Sykepleie i forhold til helse, levekår og livsmestring 051HOEM2
Læringsmål
Hovedemne 2 skal bidra til at studenten:
- Har kunnskap om sykepleiens helsefremmende og forebyggende funksjoner og oppgaver
- Har kunnskaper om risikofaktorer av individuell og / eller miljømessig karakter
- Har kunnskaper om ernæringsfysiologi, forebyggende ernæring og ernæring hos barn
- Har kunnskaper om sykdommers utbredelse og årsaker til befolkningens helsetilstand
- Har kunnskap om sammenhenger mellom menneskers helse, sykdom levekår og livsmestring, kultur og samfunn
- Har kunnskap om historisk utvikling av den organisert sykepleietjenesten
- Har kunnskap om sykepleierens forebyggende, behandlende, lindrende, undervisende og administrative funksjoner og oppgaver
- Har kunnskap om de vanligste somatiske sykdommene og medisinsk behandling
- Forstår hvordan menneskets grunnleggende behov påvirkes under sykdom
- Har kunnskap om betydningen av alder, kjønn og kulturtilhørighet i forhold til helsesvikt og sykdom
- Har kunnskap om pasienters og pårørendes reaksjoner på helseproblemer, sykdom og død
- Tilegner seg kunnskap om sykepleie ved somatisk helsesvikt og sykdom
- Utvikler forståelse for forskningsbasert utøvelse av sykepleie
- Har kunnskap om det vitenskapelige grunnlaget for sykepleie i spesialisthelsetjenesten
- Har innsikt i organisatoriske og juridiske rammer for sykepleie i spesialisthelsetjenesten
- Utøver avanserte sykepleieferdigheter
Innhold
Delemne 6: Sykepleie, vitenskap, teori og metode
10 studiepoeng
Delemne 6A Sykepleiefagets vitenskapelige grunnlag
Delemne 6B Sykepleiefagets naturvitenskapelige grunnlag
Delemne 6C Vitenskapsteori og metode
Læringsmål:
Studenten utvikler forståelse for forskningsbasert utøvelse av sykepleie
Studenten tilegner seg kunnskap i vitenskapsteori og erfaring med feltarbeid som forskningsmetode
Studenten tilegner seg kunnskap om den historiske utviklingen i forebyggende helsearbeid og sykepleie i spesialisthelsetjenesten
Studenten utdyper kunnskap i anatomi og fysiologi
Studenten tilegner seg kunnskap i patologi og sykdomslære og generell farmakologi
Studentene tilegner seg kunnskap om svangerskap og fødsel
Innhold:
Innholdet i delemnet omfatter emner knyttet til forskning generelt og til sykepleieforskning spesielt. Det gis innføring i vitenskapsteori og forskningsmetoder med fokus på feltarbeidsmetoden.Den historiske utviklingen av forebyggende helsearbeid og utviklingen av spesialisthelsetjenesten blir omtalt og det gis undervisning i svangerskap, fødsel og barsel. Videre dekkes patologiske tilstander og menneskets reaksjoner på disse. Læren om medikamenter (farmakologi)og deres virkning på sykdommer og menneskekroppen blir gjennomgått
Vurderingsformer:
Delemne 6 har 1 vurderingsoppgave og 2 studiekrav.
Delemnekode: 051HOEM2 ST 1
Vurdering av forskningsartikkel.
Utfra en gitt forskningsartikkel skal hver deltager legge fram sin forståelse i læringsgruppa. Gruppa utarbeider et samlet notat Individuell og gruppbesvarelse , 1000 ord
Delemnekode: 051HOEM2 ST 2
Test i patologi og farmakologi.
Oppgaven er en flervalgstest i patologi og farmakologi, som foregår på nettet. Testen viser kunnskapsnivået og skal brukes for å lage en plan for videre arbeid med faget, individuelt og i læringsgruppa.
Delemnekode 051HOEM2 2-1
Prøve i anatomi og fysiologi.
