene forholder seg kildekritisk til artiklene. Gruppebesvarelse, 1000 ord.

Delemne 14: Klinisk sykepleie og situasjonsbestemte handlinger

30 studiepoeng

Delemne 14 A: Klinisk sykepleie i medisinsk avdeling

Delemne 14 B: Klinisk sykepleie i kirurgisk avdeling

Delemne 14 C: Pasienters og pårørendes opplevelser av helsesvikt og sykdom

Delemne 14 D: Lindring av lidelse og omsorg for døende

Delemne 14 E: Beslutningsprosesser og dokumentasjon I

Læringsmål:

Studenten videreutvikler kompetanse til å observere og vurdere pasienters helsetilstand, symptomer, ressurser og evne til å mestre sin livssituasjon. I vurderingen inngår pasientens alder, kjønn og kulturtilhørighet.

Studenten videreutvikler forståelse for hvordan menneskets grunnleggende behov påvirkes under sykdom

Studenten utvikler evne til samhandling med pasienter og pårørende ved helsesvikt, sykdom og forestående død

Studenten planlegger, gjennomfører, dokumenterer og evaluerer sykepleie til akutt, kritisk og kronisk syke.

Studenten tilegner seg kunnskap om sykepleie ved somatisk helsesvikt og sykdom

Studenten tilegner seg kunnskap om lindring av lidelse og smerter

Studenten videreutvikler evne til å håndtere legemidler forsvarlig.

Studenten iverksetter og følger opp forordnet behandling og undersøkelser

Innhold: Innholdet i delemnet gir studentene gjennom de kliniske studiene, mulighet for å videreutvikle sin kompetanse til å observere og vurdere pasienter i et helhetsperspektiv og utdype sin kunnskap og sine ferdigheter i forhold til sykepleierens behandlende -, lindrende - og undervisende funksjon. Sykepleiedokumentasjon blir utdypet og utprøvet.

Vurderingsformer:

Delemne 14 har 2 vurderingsoppgaver og 3 studiekrav

Delemnekode: 051HOEM3 ST 6

Pleleplan i kirurgisk avdeling Sykepleiedokumentasjon i kirurgisk avdeling. Individuell besvarelse, 1000 ord

Delemnekode: 051HOEM3 ST 7

Pleieplan i medisinsk avdeling Sykepleiedokumentasjon i medisinsk avdeling. Individuell besvarelse, 1000 ord

Delemnekode: 051HOEM3 ST 8

Refleksjonsnotat fra sykehus Refleksjonsnotat knyttet til fenomen i medisinske eller kriurgiske kliniske studier. Notatet tar utgangspunkt i en pasientsituasjon, belyser denne ved hjelp av en selvvalgt forskningsartikkel og reflekterer over utfordringer for sykepleieren. Individuell besvarelse, 2000 ord.

Delemnekode 051HOEM3 3-3

Kliniske studier i medisinsk avdeling

Studenten veiledes og vurderes gjennom kliniske studier til bestått / ikke bestått

Delemnekode 051HOEM3 3-4

Kliniske studier i kirurgisk avdeling

Studenten veiledes og vurderes gjennom kliniske studier til bestått / ikke bestått

Delemne 15: Den reflekterende sykepleier og pasientrettigheter

3 studiepoeng

Delemne 15 A: Etiske dilemmaer i spesialisthelsetjenesten

Delemne 15 B: Sykepleiefaglige utfordringer i spesialisthelsetjenesten

Læringsmål:

Studenten oppøver evne til å reflektere over etiske dilemmaer i spesialisthelsetjenesten

Studenten utvikler evne til etisk argumentasjon

Studenten reflekterer over kunnskap og erfaringer og utvikler forståelse for kompleksiteten i sykepleiefaget.

Innhold: Innholdet i delemnet utdyper studentenes kunnskap om etikk og etisk ansvar ved bearbeiding av opplevde etiske dilemmaer i praksis og diskusjoner med lærer og medstudenter. Ved refleksjonssamlinger med lærer og medstudenter oppøves det evne til å reflektere over kunnskap og egen erfaring, evne til faglig argumentasjon og oppøve forståelse for kompleksiteten i sykepleien.

Vurderingsformer:

Delemne 15 har 1 vurderingsoppgave og 1 studiekrav

Delemnekode: 051HOEM3 ST 9

Pasientrettigheter. Notat med beskrivelse av en situasjon fra praksis i spesilaisthelsetjenesten hvor pasientrettigheter trues. Deltagerene i læringsgruppa presenterer sine notat for hverandre, og velger en situasjon å gå videre med sammen. Denne situasjonen belyses med Pasientrettighetsloven og kunnskaper i etikk, og legges fram til drøfting på samling.

Delemnekode 051HOEM3 3-5

Sluttprøve hovedemne 3.

Organisering

Studiet veksler mellom klasseromsundervisning, seminar, kliniske studier,refleksjonsgruppesamlinger, undervisning og trening i KFS, arbeid i læringsgruppene med mappeoppgaver og veiledning.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Torunn Birkeli <Torunn.BirkeliSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Elin Nordbø - 13.04.2012