Prøven avholdes på høgskolen, 3 timer under tilsyn. Besvarelsen vurderes med karakter, A - F, og utgjør 30 % av emnekarakteren
Delemne 7: Helse, levekår og livsmestring – feltarbeid
12 studiepoeng
Læringsmål:
Studenten tilegner seg kunnskaper om sykepleiens helsefremmende og forebyggende funksjoner og oppgaver
Studenten utvikler forståelse for samspillet mellom menneske, miljø, livsstil, helse og sykdom
Studenten videreutvikler kunnskaper om sykdommers utbredelse og årsaker til befolkningens helsetilstand
Studenten tilegner seg kunnskaper om forebyggende ernæring og ernæring hos barn og unge
Studenten tilegner seg kunnskaper om sammenhenger mellom menneskers helse, sykdom levekår og livsmestring, kultur og samfunn
Studenten tilegner seg forståelse for betydningen av alder, kjønn og kulturtilhørighet i forhold til helse og helsesvikt
Innhold:
Innholdet omfatter emner om helsepolitiske og samfunnsmessige forhold og deres innvirkning på menneskets helse, levekår og livsmestring. Helse, levekår og livsmestring belyses også i et kjønns-, alders og kulturtilhørighetsperspektiv.
Ernæring undervises utfra et forebyggende perspektiv og med spesielt fokus på barn og unge.
Vurderingsformer:
Delemne 7 har 1 vurderingsoppgave
Delemnekode 051HOEM2 2-2
Feltarbeid
Feltarbeidet er en gruppeoppgave som foregår over en sammenhengende periode på 5 uker, hvor studenten er 100% studieaktiv. Feltarbeidet har fokus på helse, levekår og livsmestring. Studenten skal oppøve kompetanse på å identifisere helsefaglige utfordringer i samfunnet, identifisere problemområder med relevans for sykepleie ved bruk av en vitenskapelig metode. Feltarbeidet skal resultere i en rapport på 5000 ord. Resultat av feltarbeidet legges fram for klassen og hver læringsgruppe skal gi medstudentrespons til en annen læringsgruppe i form av opponentfunksjon ved det muntlige framlegget
Feltarbeidsrapporten, framlegget og opponentfunksjonen vurderes med karakter, A - F, og utgjør 40 % av emnekarakteren
Delemne 8: Metoder i utdanning og praksis
4 studiepoeng
Delemne 8A Utfordringer i læringsfellesskapet
Delemne 8B Skriftlige arbeider I
Delemne 8C Avanserte prosedyrer og praktiske ferdigheter I
Delemne 8D Medikamentregning
Læringsmål:
Studenten tilegner seg kunnskaper og ferdigheter i kommunikasjon og samhandling.
Studenten tilegner seg kunnskap om og utvikler strategier for konstruktivt samarbeid.
Studenten oppøver fagspråk og utvikler repertoar i forhold til skriftlige utrykksformer.
Studenten utvikler ferdigheter i å søke litteratur og forskningsartikler.
Studenten oppøver ferdigheter i avanserte praktiske prosedyrer
Studenten har nødvendige ferdigheter i medikamentregning
Innhold:
Innholdet utdyper kunnskap og ferdigheter i samhandling og kommunikasjon. Det vektlegges en videreutvikling av fagspråk og skriftlige arbeidsformer, som inkluderer observasjonsrapport og feltarbeidsrapport. Det vil være en oppøving i vurdering av fag/forskningsartikler og utvikling av kritisk vurderingsevne i forhold til medstudenters arbeider og trening i å gi medstudentrespons. Det blir undervist og veiledet i avanserte praktiske ferdigheter for yrkesutøvelse med obligatorisk nærvær. Det gis undervisning og trening i medikamentregning.
Vurderingsformer:
Delemne 8 har 2 vurderingsoppgave og 2 studiekrav.
Delemnekode: 051HOEM2 ST 3
Målsetting før sykehuspraksis.
Et notat som skal inneholde forventninger og læringsmål for 4.semester som forberedelse til 3.studieår. Individuell besvarelse. Inntil 1000 ord.
Delemnekode: 051HOEM2 ST 4
Studieårsrapport 2.år.
En rapport som utarbeides i forhold til oppsatte temaer for å evaluere innhold og utbytte i forhold til 2.studieår, og som munner ut i forslag til forbedringer. Gruppe besvarelse, 1000 ord.
Delemnekode 051HOEM2 2-3
Prøve i medikamentregning.
Prøven avholdes på høgskolen, 2 timer under tilsyn. Prøven må være 100% riktig for å kunne vurderes til bestått.
Delemnekode 051HOEM2 2-5
Prøve i avanserte praktiske sykepleieferdigheter
Studenten testes i øvingsavdelingen, med to lærere tilstede, og vurderes i forhold til avanserte, praktiske sykepleieferdigheter. Utøvelsen vurderes til bestått / ikke bestått.
Delemne 9: Klinisk sykepleie og forebyggende helsearbeid
6 studiepoeng
Delemne 9A Sykepleierens funksjoner i spesialisthelsetjenesten
Delemne 9B Dokumentasjon av sykepleie
Delemne 9B Observasjonsstudier i forebyggende helsearbeid
Læringsmål:
Studenten tilegner seg kunnskaper om sykepleierens forebyggende, behandlende, lindrende, undervisende og administrative funksjoner og oppgaver
Studenten videreutvikler kunnskaper og forståelse for sykepleierens funksjoner og oppgaver
Studenten tilegner seg kunnskaper om hvordan menneskets grunnleggende behov påvirkes under sykdom
Studenten tilegner seg kunnskaper om pasienters og pårørendes reaksjoner på helseproblemer, sykdom og død
Studenten utvikler kunnskaper og ferdigheter i sykepleiedokumentasjon
Studenten tilegner seg kunnskaper om sykepleierens ansvar ved medikamenthåndtering
Innhold:
Innholdet omfatter kunnskap om og forståelse for sykepleierens funksjoner, spesielt rettet mot forebyggende -, behandlende - og lindrende funksjoner. Ved observasjonsstudiene gis innsikt i sykepleierens forebyggende funksjon i relasjon til svangerskap, fødsel og barselperiode samt helsesøsters forebyggende arbeid blant barn og unge. Sykepleierens ansvar ved medikamenthåndtering blir vektlagt.
Vurderingsformer:
Delemne 9 har 2 studiekrav.
Delemnekode: 051HOEM2 ST 5
Nærværsregistrering i føde-/barsel-avdeling og helsestasjon.
Studenten må levere skjema for nærværsregistrering med signaturer fra praksistedene for å få studiekravet godkjent.
Delemnekode: 051HOEM2 ST 6
Observajonsrapport fra helsestasjon.
En rapport fra kliniske observasjonsstudier i forebyggende helsearbeid på helsestasjon. Individuell besvarelse. 1500 ord
Delemne 10: Den reflekterende sykepleier i helsefremmende arbeid
13 studiepoeng
Delemne 10A Etiske dilemmaer
Delemne 10B Sykepleiefaglige utfordringer knyttet til helse, levekår og livsmestring
Læringsmål:
Studenten tilegner seg kunnskap om Menneskerettighetene og Barnekonvensjonen
Studenten tilegner seg forståelse for menneskeverd
Studenten reflekterer over etiske dilemmaer knyttet til svangerskap, fødsel, sykdom og død
Studenten reflekterer over sykepleiefaglige utfordringer i helsefremmende arbeid
Innhold:
Innholdet dekker en dypere innsikt i etikk og etiske dilemmaer, spesielt knyttet til svangerskap og fødsel og forebyggende helsearbeid hos barn og unge. Det vil bli fokusert på Menneskerettighetene og Barnekonvensjonen relatert til helsefremmende og sykdomsforebyggende perspektiver
Vurderingsformer:
Delmne 10 har 1 vurderingsoppgave og 1 studiekrav.
Delemnekode: 051HOEM2 ST 7
Refleksjonsnotat - etisk dilemma.
Oppgave som omhandler et etisk dilemma knyttet til forebyggende helsearbeid. Gruppeoppgave. 1500 ord
Delemnekode 051HOEM2 2-4
Sluttprøve hovedemne 2.
Oppgaven er en hjemmeeksamen på begrenset tid i form av en case med gitte problemstillinger. Individuell besvarelse, omfang 3000 ord. Oppgaven vurderes med karakter A - F, og utgjør 30 % av emnekarakteren
Organisering
Studiet veksler mellom klasseromsundervisning, seminar, observasjonsstudier,feltarbeid, undervisning og trening i KFS, arbeid i læringsgruppene og arbeid med mappeoppgaver og veiledning.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Torunn Birkeli <Torunn.BirkeliSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Elin Nordbø - 15.11.2011